Mulighedserklæring

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.278 visninger
13 svar
0 synes godt om
3. september 2010

ekzunz

Er der nogen der har erfaring med de nye regler?

Jeg har meldt mig syg med stress og har fået en - vel gammeldags - sygemelding på at jeg er uarbejdsdygtig i 4 uger.  Dette har jeg så idag meddelt min chef, som meget charmerende krævede en mulighedssamtale hurtigst muligt og ønskede at jeg skulle begynde at arbejde igen så hurtigt som muligt.

Min verden er brudt helt sammen, jeg tuder og tuder og kan slet ikke overskue at skulle møde på arbejde allerede i næste uge. Jeg har været fraværende siden i fredags - dvs. 1 uge idag, og der har kun været 1 dag hvor han ikke har ringet til mig eller sendt mig sms'er - og jeg kan overhovedet ikke rumme det....

Jeg begriber slet ikke at en arbejdsgiver kan bestemme at man skal arbejde selv om lægen siger nej. Iflg. min fagforening er der dog en mulighed for at lægen kan meddele at jeg overhovedet ikke kan arbejde i en given periode - men er det ikke det han har gjort allerede ved at skrive jeg er uarbejdsdygtig i de næste 4 uger?????

Lægen var i tvivl om jeg har stress eller måske en begyndende depression og jeg skal derop igen fredag den 10....og jeg er rigtig rigtig bange for at alt det her postyr ender med at gøre det hele meget værre.....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. september 2010

Lady Marion <3

Hillo skriver:

Jeg har meldt mig syg med stress og har fået en - vel gammeldags - sygemelding på at jeg er uarbejdsdygtig i 4 uger.  Dette har jeg så idag meddelt min chef, som meget charmerende krævede en mulighedssamtale hurtigst muligt og ønskede at jeg skulle begynde at arbejde igen så hurtigt som muligt.

Min verden er brudt helt sammen, jeg tuder og tuder og kan slet ikke overskue at skulle møde på arbejde allerede i næste uge. Jeg har været fraværende siden i fredags - dvs. 1 uge idag, og der har kun været 1 dag hvor han ikke har ringet til mig eller sendt mig sms'er - og jeg kan overhovedet ikke rumme det....

Jeg begriber slet ikke at en arbejdsgiver kan bestemme at man skal arbejde selv om lægen siger nej. Iflg. min fagforening er der dog en mulighed for at lægen kan meddele at jeg overhovedet ikke kan arbejde i en given periode - men er det ikke det han har gjort allerede ved at skrive jeg er uarbejdsdygtig i de næste 4 uger?????

Lægen var i tvivl om jeg har stress eller måske en begyndende depression og jeg skal derop igen fredag den 10....og jeg er rigtig rigtig bange for at alt det her postyr ender med at gøre det hele meget værre.....

Årh sødeste   Den lorte chef   Det var det min læge havde sagt , at hvis min ryg blev ved at drille skulle jeg lave sådan en att. med mit job .. Men det er jo også noget andet tænker jeg , de ville jo kunne tilbyde mig kontor arb. som ikke ville skade min ryg ..  Med dig er det sindet , det kan være jobbet der skaber røre i dit sind så jeg nægter at tro på han kan kræve dig tilbage på arbejde ...   Uhh tror snart vi trænger til en tøse-hygge snak  Evt en aften næste uge ?????

Anmeld

3. september 2010

ekzunz

Muffi . skriver:

Årh sødeste   Den lorte chef   Det var det min læge havde sagt , at hvis min ryg blev ved at drille skulle jeg lave sådan en att. med mit job .. Men det er jo også noget andet tænker jeg , de ville jo kunne tilbyde mig kontor arb. som ikke ville skade min ryg ..  Med dig er det sindet , det kan være jobbet der skaber røre i dit sind så jeg nægter at tro på han kan kræve dig tilbage på arbejde ...   Uhh tror snart vi trænger til en tøse-hygge snak  Evt en aften næste uge ?????

