11. sept er bestemt ikke en vigtig dato for mig. Jeg synes det er så hykerisk at fordi der dør lidt under 3500 mennesker i USA; så skal vi alle græde og sørge og synes det er åh, så forfærdeligt i mange år efter.
Men når 100.000 mennesker dør, eller 1.000.000. mennesker dør i den 3. verden, direkte forårsaget af vores levevis, ja, så er det bare 'lige meget'.
Vi vil gerne købe billig elektronik, og kan vi få en billig børnecomputer eller eller en bog med en eller anden elektronisk lyd i, ja så smider vi den gerne ned i indkøbskurven hvis vi kan få den for 10 eller 20 kr.
Men helt ærligt, jeg har været ude og møde nogle af de medarbejder der sidder og laver den slags ting på fabrikkerne i asien. De bliver importeret mens de er teenagere, og så har de to muliger. Enten bliver de tvangs sterialiseret, så man er sikker på at de ikke bliver gravide og får børn (og det har så den ekstra bonus, at man roligt kan voldtage dem, for de bliver ikke gravide!) eller også lukker man dem ind i arbejdslejre, med elektrisk hegn omkring. Her sover pigerne 6-8 personer i værelser der er 6kvm store. Der er så 12-16 piger om at dele de 6 kvm!!! De er to piger om at dele en seng. Når den ene pige er på arbejde, kan den anden pige sove i sengen, og når den anden pige kommer hjem, skal den første på arbejde. De arbejder så 12 timer i træk, hver dag. De har fri to gange om året. TO GANGE OM ÅRET!!!! Altså en fridag, to gange om året! -og så får de et eller andet fuldstændig latterligt lille beløb for dette arbejde. Arbejdsgiveren trækker nemlig udgifter til kost og logi fra i deres løn!
Når pigerne er i starten af 20erne bliver de kørt ud i skoven og deponeret, fordi de så er slidt helt op. Deres øjne er blevet ødelagt af det meget krævende arbejde det er at sidde og lodde små fine ting sammen, og derudover er de ødelagt i arme, ben og ryg af det stilsiddende og gentagene arbejde de har lavet i timevis, dag ind og dag ud i årevis uden pauser.
-Og hvad siger de fleste vesterlænge til det??? De trækker på skulderen og siger: Tja, de skal da være glade for at have et arbejde de piger. Og så fortsætter de med at købe alle disse billige produkter, som har en blodig stribe af ødelagte menneskeliv bag sig.
Det synes jeg faktisk er lang værre at vi tillader at bruge mennesker på den måde, at smadre så mange liv, for at vi kan leve som vi gør. Så er der alle de små og store katastrofer der er sket hen over de sidste 10 år, hvor meget opmærksomhed er det lige de får??? -og hvor mange ofre er der ved dem? Jo, Tsunamien huskes stadig, men der var jo også en del mennesker fra vesten der omkom, så det husker vi på. Men hvad der ellers har været af sultkatastrofer, aids-epidimer, jordskælv osv. Det kan vi ikke huske ret langt tilbage. -og alle de inddirekte katastrofer med børn der bliver lemlæstet for livet for at gå og finde farlige grundstoffer frem til brug i elektronik industrien. Nej, det er vi ret ligeglade med. Vi lukker øjnene og køber lortet alligvel. Åh, det kan virkelig få mit pis i kog!!!
By the way....så tror jeg faktisk der er næsten lige så mange der døde i trafikken i danmark i løbet af de 9 år der er gået siden 11.sept. Der dør ca. 350 mennesker i Danmark om året i en bil-ulykke! Det giver 3500 mennesker på 10 år.