Gudmor/far vs fadder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.782 visninger
17 svar
0 synes godt om
5. august 2010

Lunae

Lige et hurtigt spørgsmål!

Jeg kan se, at man som fadder til en dåb selv skal være døbt, men gælder det også for gudmor/gudfar, hvis man vælger at denne ikke tæller som en af fadderne?

Håber nogle kan hjælpe mig!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. august 2010

eirene

Jeg kan ikke sige det med sikkerhed, men mener ikke vi blev spurgt om det da vores børn blev døbt. Og den ene af drengene har en gudfar der ikke er medlem af folkekirken. Men ellers spørg præsten.

Anmeld

5. august 2010

XXSS

Det tror jeg bestemt ikke har nogen betydning.. Og nej vi blev hellere ikke spurgt.

Anmeld

5. august 2010

Lillefe

Fadder skal være døbt troede dog ikke man kunne "snyde" nu om dage..

Anmeld

5. august 2010

MM1987

Lunae skriver:

Lige et hurtigt spørgsmål!

Jeg kan se, at man som fadder til en dåb selv skal være døbt, men gælder det også for gudmor/gudfar, hvis man vælger at denne ikke tæller som en af fadderne?

Håber nogle kan hjælpe mig!

Nu tænker jeg bare lige højt, for ved det ikke:

Gudmor/far har vel en større rolle end fadere, så hvis faderne  skal være døbt skal gudmor/far det vel også...

Anmeld

6. august 2010

Lunae

Mia Maia skriver:

Nu tænker jeg bare lige højt, for ved det ikke:

Gudmor/far har vel en større rolle end fadere, så hvis faderne  skal være døbt skal gudmor/far det vel også...

Man kan godt sige, at gudmor/far har en større rolle, men ikke i en kirkelig betydning! Det er jo fx ikke nødvendigt at have en gudmor/far, hvorimod man min. Skal have 3 faddere! Jeg ved det ikke, men tror nemlig selv, at man godt kan være gudforældre uden at være døbt, bare man ikke er fadder samtidigt!

Anmeld

6. august 2010

Mira0911

De skal også være døbt...

Gudmor og gudfar er også faddere, det er bare navne der er tilføjet med tiden...

Anmeld

6. august 2010

Jeamou

Når vi nu er ved dette emne: Har I så hørt noget om at hvis (en af) forældrene også er fadder, å skal der stadig være tre andre?

Min datter skal nemlig døbes og der skal min mor og en ven af familien være fadder. Derudover skal min mand være fadder, men da han ikke er døbt, skal han døbes. Så sagde kordegnen at der skulle være en til (selvom der jo så er tre), fordi en forælder ikke tæller med.

Har I hørt noget om det?

Anmeld

6. august 2010

Nadia&Daniel

Hvad vist man er blevet døbt som 16-årige (stave)?? og udenfor folkekirken?? (meldte mig ud i en tidlig alder) Kan man så aldrig blive gudmor eller fadder??

Anmeld

6. august 2010

Schelderup

Nadia&Daniel skriver:

Hvad vist man er blevet døbt som 16-årige (stave)?? og udenfor folkekirken?? (meldte mig ud i en tidlig alder) Kan man så aldrig blive gudmor eller fadder??

Som udgangspunkt nej. Det er i øvrigt heller ikke nok, at fadderne er døbt, de skal også være medlem af folkekirken på dåbstidspunktet.

Tror der kan være lidt mere lempeligere regler mht. gudmødre/gudfædre. Det kommer dog meget an på den lokale præst. Min storesøster og hendes mand er meldt ud af folkekirken, og deres to døtre er døbt ved to forskellige præste. Ved den ene måtte min søster gerne selv bære datteren under dåben (= gudmor), mens den anden ikke tillod dette, og der havde de derfor en anden gudmor.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.