Jeg kan slet ikke forstå det - hvad så hvis jeg var blevet kørt ned - kunne han så også kræve mig på arbejde eller hvad??? Det er mig virkelig ubegribeligt, men det er jo nok fordi jeg aldrig har haft det inde på livet før, ellers er det bare fordi det virkelig er fuldstændig absurd at en arbejdsgiver kan ignorere lægens ord og bestemme noget andet.....det er helt sindsygt.

Og ja - lad os finde ud af noget snarest...jeg trænger vist til at snakke....

Anmeld

3. september 2010

Lady Marion <3

Hillo skriver:

Jeg kan slet ikke forstå det - hvad så hvis jeg var blevet kørt ned - kunne han så også kræve mig på arbejde eller hvad??? Det er mig virkelig ubegribeligt, men det er jo nok fordi jeg aldrig har haft det inde på livet før, ellers er det bare fordi det virkelig er fuldstændig absurd at en arbejdsgiver kan ignorere lægens ord og bestemme noget andet.....det er helt sindsygt.

Og ja - lad os finde ud af noget snarest...jeg trænger vist til at snakke....

Jamen jeg tror slet ikke der er noget at diskutere , tror ikke han kan hive dig ind når lægen sygemelder dig ,,, vi må snakkes ved ang en dag vi mødes ,,,

Anmeld

3. september 2010

Isabella_mor

lav en mulighedserklæring.. hvor du i samarbejde med din chef laver en aftale om du skal være sygemeldt. og hvor længe du skal være sygemeldt.. hvis dun arbejdsgiver vil have lægens ord på at du skal være sygemeldt koster det arbejdsgiveren for at få lægen til at skrive på den mulighedserklæring..

hvis IKKE din arbejdsgiver og dig kan blive enige og arbejdsgiveren ikke vil sygemelde dig i så lang tid der er behov for så forsøg at få ham til at kræve at du skal have lægens besyv på sagen..

jeg har selv lavet en mulighedserklæring hvor vi snakkede om hvad der var bedst for mig og hvad der var bedst for min arbejdsplads og vi blev så enige om at jeg skulle sygemeldes indtil jeg starter på barsel om 3 mdr. og den beslutning er jeg rigtig glad for.. og det er uden lægens indblanding. 

du kan printe en mulighedserklæring ud fra nettet..  søg på google og så komer der en PDF fil frem og så printer du to eksemplarer ud og tropper op på din arbejdsplads og sætter dig med din chef og laver den sammen med ham... og så diskutere i om du skal være deltids eller fuldtids sygemeldt...

Anmeld

3. september 2010

Valle81

Hillo skriver:

Hejsa

En arbejdsgiver kan kræve en mulighedserklæring - det er en samtale i skal holde sammen for at finde ud af hvordan og hvorledes du kan arbejde - hvor meget osv. en samtale for at se om i ken finde en løsning sammen:0)

Hvis ikke i kan blive enige kan der indsendes til lægen om at han kan bekræfte at der er belæg for sygemelding. Lægen må ikke udtale sig om hvad du fejler men kan fx sige: At vi finder det ikke egnet at xxx arbejder i en længere periode ....... osv. og derfra er det vist noget med at kommunen bliver indblandet og vurderer sagen.

Man kan idag ikke blive sygemeldt af lægen på samme måde som før i tiden - mulighedserklæring trådte i kraft 010909.

Christina, som var ved lægen under sidste graviditet for at blive sygemeldt  - fik denne forklaring sygemeldte mig selv men min arbejdsgiver accepterede sygemelding og det blev ikke til mere end det:0)

Anmeld

3. september 2010

Kildebakken

Kære kommende babymor,

Det lyder ikke rigtig til at din arbejdsgiver har forstået situationens alvor, det er jeg ked af at høre. Det sker ofte hvis folk er lidt uerfarne og/eller har for meget om ørene.

