Den ble der...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

794 visninger
10 svar
0 synes godt om
7. august 2010

TbCp

Tror aldrig vi kommer af med den...

Det gik ellers ok i sommerhuset men efter der er det bare slet ikke gået...

Den anden dag fik hun bleen af. Efter et par minutter tissede hun i bukserne... nyt tøj på.
Lidt efter kan jeg se hun skal tisse og hun når på potten. Lidt efter igen er jeg i bad, da jeg kommer ned har hun tisset på potten men har ikke taget underbukserne af først... og så lidt efter igen har hun tisset i bukserne... på 1 time har hun tisset 4 gange!!!

Hun kommer ikke længere og siger til hvis hun har noget i bleen. Det er kun hvis hun har skidt og det gør ondt, det er ikke altid vi kan lugte det og så er hun ofte nået at blive rød.

Hun har også to aftener i træk skidt i sit bad...

Jamen hvad søren sker der??? Det er som om hun slet ikke kan mærke det er på vej....

Nu skal hun snart til 3 års undersøgelse ved lægen og så tager vi selvfølgelig en snak der.

Derudover har jeg læst lidt på nettet og en sundhedspl. foreslår at man ikke bare tager bleen af, da det giver for mange nederlag hvis de tisser i bukserne flere gange, men at man i stedet sætter dem på wc som det første om morgenen, inden man skal ud at lege, inden man skal op at handle, inden sengetid osv. Husker at rose hvis bleen er tør og hvis der kommer noget på wc'et og siger pyt hvis der er noget i bleen og hvis der ikke kommer noget på wc'et.... det tror jeg vi vil prøve med..

Ved godt at vi nok skal have lidt tålmodighed her pga. børnehavestart, men jeg bliver bare lidt urolig når det virker til hun slet ikke opdager tisseriet....

Nå, måtte bare lige ud med min bekymring

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. august 2010

JustAnotherName

Herhjemme går det heller ikke heeelt optimalt.
Ikke at der er de store uheld. Men hun tisser/prutter KUN med bleen på.
Hun sidder gladeligt på wc og på potte, men der sker bare ingenting!

Idag har hun haft bleen af for første gang HELE DAGEN ...undtagen mens hun sov til middag (hvor hun så ikke lige sov idag).
Og i den time, nåede hun at lave både stort og småt i bleen.

Så ingen uheld hele morgen/formiddag og eftermiddag.

Men til aften tissede hun i sine underbukser udenfor i haven.
Hun sagde "jeg tisser".....mens hun gjorde det. Og hun blev selv lidt ked/usikker af det, men var hurtigt OK med det, da jeg bare sagde "PYT med det Bianca - vi vasker det bare!" 

Men det frustrer mig en del efterhånden, at det bare IKKE SKER, når hun sidder på wc eller potte. For vi tvinger hende slet ikke - hun vil gerne! Men der kommer bare ingenting   
Og jeg ved jo at hun har haft succes henne i vuggestuen op til flere gange ...så HVORFOR vil det bare ikke lade sig gøre herhjemme?

Vi intensitiverer renligheds-træningen nu og i næste uge, hvor vi har ferie.
Så håber vi på det bedste    ....Og det håber jeg også for Liva!

Anmeld

7. august 2010

TbCp

JustAnotherName skriver:

Herhjemme går det heller ikke heeelt optimalt.
Ikke at der er de store uheld. Men hun tisser/prutter KUN med bleen på.
Hun sidder gladeligt på wc og på potte, men der sker bare ingenting!

Idag har hun haft bleen af for første gang HELE DAGEN ...undtagen mens hun sov til middag (hvor hun så ikke lige sov idag).
Og i den time, nåede hun at lave både stort og småt i bleen.

Så ingen uheld hele morgen/formiddag og eftermiddag.

Men til aften tissede hun i sine underbukser udenfor i haven.
Hun sagde "jeg tisser".....mens hun gjorde det. Og hun blev selv lidt ked/usikker af det, men var hurtigt OK med det, da jeg bare sagde "PYT med det Bianca - vi vasker det bare!" 

