Mulighedserklæring

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. september 2010

Kildebakken

5 unger og en uforstående chef, hvem ville ikke have stress ;-)

Hvis du sygemelder dig, kan chefen ikke kræve du møder på arbejdet, en mulighedserklærings samtale må man så tage over telefonen. Han kan dog fyre dig efter et antal sygedage på et år og de behøver ikke være i forlængelse af hinanden. Så i dette tilfælde ville jeg tage en god snak med din fagforening, så du kender din ret. Jeg ville nok også holde mig på god fod med chefen, hvis jeg var glad for jobbet, men måske er der en god grund til din stress? Det bliver du jo nød til at tage med chefen, så dine vilkår bliver lavet om... åh, jeg føler med dig, det er ikke en nem situation du sidder I.

Det er dog vigtigt at du rent faktisk får ro under din sygemelding. Under mulighedssamtalen er det din chefs ansvar at undersøge, hvornår du er klar til arbejdet igen. Hele strukturen er desværre skruet sammen på en basis af mistro og manglende tillid. Du må jo fortælle ham, hvad der skal til for at du kommer igen og ikke går ned med stress igen, igen. 

Pøj, pøj med det - og undskyld jeg lige mistog dig med en gravid, nok fordi det er det hovedet er fyldt med lige nu:-)

KH

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. september 2010

ekzunz

Tanja1 skriver:

Jeg mener ikke, at din arbejdsgiver kan kræve en mulighedserklæring, hvis din læge har sygemeldt dig i 4 uger. Mulighedserklæring hed i "gamle dage" en delvis sygemelding/delvis raskmelding, og skulle derfor ikke bruges ved "fuldtids"sygemeldinger.

Jeg har selv brugt sådan en i foråret, ifm. en stress-sygemelding. I starten havde jeg det ligesom du beskriver, du har det nu, hvor min læge sygemeldte mig på fuldtid og sagde, at jeg skulle melde til min arb.giver, at det kun var min læge, som skal tage beslutninger vedr. min sygemelding, herunder dens varighed, og fx hvornår jeg skulle være i kontakt med mit arbejde og hvornår ikke. Efter nogle uger, da jeg begyndte at få det bedre, talte jeg med min leder i tlf. og hun foreslog en delvis sygemelding. Der var det så arb.giveren, som skulle sørge for papirerne, hvorefter vi holdte møde og udfyldte papirerne udfra hvordan jeg havde det. Jeg skulle starte op med at arb.på deltid. Derefter skulle lægen udfylde den sidste side ift. om det, min leder og jeg havde aftalt, var ansvarligt udfra lægens faglige vurdering.

Mit råd til dig er, klart at melde til din arb.giver om din læges beslutning vedr. din sygemelding, og at du vil kontakte dem op mod slutningen af sygemeldingsperioden, hvor du vil fortælle, hvad din læge har besluttet om sygemeldingen fremover. Og at hvis din læge vil der vurdere, at en mulighedserklæring ville kunne bruges (fx ved at du kunne vende tilbage på arbejdet på deltid i starten), ville I så kunne aftale et møde omkring det. Selv var jeg nødt til at sige til min leder, at jeg ikke magtede kontakten til mit arbejde lige pt, og at jeg ville kontakte dem, når tiden var til det. Det havde de fuld forståelse for.

Men god bedring uanset hvad

Jeg fandt det her på djøf's hjemmeside (ikke at jeg er djøffer, men reglerne må jo være ens)

Selve lægeattesten – blanketten, som lægen før udfyldte – er afskaffet. Men lægen kan stadigvæk godt skrive en ’gammeldags’ lægeerklæring på sit almindelige brevpapir, så man undgår først at skulle have en samtale med sin arbejdsgiver og derefter med lægen om mulighedserklæringen.

”Det er dog ikke alle læger, der har været klar over dette. Vi har haft medlemmer, hvor arbejdsgiveren bare ønsker en almindelig lægeerklæring, og hvor lægen har så har sagt, at det ikke kan lade sig gøre,” fortæller Mette Knudsen.

Det fremgår dog nu i en ny vejledning til lægerne fra det såkaldte Attestudvalg.

"Så det allerførste, man som stress-ramt skal gøre - hvis man føler, at man bliver mere syg af at skulle tale med chefen - er at gå op og få sin læges opbakning til ikke at deltage i disse samtaler," understreger Mette Knudsen.

Og jeg har jo en attest fra min læge - en som jeg fik fordi jeg ikke kunne overskue at skulle have kontakt med ham - min fagforening sagde at han godt måtte kontakte mig hvis ikke jeg havde en sygemelding - så lægen skrev en attest om at jeg er uarbejdsdygtig.

kan jeg mon så ikke tolke det som at jeg kan sende ham attesten og bede ham om at vende tilbage om 4 uger???