Når man skal sygemeldes kan det være meget svært, at få overbevidst sig selv om at det er fair at man melder sig syg, specielt når det skyldes stress og ikke åbent benbrud. Du skal passe på dig selv og barnet nu, det er trods alt det som bliver vigtigst i hele resten af dit liv. Et lille barn i maven har ikke godt af alle de stress homoner og det har du heller ikke. 

Jeg synes at du skal gå til din læge med det samme og få ro omkring, hvor lang tid den sygemelding kan vare, hvis din læge ikke er large og forstående, skal du omgående skifte læge, da du ikke kan ligge både dit og dit barns liv i hænderne på et menneske som ikke har tiltro til din vurdering. Men jeg tror nu ikke du får problemer med at få lægen til at give din ammunition til samtalen med arbejdsgiver. 

Mulighedserklæringen skal udfyldes af din arbejdsgiver efter en samtale med dig, det kan være over telefon, hvis du ikke har mentalt overskud til at møde op på arbejdet. Du kan evt. fortælle ham at den ligger på arbejdsmarkedets styrelsens hjemmeside. Derefter kan du tilbyde at aflevere den hos lægen eller han kan selv sende den.

Du bliver også nød til at gøre det klart at du behøver helt ro, så på lægens ordre vil du kun svare dette ene telefonopkald og ikke syv hundrede andre. Hvis du har en del at overlevere til andre, må de samle deres spørgsmål i en samlet mail.

Håber dette hjælper lidt 

Kærligst

Anmeld

3. september 2010

ekzunz

Valle81 skriver:

Hejsa

En arbejdsgiver kan kræve en mulighedserklæring - det er en samtale i skal holde sammen for at finde ud af hvordan og hvorledes du kan arbejde - hvor meget osv. en samtale for at se om i ken finde en løsning sammen:0)

Hvis ikke i kan blive enige kan der indsendes til lægen om at han kan bekræfte at der er belæg for sygemelding. Lægen må ikke udtale sig om hvad du fejler men kan fx sige: At vi finder det ikke egnet at xxx arbejder i en længere periode ....... osv. og derfra er det vist noget med at kommunen bliver indblandet og vurderer sagen.

Man kan idag ikke blive sygemeldt af lægen på samme måde som før i tiden - mulighedserklæring trådte i kraft 010909.

Christina, som var ved lægen under sidste graviditet for at blive sygemeldt  - fik denne forklaring sygemeldte mig selv men min arbejdsgiver accepterede sygemelding og det blev ikke til mere end det:0)

Min arbejdsgiver har allerede krævet en mulighedserklæring - idag efter 1 uges fravær. Og han har allerede påpeget at han forventer at jeg vil arbejde i nogle dage om ugen. Som han så charmerende sagde så ville han altså ikke påtage sig al ansvaret for min stress og at han havde være i nogle dybe huller pga min sygemelding da han troede jeg bare var ude på at gi igen (en episode vi havde i forrige uge, hvor han var helt tosset) og nej - jeg giver sgu ikke igen, jeg ville meget gerne være foruden det her, men det er jo nok hans reaktioner der gør er jeg er havnet her.

Jeg har allerede fået en erklæring fra min læge på at jeg ikke kan arbejde. Jeg har valgt selv at betale - det er ikke pengene der er afgørende - jeg vil bare have ro til at komme oven på igen.

Jeg har heldigvis fået at vide af min fagforening at man må lave mulighedserklæringen over telefonen hvis man ikke føler sig i stand til at møde på arbejdspladsen, og det vil jeg helt sikkert benytte mig af.

Anmeld

3. september 2010

ekzunz

Kildebakken skriver:

Kære kommende babymor,

Det lyder ikke rigtig til at din arbejdsgiver har forstået situationens alvor, det er jeg ked af at høre. Det sker ofte hvis folk er lidt uerfarne og/eller har for meget om ørene.

Når man skal sygemeldes kan det være meget svært, at få overbevidst sig selv om at det er fair at man melder sig syg, specielt når det skyldes stress og ikke åbent benbrud. Du skal passe på dig selv og barnet nu, det er trods alt det som bliver vigtigst i hele resten af dit liv. Et lille barn i maven har ikke godt af alle de stress homoner og det har du heller ikke. 