Men det frustrer mig en del efterhånden, at det bare IKKE SKER, når hun sidder på wc eller potte. For vi tvinger hende slet ikke - hun vil gerne! Men der kommer bare ingenting   
Og jeg ved jo at hun har haft succes henne i vuggestuen op til flere gange ...så HVORFOR vil det bare ikke lade sig gøre herhjemme?

Vi intensitiverer renligheds-træningen nu og i næste uge, hvor vi har ferie.
Så håber vi på det bedste    ....Og det håber jeg også for Liva!

Indimellem kommer der noget på potten/wc'et og hun bliver stolt hver gang.... men det er som sagt kun når vi sætter hende på... hun siger slet ikke til selv.

Min kusines søn ville også gerne gå på wc i børnehaven men der hjemme nægtede han det i lang tid... nu går det dog helt fint og han er også lige kommet af med natbleen (han er 3,8år) så det er nok bare masser af tålmodighed man skal have!

Anmeld

7. august 2010

JustAnotherName

TbCp skriver:

Indimellem kommer der noget på potten/wc'et og hun bliver stolt hver gang.... men det er som sagt kun når vi sætter hende på... hun siger slet ikke til selv.

Min kusines søn ville også gerne gå på wc i børnehaven men der hjemme nægtede han det i lang tid... nu går det dog helt fint og han er også lige kommet af med natbleen (han er 3,8år) så det er nok bare masser af tålmodighed man skal have!

Ja, dét tror jeg du har ret i ....masser!! af tålmodighed   

Anmeld

7. august 2010

anna-jonas

TbCp skriver:

Tror aldrig vi kommer af med den...

Det gik ellers ok i sommerhuset men efter der er det bare slet ikke gået...

Den anden dag fik hun bleen af. Efter et par minutter tissede hun i bukserne... nyt tøj på.
Lidt efter kan jeg se hun skal tisse og hun når på potten. Lidt efter igen er jeg i bad, da jeg kommer ned har hun tisset på potten men har ikke taget underbukserne af først... og så lidt efter igen har hun tisset i bukserne... på 1 time har hun tisset 4 gange!!!

Hun kommer ikke længere og siger til hvis hun har noget i bleen. Det er kun hvis hun har skidt og det gør ondt, det er ikke altid vi kan lugte det og så er hun ofte nået at blive rød.

Hun har også to aftener i træk skidt i sit bad...

Jamen hvad søren sker der??? Det er som om hun slet ikke kan mærke det er på vej....

Nu skal hun snart til 3 års undersøgelse ved lægen og så tager vi selvfølgelig en snak der.

Derudover har jeg læst lidt på nettet og en sundhedspl. foreslår at man ikke bare tager bleen af, da det giver for mange nederlag hvis de tisser i bukserne flere gange, men at man i stedet sætter dem på wc som det første om morgenen, inden man skal ud at lege, inden man skal op at handle, inden sengetid osv. Husker at rose hvis bleen er tør og hvis der kommer noget på wc'et og siger pyt hvis der er noget i bleen og hvis der ikke kommer noget på wc'et.... det tror jeg vi vil prøve med..

Ved godt at vi nok skal have lidt tålmodighed her pga. børnehavestart, men jeg bliver bare lidt urolig når det virker til hun slet ikke opdager tisseriet....

Nå, måtte bare lige ud med min bekymring

Jamen, Tina..........for mig at se er hun jo bare ikke klar. Der er jo stor forskel på hvornår de nervetråde i rygmarven, der styrer vandladningen når sammen, og fungere optimalt. Der siges, at det sker fra barnet er ca. 2 år og frem til 3 1/2 års alderen. Vi oplevede også at Anna pludselig slet ikke sagde tll når hun skulle lave stort.........Satte pottetræningen på hold i et par måneder............og derefter var hun bare helt klar, og der skete ikke mange uheld. Så mit råd er, at tage den med ro, og gi' Liva lidt tid.

