Føler med dig og krydser alt hvad jeg kan!
Jeg har en bekendt på 40 år, der fik hjertestop og fik hjertemassage i 35 minutter(han var ' død' i de 35 min), inden han blev genoplivet.
Han kom, som din onkel, i kunstig koma og dermed nedkølet. Han lå der i to dage, hvorefter de begyndte at varme ham op igen. Det gik rigtig fint, han var selvfølgelig meget omtumlet og forvirret da han vågnede, men blev hurtigt sig selv igen. Han kunne dog ikke forstå hvad der var sket, og spurgte igen og igen hvad der var sket og hvorfor han lå på hospitalet.
Han var indlagt på sygehuset i 2-3 uger i alt, og han har ikke været til noget genoptræning.
Idag har han det godt, MEN hans hjertekapacitet er nedsat med 40%, så han kan ikke klare der han kunne før i han fik hjertestop, med hensyn til fysisk arbejde. Men hans hjerne er helt klar og han fejler ikke noget fysisk(motorik).
Det var jo et kæmpe chok for alle, men noget godt er der kommet ud af det - han ryger ikke længere!
Det farligste er hvis hans hjerne ikke har fået ilt imens han har ligget uden puls, så kan den have taget skade, og han kan få hukommelsestab og andre handicap.
Ved du noget om, om han har fået hjertemasse og mund til mund(førstehjælp)?
Håber det bedste, det er så tragisk når sådan noget sker i så ung en alder!
Anmeld