Matematik hoveder. HJÆLP

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. august 2010

Pikku Myy

Alexis skriver:

Hmm... det er lige netop brøken der volder problemer. Hvordan kommer du frem til 112?

16*7=112

Giver det mening nu? :-)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. august 2010

Alexis - i den virtuelle verden!

pokulati skriver:

Det går lige op for mig at jeg muligvis har misforstået dig...

Hedder ligningen 4/(7x)=16 eller 4/7 x=16 ?

Mit svar gælder hvis det er 4 syvendedele... Hvis det er den første mulighed, kan jeg sikkert også hjælpe dig...?

Den hedder 4/7 x = 16

Anmeld

23. august 2010

pokulati skriver:

16*7=112

Giver det mening nu? :-)

Jah det tror jeg, men hvordan ville du skrive den op så?

Spørger fordi jeg slet ikke kan finde ud af at omskrive den...

Anmeld

23. august 2010

Pikku Myy

Super :-) Så står jeg ved det skrevne ;-) Er du med på hvad du skal gøre? Det vigtigste er at du identificerer dit problem (her brøken) og fjerner det (ved at gange med nævneren på begge sider af lighedstegnet). Således gør du hele tiden brøken mere og mere simpel indtil du får resultatet...

Anmeld

23. august 2010

sus73 skriver:

Kan godt forstå hvis det forvirrer det jeg har skrevet, jeg prøver at uddybe:

4/7 x = 16

4x = 112 (fordi jeg siger 16 gange 7)

x= 112 divideret med 4 = 28

Ok, hm... måske et dumt spørgsmål, men hvordan ved du, at det er 7 du skal starte med, og ikke 4?

Har ikke helt styr på regnereglerne endnu.

Anmeld

23. august 2010

Super :-) Så står jeg ved det skrevne ;-) Er du med på hvad du skal gøre? Det vigtigste er at du identificerer dit problem (her brøken) og fjerner det (ved at gange med nævneren på begge sider af lighedstegnet). Således gør du hele tiden brøken mere og mere simpel indtil du får resultatet...

Ah, det er det med at have styr på tælleren og nævneren?

Anmeld

23. august 2010

pokulati skriver:

Tror jeg har forstået det lidt mere nu. Kæmpe mange tak for hjælpen.

Det var sødt af dig!!

Anmeld

23. august 2010

Pikku Myy

Alexis skriver:

Jah det tror jeg, men hvordan ville du skrive den op så?

Spørger fordi jeg slet ikke kan finde ud af at omskrive den...

Jeg ville skrive:

4/7 x=16  <=>  4x=16*7 (hint: 4/7 *7=4)  <=>  x=112/4  <=>  x=28

Du kunne i princippet også bare gøre som du normalt ville tænke, og tage det tal der ganges med x (4/7) og dividere med det på begge sider af lighedstegnet. Det ville du jo have gjort hvis det var fx 3. Så vil det se sådan ud:

4/7 x=16   <=>  x=16*(7/4)   <=>  x=28    (hint: når man skal dividere med en brøk, ganger man med "den omvendte" dvs du vender brøken på hovedet)

Begge måder er rigtige, og faktisk er de helt det samme, i den øverste bryder du det bare op i flere trin...

Du er velkommen til at blive ved med at spørge ind indtil jeg smutter i seng :-)

Anmeld

23. august 2010

Pikku Myy

pokulati skriver:

Jeg mener selvfølgelig at du skal gøre ligningen (ikke brøken) mere og mere simpel. Bare så det ikke misforståes...

Anmeld

24. august 2010

pokulati skriver:

Jeg ville skrive:

4/7 x=16  <=>  4x=16*7 (hint: 4/7 *7=4)  <=>  x=112/4  <=>  x=28

Du kunne i princippet også bare gøre som du normalt ville tænke, og tage det tal der ganges med x (4/7) og dividere med det på begge sider af lighedstegnet. Det ville du jo have gjort hvis det var fx 3. Så vil det se sådan ud:

4/7 x=16   <=>  x=16*(7/4)   <=>  x=28   (hint: når man skal dividere med en brøk, ganger man med "den omvendte" dvs du vender brøken på hovedet)

Begge måder er rigtige, og faktisk er de helt det samme, i den øverste bryder du det bare op i flere trin...

Du er velkommen til at blive ved med at spørge ind indtil jeg smutter i seng :-)

Ah tror jeg fangede det lidt nu. Vil kigge på den og tygge lidt på det.

Har noteret at du selvf. mente hele ligningen skal gøres simplere ved omskrivning, og ikke brøken.

Igen, tusind tak, det er skønt du ville hjælpe. Det er jeg meget glad for.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.