Spring til sidste ulæste indlæg Følg denne tråd
Hvordan får jeg hul på denne ligning:
4/7x=16
Jeg kan virkelig ikke komme igang med at løse den, så hvis nogen kan hjælpe mig. Hvordan omskrives den?
Tak
Anmeld
Køb et abonnement på Vores Børn
Magasinet til dig med børn på 0-12 år
Priser fra 149 kr.
4/7 x = 16
4x = 16x7
x= (16x7)/4 = 28
Eller??
Hvis du ganger med 7 på begge sider af lighedstegnet, kommer du af med brøken (går ud fra det er er den der volder dig problemer...?). Så kommer den til at hedde 4x=112 <=> x=112/4
Giver det mening? Ellers sidder jeg her nok en halv time endnu ;-)
sus73 skriver: 4/7 x = 16 4x = 16x7 x= (16x7)/4 = 28 Eller??
Hmmm eller? ej jeg er så dårlig til ligninger...
hvis man indsætter 28 på x's plads og udregner giver det ikke det samme resultat på begge sider??
pokulati skriver: Hvis du ganger med 7 på begge sider af lighedstegnet, kommer du af med brøken (går ud fra det er er den der volder dig problemer...?). Så kommer den til at hedde 4x=112 <=> x=112/4 Giver det mening? Ellers sidder jeg her nok en halv time endnu ;-)
Hmm... det er lige netop brøken der volder problemer. Hvordan kommer du frem til 112?
Ayasmor skriver: hvis man indsætter 28 på x's plads og udregner giver det ikke det samme resultat på begge sider??
Det synes jeg da nok det gør
den æder jeg lige igen.. rengede lige forkert
Det går lige op for mig at jeg muligvis har misforstået dig...
Hedder ligningen 4/(7x)=16 eller 4/7 x=16 ?
Mit svar gælder hvis det er 4 syvendedele... Hvis det er den første mulighed, kan jeg sikkert også hjælpe dig...?
Alexis skriver: Hmmm eller? ej jeg er så dårlig til ligninger...
Kan godt forstå hvis det forvirrer det jeg har skrevet, jeg prøver at uddybe:
4x = 112 (fordi jeg siger 16 gange 7)
x= 112 divideret med 4 = 28
[ Spring til toppen ]
Story House Egmont A/S Strødamvej 46 2100 København Ø TLF: 70 25 75 10 CVR: 83131128