Jeg synes at du skal gå til din læge med det samme og få ro omkring, hvor lang tid den sygemelding kan vare, hvis din læge ikke er large og forstående, skal du omgående skifte læge, da du ikke kan ligge både dit og dit barns liv i hænderne på et menneske som ikke har tiltro til din vurdering. Men jeg tror nu ikke du får problemer med at få lægen til at give din ammunition til samtalen med arbejdsgiver. 

Mulighedserklæringen skal udfyldes af din arbejdsgiver efter en samtale med dig, det kan være over telefon, hvis du ikke har mentalt overskud til at møde op på arbejdet. Du kan evt. fortælle ham at den ligger på arbejdsmarkedets styrelsens hjemmeside. Derefter kan du tilbyde at aflevere den hos lægen eller han kan selv sende den.

Du bliver også nød til at gøre det klart at du behøver helt ro, så på lægens ordre vil du kun svare dette ene telefonopkald og ikke syv hundrede andre. Hvis du har en del at overlevere til andre, må de samle deres spørgsmål i en samlet mail.

Håber dette hjælper lidt 

Kærligst

Hejsa,

Jeg er ikke gravid - jeg har 5 børn herhjemme, så vi har rigeligt.

Og nej - min chef har bestemt ikke forstået alvoren, han tænker kun på at jeg pt koster penge som han ikke kan viderefakturere.

Lægen har jo erklæret mig uarbejdsdygtig, og jeg skal derop igen på fredag, så jeg kan slet ikke se at jeg skulle kunne møde på arbejde, og jeg ved bare allerede nu at min arbejdsgiver ikke vil acceptere det....og det er virkelig forfærdeligt og slet ikke mindre stressende at skulle møde på arbejdet når det er det der er grunden til stressen....

Øv man skal virkelig tænke sig om når man vælger arbejdsgiver...

Anmeld

3. september 2010

Tanja1

Jeg mener ikke, at din arbejdsgiver kan kræve en mulighedserklæring, hvis din læge har sygemeldt dig i 4 uger. Mulighedserklæring hed i "gamle dage" en delvis sygemelding/delvis raskmelding, og skulle derfor ikke bruges ved "fuldtids"sygemeldinger.

Jeg har selv brugt sådan en i foråret, ifm. en stress-sygemelding. I starten havde jeg det ligesom du beskriver, du har det nu, hvor min læge sygemeldte mig på fuldtid og sagde, at jeg skulle melde til min arb.giver, at det kun var min læge, som skal tage beslutninger vedr. min sygemelding, herunder dens varighed, og fx hvornår jeg skulle være i kontakt med mit arbejde og hvornår ikke. Efter nogle uger, da jeg begyndte at få det bedre, talte jeg med min leder i tlf. og hun foreslog en delvis sygemelding. Der var det så arb.giveren, som skulle sørge for papirerne, hvorefter vi holdte møde og udfyldte papirerne udfra hvordan jeg havde det. Jeg skulle starte op med at arb.på deltid. Derefter skulle lægen udfylde den sidste side ift. om det, min leder og jeg havde aftalt, var ansvarligt udfra lægens faglige vurdering.

Mit råd til dig er, klart at melde til din arb.giver om din læges beslutning vedr. din sygemelding, og at du vil kontakte dem op mod slutningen af sygemeldingsperioden, hvor du vil fortælle, hvad din læge har besluttet om sygemeldingen fremover. Og at hvis din læge vil der vurdere, at en mulighedserklæring ville kunne bruges (fx ved at du kunne vende tilbage på arbejdet på deltid i starten), ville I så kunne aftale et møde omkring det. Selv var jeg nødt til at sige til min leder, at jeg ikke magtede kontakten til mit arbejde lige pt, og at jeg ville kontakte dem, når tiden var til det. Det havde de fuld forståelse for.

Men god bedring uanset hvad

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.