Siden Albert blev født, så har jeg gået rundt i den her boble fyldt med tanker om:
- hvordan jeg/vi nu lige klarer dét faktum, at Bønne er kommet til verden og er totalt afhængig af os og hvordan Nicolai og jeg skal fortsætte som kærester, nu hvor vores store, STORE drøm om barn er gået i opfyldelse
- hvor ekstremt udmattet jeg er og ikke føler, at jeg kan hænge sammen
- hvordan jeg lærer at håndtere den der lede stødpude, jeg nu har fået på stykket mellem kejsersnit-arret og navlen
- *den erfarne mor og/eller person med dårlig selvtillid kan sagtens indsætte flere tanker om, hvordan ting kan drille i dagligdagen*
Puh... Det er sgu svært i øjeblikket. Jeg når INTET af det, jeg vil nå. Den der store blå Ikea-pose fyldt med mit rene tøj, har stået fremme så længe, at den har formeret sig og er blevet til to. Jeg orker ikke engang at lægge tøjet sammen og lægge det på plads.
Jeg får ikke gået den daglige tur med Albert i barnevognen, som jeg havde tænkt mig.
En enkelt gang har jeg måtte aflyse at komme i mødregruppe, fordi jeg var ekstremt træt.
Jeg synes, at det er så forfærdelig pinligt, at jeg intet overskud har og er bange for, at folk skal opfatte mig som doven.
Men hvis der er noget, jeg altid har haft svært ved, så er det at undvære søvn eller få min søvn afbrudt. Det er vist meget almindeligt, men udover den åbenlyse træthed, så reagerer jeg også med mavesmerter og kvalme/opkast.
Men helt ærligt: jeg har to-tre natamninger (mest tre) og for det meste går der to-tre timer fra vi er stået op, til jeg atter må ind og sove et par timer. Og så er det som om, dagen er ved at være gået... Hvor blev den af? Nå ja, den gik da lige imens jeg var levende død.
Dét, der holder mig oppe, er at det her er en fase. Altså den varer forhåbentlig ikke mere end nogle år - og hvis vi virkelig er uheldige, så holder det nok op, når Albert engang flytter hjemmefra 
Men i de vågne timer, så flyver tankerne lidt... Gør vi det mon godt nok med vores lille Bønne? Bliver han aktiveret nok; får han nok stimuli; osv. Kærlighed ved jeg, at han får nok af - men det kan man ikke få for meget af, så han får lidt mere 
Nicolai og jeg har lige været inde i en ekstremt dårlig periode. Det startede egentlig, da Albert blev født. Jeg blev mere mor end kæreste og følte vist, at Nicolai ikke gav sig så meget som far, som jeg havde regnet med. Det viste sig egentlig, at det nok var mig, der ikke gav ham plads til det - og plads til at gøre det på sin egen måde.
Vi har ikke sexet så meget, jeg er enormt hæmmet af den gigantiske strækmærke-fedt-delle-pølse-stødpude, der måske ikke er lige så stor, som jeg føler. Når vi endelig har prøvet, så har jeg nærmest ligget og krummet tæer og bare tænkt, at det skulle overståes. En enkelt gang har vi måtte opgive, fordi jeg pludselig husede Gobi-ørkenen i de nedre regioner
Det slog os begge ud. Nicolai følte, at jeg ikke tændte på ham mere (han har taget på, og var bange for, at det var derfor jeg reagerede sådan) og jeg følte, at min krop var én stor fjende.
Derfor aftalte vi, at vi blev nødt til at holde en sex-pause på en måned, for så kunne jeg måske arbejde lidt med min selvopfattelse - Nicolai har nemlig ikke noget problem med mit udseende og omvendt. Vi elsker jo hinanden, for dét vi er - og vi er ellers skidegode sammen.
Nu er måneden gået og jeg har ikke arbejdet med min selvopfattelse. Det var ikke noget, jeg planlagde, det skete ligesom bare, at jeg følte at jeg fik et frikvarter.
Der har været en håndfuld episoder, hvor jeg har følt, at Nicolai ikke har givet sig nok og hvor han har været skidetarvelig at tage ud af huset. Ja, jeg indrømmer det gerne, at jeg nogle gange har overreageret, men når man står med et lille menneske midt i et tigerspring og man har en dåbsfest dagen efter, der skal laves klart til eller barnet har en allergisk reaktion overfor MME og kampgylper med feber eller man selv har fået en hård omgang influenza, der afløses direkte af en omgang madforgiftning med endnu kampopkast og sidden på toilettet - ja, så er det faktisk ret ufedt at kæresten smutter, fordi der er planlagt polterabend, fest med vennerne eller noget andet hyggeligt.
Jeg er slet ikke af den opfattelse, at den ene part i et forhold skal blive hjemme, fordi den anden "skal", men når der er et barn og den ene forælder har et reelt behov for hjælp, så mener jeg, at man da skal blive hjemme eller bare komme en time senere.
Måske det er egoistisk af mig at tænke sådan?
I hvert fald så udløste det noget af en konklikt i vores hjem. Så stor en konflikt, at jeg reagerede voldsomt på én af Nicolais kommentarer og sagde at NU var forholdet slut.
Lige dér, der følte jeg, at han var nedladende, ondskabsfuld og ligeglad med mig. Og så vil jeg hellere være alene.
Da jeg var faldet ned - dagen efter - fik vi snakket. Han forklarede meningen med sin kommentar - jeg havde misforstået. Gudskelov!
Nicolai er et af de bedste mennesker, jeg kender. Og når man ved, hvorfor han til tider er meget mand med det dér "jeg-lukker-mig-inde-i-mig-selv-når-der-er-konflikt-og-er-en-rigtig-knudemand", så kan det være nemmere at forstå ham. Han er et produkt af den opdragelse, han har fået af to forældre, der er meget konfliktsky, men hvor moren kører offerstil, selvom det er hende, der er problemet og faren udadtil virker noget uengageret.
Jeg elsker ham overalt på jorden og jeg er så heldig at have fået barn med min bedste ven.
Men jeg ved, at jeg kan være noget af en mundfuld med mit hys-temperament (tak til arven fra min mor!) og han er bare god til at holde det ud.
Jesus! Det her blev en lang pløre-smøre om min tilværelse og mine tanker.
Jeg ved dog endnu ikke, hvordan jeg mon klarer at leve med den lede stødpude, som jeg føler alle kan se, og alle væmmes ved.
Ligeledes ved jeg heller ikke, hvordan jeg overvinder trætheden - bliver det bedre (inden barslen ender) ?
Kram, Karina
(billeder af: Træt Bønne, Hygge-Bønne og fra dåben (Fra venstre: Nicolai, undertegnede, gudfar, min bedsteveninde og højgravide gudmor med Albert, fadderne: min søster på 14, min søster på 22, min søster på 19, Nicolais søster på 27)