Gudmor/far vs fadder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. august 2010

Lunae

MoarJ skriver:

De skal også være døbt...

Gudmor og gudfar er også faddere, det er bare navne der er tilføjet med tiden...

Så vidt jeg kan læse mig frem til, er gudmor/far ikke nødvendigvis fadder, kun hvis man vælger det! Altså man kan have 5 faddere og derudover en gudmor/far!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. august 2010

Mira0911

Lunae skriver:

Så vidt jeg kan læse mig frem til, er gudmor/far ikke nødvendigvis fadder, kun hvis man vælger det! Altså man kan have 5 faddere og derudover en gudmor/far!

Så er det da noget nyt der er kommet til....

Vi fik afvide at kunne kun have 5 faddere, i blandt de 5 var der en gudmor her...

Sagde nemlig til præsten jeg skulle have 5 faddere og 1 gudmor, det kunne ikke lade sig gøre... Og gudmor var bare et navn der var tilføjet med tiden i blandt fadderne....

Anmeld

6. august 2010

MM1987

Lunae skriver:

Man kan godt sige, at gudmor/far har en større rolle, men ikke i en kirkelig betydning! Det er jo fx ikke nødvendigt at have en gudmor/far, hvorimod man min. Skal have 3 faddere! Jeg ved det ikke, men tror nemlig selv, at man godt kan være gudforældre uden at være døbt, bare man ikke er fadder samtidigt!

Ja okay, det vidste jeg ikke...

Jeg troede bare at hvis man selv bar sit barn op, så var man både mor/far og gudmor/far. 

Anmeld

6. august 2010

Sakris

Hvorfor skal man have imellem 3-5 faddere?? Tænker at det burde være nok at én der kan vejlede i den kristne tro og sige ja på barnets vegne til dåben? I det tilfælde er det jo helt fair man skal være døbt/kristen.

Man må også være medlem af andre kristne retninger for at være gudmor til en dåb i folkekirken, men ved ellers ikke noget om deres regler. Er ikke selv medlem.

Anmeld

6. august 2010

Banditten´s mor

Taget fra folkekirkens hjemmeside:

Faddere
Før dåben skal I vælge mindst to og højst fem faddere til jeres barn. Fadderne skal selv være døbt med den kristne dåb. I skal oplyse faddernes navne og adresser til kirkekontoret eller præsten.

Se mere her: http://www.folkekirken.dk/livets-begivenheder/daab/det-skal-du-huske/

Anmeld

6. august 2010

Lunae

Jeg har netop talt med en fra vores sogn og hos os skal både faddere og gudforældre være døbt øv øv, ville gerne have haft min lillebror som gudfar, men det må han så ikke!

Anmeld

6. august 2010

Lunae

Sakris skriver:

Hvorfor skal man have imellem 3-5 faddere?? Tænker at det burde være nok at én der kan vejlede i den kristne tro og sige ja på barnets vegne til dåben? I det tilfælde er det jo helt fair man skal være døbt/kristen.

Man må også være medlem af andre kristne retninger for at være gudmor til en dåb i folkekirken, men ved ellers ikke noget om deres regler. Er ikke selv medlem.

Man skal have mere en én fadder fordi det ikke kun er deres opgave at vejlede i den kristne tro, men ligeledes er de vidner til at dåben er fundet sted!

Anmeld

6. august 2010

Nadia&Daniel

Schelderup skriver:

Som udgangspunkt nej. Det er i øvrigt heller ikke nok, at fadderne er døbt, de skal også være medlem af folkekirken på dåbstidspunktet.

Tror der kan være lidt mere lempeligere regler mht. gudmødre/gudfædre. Det kommer dog meget an på den lokale præst. Min storesøster og hendes mand er meldt ud af folkekirken, og deres to døtre er døbt ved to forskellige præste. Ved den ene måtte min søster gerne selv bære datteren under dåben (= gudmor), mens den anden ikke tillod dette, og der havde de derfor en anden gudmor.

Så må jeg undværer den titel engang i fremtid.. øv bøv

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.