Anmeld

4. september 2010

Kamelia

Znuzke skriver:

Er der nogen der har erfaring med de nye regler?

Jeg har meldt mig syg med stress og har fået en - vel gammeldags - sygemelding på at jeg er uarbejdsdygtig i 4 uger.  Dette har jeg så idag meddelt min chef, som meget charmerende krævede en mulighedssamtale hurtigst muligt og ønskede at jeg skulle begynde at arbejde igen så hurtigt som muligt.

Min verden er brudt helt sammen, jeg tuder og tuder og kan slet ikke overskue at skulle møde på arbejde allerede i næste uge. Jeg har været fraværende siden i fredags - dvs. 1 uge idag, og der har kun været 1 dag hvor han ikke har ringet til mig eller sendt mig sms'er - og jeg kan overhovedet ikke rumme det....

Jeg begriber slet ikke at en arbejdsgiver kan bestemme at man skal arbejde selv om lægen siger nej. Iflg. min fagforening er der dog en mulighed for at lægen kan meddele at jeg overhovedet ikke kan arbejde i en given periode - men er det ikke det han har gjort allerede ved at skrive jeg er uarbejdsdygtig i de næste 4 uger?????

Lægen var i tvivl om jeg har stress eller måske en begyndende depression og jeg skal derop igen fredag den 10....og jeg er rigtig rigtig bange for at alt det her postyr ender med at gøre det hele meget værre.....

Jeg har ingen erfaringer, men du får lige en kæmpe krammer af mig! Søde dog, det lyder til at du har brug for noget ro og tid væk fra jobbet.

Jeg ved godt at erfaringer viser at det er vigtigt at vende hurtigt tilbage, men det er også vigtigt at få ro og få styr på hvad der udløser det du går igennem nu. Særligt når din læge snakker om begyndende depression. 

Sig til hvis en tøseaften kunne hjælpe, så laver vi et lille Hillerøds møde igen, måske med en spand rødvin??

Kamelia........der lige sender en besked også!

Anmeld

4. september 2010

Tanja1

Znuzke skriver:

Jeg fandt det her på djøf's hjemmeside (ikke at jeg er djøffer, men reglerne må jo være ens)

Selve lægeattesten – blanketten, som lægen før udfyldte – er afskaffet. Men lægen kan stadigvæk godt skrive en ’gammeldags’ lægeerklæring på sit almindelige brevpapir, så man undgår først at skulle have en samtale med sin arbejdsgiver og derefter med lægen om mulighedserklæringen.

”Det er dog ikke alle læger, der har været klar over dette. Vi har haft medlemmer, hvor arbejdsgiveren bare ønsker en almindelig lægeerklæring, og hvor lægen har så har sagt, at det ikke kan lade sig gøre,” fortæller Mette Knudsen.

Det fremgår dog nu i en ny vejledning til lægerne fra det såkaldte Attestudvalg.

"Så det allerførste, man som stress-ramt skal gøre - hvis man føler, at man bliver mere syg af at skulle tale med chefen - er at gå op og få sin læges opbakning til ikke at deltage i disse samtaler," understreger Mette Knudsen.

Og jeg har jo en attest fra min læge - en som jeg fik fordi jeg ikke kunne overskue at skulle have kontakt med ham - min fagforening sagde at han godt måtte kontakte mig hvis ikke jeg havde en sygemelding - så lægen skrev en attest om at jeg er uarbejdsdygtig.

kan jeg mon så ikke tolke det som at jeg kan sende ham attesten og bede ham om at vende tilbage om 4 uger???

Ja, sådan ser jeg på det. Jeg ville sende attesten til min arb.giver, og ringe til ham/hende og fortælle, at jeg har sendt den, og at jeg har brug for at komme helt i ro fra det hele, så derfor vil jeg først kontakte dem igen lige før slutningen af min sygemelding. Da jeg skulle ringe til min leder, havde min læge rådgivet mig til at være fast i melding, og evt. bruge lægens ordre som undskyldning for, at jeg ikke måtte være i kontakt med mit arbejde mens jeg var sygemeldt, udover at jeg nok ville melde tilbage før min sygemelding fra slut, efter konsultation med min læge. Jeg ved at det kan være rigtig svært, når man først er så langt ude, men det hjalp i hvert fald mig, at bruge min læge som undskyldning, så jeg ikke skulle diskutere/forklare det mere end nødvendigt.

Og så er mit råd helt klart, efter du er begyndt at få det bedre, at finde et nyt arbejde. For der er bare intet arbejde, der er værd, at man når så langt ned.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.