Har i prøvet at farve tøj?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13.418 visninger
20 svar
0 synes godt om
16. august 2010

DK

Jeg har lige fundet alle de kasser frem med Kirstines babytøj, som jeg havde gemt til lillesøster.

Nu er det jo så en lillebror og der er SØRME meget lyserødt og ting med flæser, he he. Men alle bodyer og natdragter har jeg tænkt mig at bruge alligevel. Men, nogle af dem er lyserøde eller har lyserøde kaniner på eller lign. Jeg har tænkt mig at farve det hele blåt, men jeg har aldrig prøvet at farve tøj i vaskemaskinen før.

Så, hvad gør jeg? Man køber en farve (i matas?) og hvor meget skal jeg dosere tror i for at få det lyserøde blåt? Er lidt nervøs for om det hele mon bliver lilla? Altså de hvide med lyserødt tryk, bliver vel blå rundt om trykket? Der er "kun" tale om kortærmede bodyer og nattøj og altså ikke noget tøj man kommer til at se, men alligevel vil jeg da gerne have det bliver fint blåt!

Knus Ditte, pt. farve-amatør!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. august 2010

Valle81

DK skriver:

Jeg har lige fundet alle de kasser frem med Kirstines babytøj, som jeg havde gemt til lillesøster.

Nu er det jo så en lillebror og der er SØRME meget lyserødt og ting med flæser, he he. Men alle bodyer og natdragter har jeg tænkt mig at bruge alligevel. Men, nogle af dem er lyserøde eller har lyserøde kaniner på eller lign. Jeg har tænkt mig at farve det hele blåt, men jeg har aldrig prøvet at farve tøj i vaskemaskinen før.

Så, hvad gør jeg? Man køber en farve (i matas?) og hvor meget skal jeg dosere tror i for at få det lyserøde blåt? Er lidt nervøs for om det hele mon bliver lilla? Altså de hvide med lyserødt tryk, bliver vel blå rundt om trykket? Der er "kun" tale om kortærmede bodyer og nattøj og altså ikke noget tøj man kommer til at se, men alligevel vil jeg da gerne have det bliver fint blåt!

Hejsa:0)

Jeg har farvet en masse af Asta's bodyer osv da vi fik Anton:0) Hvidt og lyserødt blev farvet blå:0)

købte i Bilka sådan en pose til 69,95 som der bare skulle klippes hul på og så smides ind med tøjet. Og vupti så var der mørkeblåt tøj - super flot - helt jævnt og mistede ikke farven i de efterfølgende maaaaaaaaaange vaske:0)

Det er nemt og alt efter hvilken grundfarve det har inden så får det jo forskellige blå nuancer:0)

Det eneste du skal være opmærksom på er at syningerne ikke tager imod farve så det bliver med hvide syninger:0) Det er lavet af nylon tror jeg og det tager ikke imod farven:0)

Anmeld

16. august 2010

Karo

Jeg har prøvet det men det var fra lyseblåt til lilla.

Jeg købte farven i matas og bag på æsken står der hvor meget tøj (i kg) der kan farves på en æske med farve. Når først man har den rette mængde tøj til æsken er det ret simpelt Du skal forresten bruge fint salt når du farver, men det står også på æsken.

Alt det jeg farvede til Ida blev simpelthen så flot, og man kunne ikke se at det var farvet.

Anmeld

16. august 2010

Valle81

Karo skriver:

Jeg har prøvet det men det var fra lyseblåt til lilla.

Jeg købte farven i matas og bag på æsken står der hvor meget tøj (i kg) der kan farves på en æske med farve. Når først man har den rette mængde tøj til æsken er det ret simpelt Du skal forresten bruge fint salt når du farver, men det står også på æsken.

Alt det jeg farvede til Ida blev simpelthen så flot, og man kunne ikke se at det var farvet.

I bilka har de fået farve hvor man ikke skal proppe salt i - den brugte jeg - skide smart:0)

Anmeld

16. august 2010

Valle81

DK skriver:

Og ja som Karo skriver så står der på pakken hvor mange kilo for at få farven osv:0)

Anmeld

16. august 2010

DK

Valle81 skriver:

Og ja som Karo skriver så står der på pakken hvor mange kilo for at få farven osv:0)

Det der Bilka halløj lyder meget nemt så det tror jeg bare at jeg prøver. Det er ligegyldigt om det bliver mørkeblåt eller lyseblåt. Det er da kun fint hvis de bliver lidt forskellige i farven. Det gør ikke noget at syningerne forbliver hvide, det er nok værre hvad Mikkel synes om de syninger der forbliver lyserøde, he he

Anmeld

16. august 2010

Valle81

DK skriver:

Det der Bilka halløj lyder meget nemt så det tror jeg bare at jeg prøver. Det er ligegyldigt om det bliver mørkeblåt eller lyseblåt. Det er da kun fint hvis de bliver lidt forskellige i farven. Det gør ikke noget at syningerne forbliver hvide, det er nok værre hvad Mikkel synes om de syninger der forbliver lyserøde, he he

Det er også meget nemt og billigt og sp vidt jeg husker at have set så er det det samme mærke som de forhandler i Matas - det hedder vist Deco så vidt jeg lige husker - det står nede i maler afdelingen sammen med spraymaling osv:0)

Anmeld

16. august 2010

Tullebobs

Jeg går også i 'farvetøjovervejelser' - men har ikke turde springe ud i det, da jeg er pænt øm over vaskemaskinen Hvordan med det der farvestads, er det væk efter man har farvet eller hur?

Og man risikerer vel ikke at når så vasker den næste vask så sidder der farverester tilbage og farver, det som IKKE skulle farves?

Hilsner fra den pylrede vaskekone

Anmeld

16. august 2010

oo

gooooood tråd!! jeg har gået og funderet over det samme - og er ikke kommet videre end det stadie, så det er superfedt at der er andre der kan spørge og få svar

Anmeld

16. august 2010

Valle81

Tullebobs skriver:

Jeg går også i 'farvetøjovervejelser' - men har ikke turde springe ud i det, da jeg er pænt øm over vaskemaskinen Hvordan med det der farvestads, er det væk efter man har farvet eller hur?

Og man risikerer vel ikke at når så vasker den næste vask så sidder der farverester tilbage og farver, det som IKKE skulle farves?

Hilsner fra den pylrede vaskekone

Hejsa:0)

Altås når man har farvet så skal man lige vaske en tom vask for at skylle evt farverester ud - og man kan jo tage to så er man sikker.

Jeg har farvet mange gange og alle med mørke farver og har aldrig prøvet at det har farvet tøjet der er kommet i bagefter:0)

Jeg gør også altid det at jeg vasker en sort vask som det første - så er jeg helt sikker:0)

Den der store gummiring som sidder ud med lågen den er blevet lidt farvet i min maskine - men tror det var fordi jeg ikke lige var hurtig nok til at få den tørret af - men efter et par måneder er det forsvundet pga det store slid efte de tonsvise af maskinvaske siden:0)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.