Have-mennesker kom frem :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

717 visninger
15 svar
0 synes godt om
13. august 2010

Na-Wi

Jeg har altid godt kunne tænke mig at dyrke nogle forskellige grøntsager i min have.. Efter at have boet i lejlighed siden jeg fløj fra reden har jeg ENDELIG fået min egen have

Vi har et stort stykke græsplæne vi ikke bruger til noget, og så tænkte jeg om jeg kunne så nogle grøntsager derude?

Kartofler, gulerødder, hvidløg, salat, agurk, tomat, persille, jordbær osv..

Mit spørgsmål er så, hvordan gør man og hvornår kan man begynde at så tingene ? Ved godt det er et stort spørgsmål, men har ikke kunne finde nogle hjemmesider der var overskuelige nok til at jeg forstod det

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. august 2010

Na-Wi

Kan os prøve at spørge på en anden måde

Hvad kan jeg så nu ?

Anmeld

13. august 2010

Lone Jakobsen

nu er jeg rimelig grøn da jeg kun har haft hus i 2 år. men umiddelbart vil jeg sige at have sæsonen er ved at være slut. det eneste du kan gøre nu er at forberede jorden. altså fjerne alt græs, ukrudt osv, og gøre den klar til foråret.

Anmeld

13. august 2010

Na-Wi

nutche skriver:

nu er jeg rimelig grøn da jeg kun har haft hus i 2 år. men umiddelbart vil jeg sige at have sæsonen er ved at være slut. det eneste du kan gøre nu er at forberede jorden. altså fjerne alt græs, ukrudt osv, og gøre den klar til foråret.

Ja jeg tænkte det nok, jeg kommer altid for sent Men tak for svar

Anmeld

13. august 2010

LotteN

ja, lidt for sent du spørger om det... og til tomater og agurker vil jeg nok råde dig til at få et drivhus eller ved jeg ikke helt om det kan lade sig gøre...

Anmeld

13. august 2010

Na-Wi

LotteN skriver:

ja, lidt for sent du spørger om det... og til tomater og agurker vil jeg nok råde dig til at få et drivhus eller ved jeg ikke helt om det kan lade sig gøre...

øv bøv Var hjemme ved en veninde og hendes kæreste havde vidst fået agurk og tomat til at vokse igennem en sæk jord der lå på deres terresse og det var nogle lækre agurker

Anmeld

13. august 2010

Mette+Mathias

Naannaa87 skriver:

Kan os prøve at spørge på en anden måde

Hvad kan jeg så nu ?

Jordbærplanter skal sættes LIGE NU, hvis du skal have store bær næste år, - en tommelfingerregel siger inden 10. august.

Anmeld

13. august 2010

Mette+Mathias

Naannaa87 skriver:

Jeg har altid godt kunne tænke mig at dyrke nogle forskellige grøntsager i min have.. Efter at have boet i lejlighed siden jeg fløj fra reden har jeg ENDELIG fået min egen have

Vi har et stort stykke græsplæne vi ikke bruger til noget, og så tænkte jeg om jeg kunne så nogle grøntsager derude?

Kartofler, gulerødder, hvidløg, salat, agurk, tomat, persille, jordbær osv..

Mit spørgsmål er så, hvordan gør man og hvornår kan man begynde at så tingene ? Ved godt det er et stort spørgsmål, men har ikke kunne finde nogle hjemmesider der var overskuelige nok til at jeg forstod det

Kartofler skal sættes omkring 20. april, hvis man vil have tidlige kartofler, man man kan sagtens gøre det langt ind i maj.

Gulerødder såes i foråret, - sikkert omkring maj, men der står på pakken hvornår, hvor dybt i jorden osv.

Salat sammen med gulerødderne. Så kun lidt ad gangen, og så med 14 dages mellemrum, så har du små sprøde salatblade hele tiden.

Persille tager virkelig virkelig lang tid om at spire, så køb evt. en bakke med persille når de kommer frem (ikke de runde man køber i netto, men en bakke) og plant dem ud i en krukke eller noget.

Agurker er meget sarte, og må ikke komme ud før nattetemperaturen er omkring 10 grader, - ved ikke om de kan gro på friland?

Tomater (ikke alle slags) kan godt gro på friland, - helst på en sydvendt mur og i rimelig læ.

Hvidløg ved jeg ikke noget om.

Spørg, hvis der er mere.

Anmeld

13. august 2010

Na-Wi

Mette+Mathias skriver:

Jordbærplanter skal sættes LIGE NU, hvis du skal have store bær næste år, - en tommelfingerregel siger inden 10. august.

nu spørger jeg sikkert dumt da jeg ikke har en dyt forstand på det (bare en drøm om mine egne grøntsager/frugter i min egen have )

Jordbær det er planter man skal ud og købe ikke ? og kan man få dem andre steder end på en planteskole? (grin ikke hvis jeg er helt forkert på den )

Tak for svar det var guld værd!

Anmeld

13. august 2010

Na-Wi

Mette+Mathias skriver:

Kartofler skal sættes omkring 20. april, hvis man vil have tidlige kartofler, man man kan sagtens gøre det langt ind i maj.

Gulerødder såes i foråret, - sikkert omkring maj, men der står på pakken hvornår, hvor dybt i jorden osv.

Salat sammen med gulerødderne. Så kun lidt ad gangen, og så med 14 dages mellemrum, så har du små sprøde salatblade hele tiden.

Persille tager virkelig virkelig lang tid om at spire, så køb evt. en bakke med persille når de kommer frem (ikke de runde man køber i netto, men en bakke) og plant dem ud i en krukke eller noget.

Agurker er meget sarte, og må ikke komme ud før nattetemperaturen er omkring 10 grader, - ved ikke om de kan gro på friland?

Tomater (ikke alle slags) kan godt gro på friland, - helst på en sydvendt mur og i rimelig læ.

Hvidløg ved jeg ikke noget om.

Spørg, hvis der er mere.

Rigtig mange gange tak for dit  svar det var alt det info jeg lige stod og manglede

Men, det er en virkelig fesen græsplæne jeg har med massere af sten og sjove ting i.. Hvad skal jeg gøre ved den og hvilket jord skal jeg bruge ?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.