Knus Mette

Anmeld

7. august 2010

TbCp

Anna-jonas skriver:

Jamen, Tina..........for mig at se er hun jo bare ikke klar. Der er jo stor forskel på hvornår de nervetråde i rygmarven, der styrer vandladningen når sammen, og fungere optimalt. Der siges, at det sker fra barnet er ca. 2 år og frem til 3 1/2 års alderen. Vi oplevede også at Anna pludselig slet ikke sagde tll når hun skulle lave stort.........Satte pottetræningen på hold i et par måneder............og derefter var hun bare helt klar, og der skete ikke mange uheld. Så mit råd er, at tage den med ro, og gi' Liva lidt tid.

Knus Mette

Det er godt at høre... tror bare jeg havde en forventning om at hun burde af med bleen når hun var 3 år og startet i børnehave....

Anmeld

7. august 2010

TbCp

Anna-jonas skriver:

Knus Mette

Forøvrigt det du skriver med "nervetråde i rygmarven, der styrer vandladningen når sammen, og fungere optimalt." kan man læse noget om det nogle steder, som du lige kender? Jeg har forsøgt at søge på nettet men ved ikke helt hvad jeg skal lede efter.

Anmeld

7. august 2010

anna-jonas

Her er lige et par links.............

http://www.sundhedsplejen.furesoe.dk/SpaedOgSmaaboern/Renlighedstraening.aspx

http://www.navlestreng.dk/artikler/Mine-boern/Tumling-1-3-aar-/Motorisk-udvikling/Af-med-bleen/e_40_949.page

http://pro.lofric.dk/Main.aspx?Item=644398&navt=75607&navl=75701&nava=75703

Miktionen styres dels fra conus medullaris (distale del af medulla spinalis). Sensoriske fibre sender impulser fra blærevæggen ind til conus medullaris. Disse påvirker de motoriske celler til blærevæggen samt bækkenbunden (detrusor). Denne refleksbue er også under, overvejende hæmmende, indflydelse fra cerebrum. I frontallapperne findes centrer der er med til at styre vandladningen ved at undertrykke refleksbuen og dermed hindre miktion – før det er socialt acceptabelt.

Anmeld

7. august 2010

TbCp

Anna-jonas skriver:

Her er lige et par links.............

http://www.sundhedsplejen.furesoe.dk/SpaedOgSmaaboern/Renlighedstraening.aspx

http://www.navlestreng.dk/artikler/Mine-boern/Tumling-1-3-aar-/Motorisk-udvikling/Af-med-bleen/e_40_949.page

http://pro.lofric.dk/Main.aspx?Item=644398&navt=75607&navl=75701&nava=75703

Miktionen styres dels fra conus medullaris (distale del af medulla spinalis). Sensoriske fibre sender impulser fra blærevæggen ind til conus medullaris. Disse påvirker de motoriske celler til blærevæggen samt bækkenbunden (detrusor). Denne refleksbue er også under, overvejende hæmmende, indflydelse fra cerebrum. I frontallapperne findes centrer der er med til at styre vandladningen ved at undertrykke refleksbuen og dermed hindre miktion – før det er socialt acceptabelt.

Tak for det....

Jeg har læst lidt om Medulla Spinalis men vil lige kigge de link du har lagt ind!

1000 tak.

Anmeld

7. august 2010

Ida.

Kommer tid kommer råd - selvfølgelig skal det nok komme - giv hende da lidt tid til at få det her børnehave-noget til at synke ind, og prøv så igen med bleen.

Jeg er selv MEGET spændt på, hvordan det kommer til at gå med Annika, når hun starter i børnehave på mandag - om hun kan finde ud af at gå på toilettet der, eller om hun glemmer det i alt det nye og spændende, der ellers sker - om hun er tryg nok, har tillid nok til pædagogerne etc. etc - jeg har tænkt mig at give it a go, men hvis ikke hun kan håndtere det, så får hun bare bleen på igen....indtil videre er det gået godt herhjemme, ikke perfekt og ikke smertefrit, men det er gået godt. Hun har også tisset i bukserne flere gange - især de første to dage, men nu er det nogle dage siden, der sidst har været et uheld - til gengæld rendte hun på toilettet 50 gange igår - tror faktisk hun rendte derud, hver gang hun skulle slå den mindste lille prut bare for at være heeeelt sikker!

Så giv hende den tid, hun har brug for og tag det helt afslappet (ikke kun over for hende, men også over for dig selv og dine forventninger til hende...)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.