Jeg mener ikke, at din arbejdsgiver kan kræve en mulighedserklæring, hvis din læge har sygemeldt dig i 4 uger. Mulighedserklæring hed i "gamle dage" en delvis sygemelding/delvis raskmelding, og skulle derfor ikke bruges ved "fuldtids"sygemeldinger.
Jeg har selv brugt sådan en i foråret, ifm. en stress-sygemelding. I starten havde jeg det ligesom du beskriver, du har det nu, hvor min læge sygemeldte mig på fuldtid og sagde, at jeg skulle melde til min arb.giver, at det kun var min læge, som skal tage beslutninger vedr. min sygemelding, herunder dens varighed, og fx hvornår jeg skulle være i kontakt med mit arbejde og hvornår ikke. Efter nogle uger, da jeg begyndte at få det bedre, talte jeg med min leder i tlf. og hun foreslog en delvis sygemelding. Der var det så arb.giveren, som skulle sørge for papirerne, hvorefter vi holdte møde og udfyldte papirerne udfra hvordan jeg havde det. Jeg skulle starte op med at arb.på deltid. Derefter skulle lægen udfylde den sidste side ift. om det, min leder og jeg havde aftalt, var ansvarligt udfra lægens faglige vurdering.
Mit råd til dig er, klart at melde til din arb.giver om din læges beslutning vedr. din sygemelding, og at du vil kontakte dem op mod slutningen af sygemeldingsperioden, hvor du vil fortælle, hvad din læge har besluttet om sygemeldingen fremover. Og at hvis din læge vil der vurdere, at en mulighedserklæring ville kunne bruges (fx ved at du kunne vende tilbage på arbejdet på deltid i starten), ville I så kunne aftale et møde omkring det. Selv var jeg nødt til at sige til min leder, at jeg ikke magtede kontakten til mit arbejde lige pt, og at jeg ville kontakte dem, når tiden var til det. Det havde de fuld forståelse for.
Men god bedring uanset hvad 
Anmeld