Have-mennesker kom frem :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. august 2010

Na-Wi

Naannaa87 skriver:

Rigtig mange gange tak for dit  svar det var alt det info jeg lige stod og manglede

Men, det er en virkelig fesen græsplæne jeg har med massere af sten og sjove ting i.. Hvad skal jeg gøre ved den og hvilket jord skal jeg bruge ?

OG tomater kan de plantes nu ?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. august 2010

Plysbjørnen

Naannaa87 skriver:

Jeg har altid godt kunne tænke mig at dyrke nogle forskellige grøntsager i min have.. Efter at have boet i lejlighed siden jeg fløj fra reden har jeg ENDELIG fået min egen have

Vi har et stort stykke græsplæne vi ikke bruger til noget, og så tænkte jeg om jeg kunne så nogle grøntsager derude?

Kartofler, gulerødder, hvidløg, salat, agurk, tomat, persille, jordbær osv..

Mit spørgsmål er så, hvordan gør man og hvornår kan man begynde at så tingene ? Ved godt det er et stort spørgsmål, men har ikke kunne finde nogle hjemmesider der var overskuelige nok til at jeg forstod det

Nej du kan ikke så nu.... Grøntsager sås i foråret, marts, april, mej måned....

Anmeld

13. august 2010

bullerbassen

Naannaa87 skriver:

nu spørger jeg sikkert dumt da jeg ikke har en dyt forstand på det (bare en drøm om mine egne grøntsager/frugter i min egen have )

Jordbær det er planter man skal ud og købe ikke ? og kan man få dem andre steder end på en planteskole? (grin ikke hvis jeg er helt forkert på den )

Tak for svar det var guld værd!

Jordbær planter kan købes i f.eks bilka / A-z.

Eller hvis du kender nogen med jordbær planter kan du få aflægger . Det er tiden lige nu , de skyder mange nye skud efter hver sæson. ( min mor har lige været og hente mine )

Hendes var en anden art som bliver moden før mine.. Så du må høre i din omgangs kreds om nogen har aflægger du kan få..

Ellers vil jeg sige at det er for sent at plante, men du kan forberede jorden til næste år..

Anmeld

13. august 2010

Mette+Mathias

Naannaa87 skriver:

nu spørger jeg sikkert dumt da jeg ikke har en dyt forstand på det (bare en drøm om mine egne grøntsager/frugter i min egen have )

Jordbær det er planter man skal ud og købe ikke ? og kan man få dem andre steder end på en planteskole? (grin ikke hvis jeg er helt forkert på den )

Tak for svar det var guld værd!

Jo, jordbær er små planter. Du kan enten købe dem på en planteskole (lidt dyrt) eller også kan du få nogle aflæggere hos andre som har jordbær. Man graver bare et lillebitte hul, sætter planten i, jord på og rigeligt med vand og så venter man...og venter...og venter...helt til næste år, og vupti - så har man hjemmedyrkede økologiske jordbær

Anmeld

13. august 2010

Mette+Mathias

Naannaa87 skriver:

OG tomater kan de plantes nu ?

Nej, tomater køber du som frø til februar/marts og sår inde i vindueskarmen i et mini-mini-drivhus, eller også venter du til omkring maj og køber en færdig plante i f.eks. Bilka, - der plejer at være 3-4 planter for 50-60 kroner og mere har du ikke brug for, en plante kan give maaange tomater.

Anmeld

13. august 2010

Mette+Mathias

Naannaa87 skriver:

Rigtig mange gange tak for dit  svar det var alt det info jeg lige stod og manglede

Men, det er en virkelig fesen græsplæne jeg har med massere af sten og sjove ting i.. Hvad skal jeg gøre ved den og hvilket jord skal jeg bruge ?

Græs ved jeg ikke så meget om, men jeg er vældig god til at slå græs *gg*

Sten skal selvfølgelig fjernes, og så skal den måske have noget gødning? Det kan købet i Bilka eller på en planteskole, hvor du også kan få råd om hvad din plæne mon "fejler" og hvad du skal købe.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.