Hjælp til grød! :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.493 visninger
22 svar
0 synes godt om
21. august 2010

Mette.

Hej tøser.

Min datter på knap fire måneder har de sidste tre dage fået grød, med godkendelse af SP.

Vi har lavet risgrød til hende. Hun er super interesseret i skeen og maden, men smagen er ikke lige det hun synes bedst om. SP har sagt jeg skal lave det af 1dl MME og 1 tsk. rismel. Har i en bedre opskrift?

Er det muligt at putte æblemos eller anden mos i allerede? Eller er det dumt at give hende den søde smag allerede nu?

Det skal lige siges at grunden til vi allerede er starten på grød er Emilie stort set har sovet igennem, indtil for 14 dage siden. Nu vågner hun 3-4 gange og virker bare som om mælken ikke mætter nok. (hun bliver hovedsageligt ammet og vi er begyndt at supplere med lidt MME, og giver alt hvad hun vil have, men afviser selv.)

Håber i kan hjælpe! Mette

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. august 2010

Mette.

- skriver:

Opskriften er fin. Du kan evt gøre det samme med majsmel.

og glem frugt mos foreløbig, alt for sødt. 

Det kræver tilvænning...

Tak Vi prøver majs også..

Men skal jeg give hende en pause nogle dage eller bare fortsætte nogle dage endnu?

Anmeld

21. august 2010

lion

Mette. skriver:

Hej tøser.

Min datter på knap fire måneder har de sidste tre dage fået grød, med godkendelse af SP.

Vi har lavet risgrød til hende. Hun er super interesseret i skeen og maden, men smagen er ikke lige det hun synes bedst om. SP har sagt jeg skal lave det af 1dl MME og 1 tsk. rismel. Har i en bedre opskrift?

Er det muligt at putte æblemos eller anden mos i allerede? Eller er det dumt at give hende den søde smag allerede nu?

Det skal lige siges at grunden til vi allerede er starten på grød er Emilie stort set har sovet igennem, indtil for 14 dage siden. Nu vågner hun 3-4 gange og virker bare som om mælken ikke mætter nok. (hun bliver hovedsageligt ammet og vi er begyndt at supplere med lidt MME, og giver alt hvad hun vil have, men afviser selv.)

Jeg vile sige giv det du vil og hun må få.

Jeg har nu 2 børn, en på 2 år og en på næsten 6 mdr.

Jeg har begge gange startet på rigtig mad omkring 3½ mdr. Det er op til dig selv.

Mine børn har også fået grød fra start og jeg havde ingen problemer med det. De fik nemlig frugtmos ovenpå hvis de ikk kunne li det, og jeg har/havde med min datter ingen problemer med mad, hun elsker mad.

Min søn som er den yngste, får også frugt mos, og han har igen problemer haft med at spise havregrød eller pasta med kødsovs.

Hvis det er put lidt frugtmos på og se om det hjælper, du kan jo altid skærer ned.

Nogen gange kan det også være du skal starte med det du kan købe, det har smag i sin. Derefter lav dit eget. Det gjorde jeg med min datter

Anmeld

22. august 2010

melek2303

Hun skal lige have lov at vænne sig til at have grød i munden. Du kan evt lave den lidt tyndere så kan det være hun ikke ser så skæg ud i ansigtet. Jeg ville også bare give det hun må få.. Jeg laver ikke selv risgrød, og man kan få dem med pære,banan og æblesmag måske det var en ide at prøve?? Det kan du også blande op med mme.

Anmeld

22. august 2010

Valle81

Mette. skriver:

Hej tøser.

Det kan også være at hun synes det er for tyndt:0)

Anton vil bestemt ikke have det tyndt - det skal nærmest være så tykt at det ikke kan komme af skeen:0) Har laver vi en halv dl hirseflager eller majsgrød til 1 1/2 dl vand -koges sammen med ldit smør - og ja her kommer vi også en teske sukker i:0)

Anmeld

22. august 2010

Mette.

lion skriver:

Jeg vile sige giv det du vil og hun må få.

