Hej...
Jeg har leddegigt og er i fertilitetsbehandling.
Jeg fik medicin før, methotrexat (som er en mild form for kemo, og det mest anvendte medicin) som virkede rigtig godt. Mærkede faktisk ikke at jeg havde gigt. Det må man selvfølgelig ikke få når man gerne vil være gravid, man skal faktisk stoppe med 4-6 mdr før man begynder at prøve.
Jeg har nu været ude af min medicin i et år - og jeg synes det er rigtig hårdt. Der er flere gang hvor jeg tænker, lad mig nu bare blive gravid, føde ungen og giv mig min medicin igen... Men det meste af tiden går det, og jeg er sikker på det er det hele værd når jeg står med guldet i armene.
75% mærker ikke til deres gigt under graviditeten, det er noget med hormonerne. Mange oplever at det er rigtig svært de første par måneder efter fødslen for der kommer sygdommen tilbage. Derfor er jeg allerede nu indstillet på at amme kortere tid eller slet ikke, så jeg kan komme tilbage på min medicin.
Min mor har også leddegigt, og har fået 2 børn - hun siger det har været det hele værd, til trods for hun er blevet dårligere for hver graviditet.
Jeg ved dog at der er stor forskel på hvordan man behandlede dengang og nu, så tal med lægerne om det, og så skal i nok finde en rigtig god løsning sammen.
Du må jo tage almindelig dosis panodil under graviditeten, så du er ikke helt uden smertestillende.
Held og lykke med det hele.
Anmeld