Jeg har nu 2 børn, en på 2 år og en på næsten 6 mdr.

Jeg har begge gange startet på rigtig mad omkring 3½ mdr. Det er op til dig selv.

Mine børn har også fået grød fra start og jeg havde ingen problemer med det. De fik nemlig frugtmos ovenpå hvis de ikk kunne li det, og jeg har/havde med min datter ingen problemer med mad, hun elsker mad.

Min søn som er den yngste, får også frugt mos, og han har igen problemer haft med at spise havregrød eller pasta med kødsovs.

Hvis det er put lidt frugtmos på og se om det hjælper, du kan jo altid skærer ned.

Nogen gange kan det også være du skal starte med det du kan købe, det har smag i sin. Derefter lav dit eget. Det gjorde jeg med min datter

Jeg overvejer også kraftigt at lave noget æblemos og putte en smule på risgrøden. Så vidt jeg ved må de jo få langt de fleste frugter + grøntsager når de er 4 måneder - selvfølgelig kogte

Men tak for hjælpen! Jeg vil prøve mig frem og se om vi kan få succes med det.

Anmeld

22. august 2010

Mette.

Valle81 skriver:

Anton vil bestemt ikke have det tyndt - det skal nærmest være så tykt at det ikke kan komme af skeen:0) Har laver vi en halv dl hirseflager eller majsgrød til 1 1/2 dl vand -koges sammen med ldit smør - og ja her kommer vi også en teske sukker i:0)

Jeg har prøvet både tykt og tyndt, men det er ikke lige sagen alligevel. Jeg er bare sikker på hun gerne vil, men smagen bare ikke lige er det hun er helt vild med.

Spiste Anton det første dag eller hvor lang tid tog det før han var vænnet til smagen og det at skulle spise?

Anmeld

22. august 2010

Mette.

Valle81 skriver:

Jeg har prøvet både tykt og tyndt, men det er ikke lige sagen alligevel. Jeg er bare sikker på hun gerne vil, men smagen bare ikke lige er det hun er helt vild med.

Spiste Anton det første dag eller hvor lang tid tog det før han var vænnet til smagen og det at skulle spise?

Anmeld

22. august 2010

Mette.

melek2303 skriver:

Hun skal lige have lov at vænne sig til at have grød i munden. Du kan evt lave den lidt tyndere så kan det være hun ikke ser så skæg ud i ansigtet. Jeg ville også bare give det hun må få.. Jeg laver ikke selv risgrød, og man kan få dem med pære,banan og æblesmag måske det var en ide at prøve?? Det kan du også blande op med mme.

Jeg har prøvet både meget tyndt og lidt tykkere grød. Hun gratter bare lidt rundt i det. Hun vil utrolig gerne have det i munden og er rigtig glad, men hun vringer bare når hun så får smagt på det.

Jeg ville jo foretrække at lave det selv til hende.. Men måske det der købe noget bedre falder i smag hos hende. Jeg tror jeg forsøger mig med hjemmelavet æblemos i første omgang. Tak for hjælpen!

Anmeld

22. august 2010

mor_sabina

Mette. skriver:

Hej tøser.

Altså jeg ville fortsættes om du gør. I starten kan maden komme ud mange gange da de skal vænne sig til smag og konsistens. Og så ville jeg starte med grøntsagsmos og så senere usødet frugtmos.

Men det er meget forskelligt hvordan man vælger at gøre det. Men det er en tommelfingerregel med at prøve maden af 5 dage af gangen en slags af gangen for på den måde at udelukke mulig allergi

Så fortsæt med risgrød lidt endnu måske en uge, så kan du prøve næste uge majsgrød, hirsegrød eller quinoagrød. Det er vist det beste råd jeg kan give

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.