Forstoppelse?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. august 2010

Ann.

AnneBJ skriver:

Og hvis man ikke kan fordrage svesker, kan man så stadig godt få det ned?

Jeg kan normalt ikke fordrage svekser

Men sveskejuice er slet ikke galt, når bare det er godt koldt, men lidt isterninger i f.eks.

Jeg fik det efter min fødsel.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. august 2010

AnneBJ

Det lyder som om jeg må i Føtex i morgen. Det er værd at prøve, og ellers ringer til lægen. Kvalme eller ej, synes jeg ikke 3 dage uden afføring er normalt, når jeg dog trods alt indtager noget fast føde dagligt...

Anmeld

2. august 2010

Svane83

AnneBJ skriver:

Det lyder som om jeg må i Føtex i morgen. Det er værd at prøve, og ellers ringer til lægen. Kvalme eller ej, synes jeg ikke 3 dage uden afføring er normalt, når jeg dog trods alt indtager noget fast føde dagligt...

Jeg har også de sidste 2 uger døjet med maven og har haft store problemer med at komme på toilettet, min læge sagde så bare at jeg skulle spise flere grønsager...

Nå men jeg fik af vide på apoteket og i matas at man gerne må tage HUSK det er bare de der skaller og det skader ikke noget. Jeg har desværre ikke fået dem købt endnu da jeg troede at der var kommet gang i maven igen.

Men efter at have siddet på toilettet i næsten 1 time igår og være fuldstændig gas blå i hovedet og trykket og trykket (undskyld den udførlige forklaring) så køber jeg det altså idag og så skider jeg på at min læge bare mener jeg skal proppe mig med blomkål og broccoli.

Anmeld

2. august 2010

businesstigger

Jeg tager Husk frøskaller i pilleform. Kunne slet ikke få pulveret ned. Ellers som de andre er inde på så må man oberkomme sine aversioner og få en eller anden form for svesker i sig. Det er at foretrække frem for ondt i maven!

Anmeld

2. august 2010

AnneBJ

Sveskejuicen er nu indkøbt, og skal "desværre" stå koldt,så jeg kan ikke smage den endnu....

Anmeld

2. august 2010

AnneBJ

Så er juicen hermed indtaget... Kommer aldrig til at drikke det for min fornøjelses skyld, men kan godt overleve det hvis det kan hjælpe på min mave

Dem der kender noget til effekten af sådan noget juice - skal jeg drikke et glas dagligt for at holde maven igang eller hvordan?

Anmeld

26. august 2010

MoniqueMadsen

AnneBJ skriver:

Ih tror da måske nok jeg har det, i hvert fald efter info herinde fra at dømme:

Symptomer på forstoppelse er:

• Hård afføring, der er svær at komme af med

• Flere dage imellem hver afføring

• Du føler dig oppustet, forkvalmet, utilpas og træt

• Evt. blødning fra endetarmen pga. hård afføring

Det passer også udmærket med hvordan jeg har det, har nemlig ikke kun kvamle men føler mig generelt utilpas. Rådene til at undgå, eller afhjælpe har jeg bare svært ved at skulle følge, jeg kan ikke rigtig få noget ned, andet end toastbrød og æbler...

• Drik rigeligt med vand

• Spis en varieret kost med masser af groft, grønt og fiberrigt. Undgå lyst brød, sukker og kager.

• Spis frugt, især svesker og blommer virker afførende

• Dyrk motion. Bevægelse stimulerer tarmens bevægelser.

• Spis ikke nogen form afføringsmidler, når du er gravid, uden at rådføre dig med din læge eller jordemoder. Det er nemlig ikke alle afføringsmidler, der må bruges af gravide.

Har I nogle gode råd? Er jeg nødt til at tvinge grøntsager og rugbrød ned for at få det bedre, eller hvad siger I?

Er du sikker på, at du har forstoppelse. Nogle har afføring flere gange om dagen, mens andre har afføring nogle få gange om ugen. Det gør dog hverken dit helbred bedre eller dårligere. Mange mennesker tror, at de har hård mave, hvis de ikke har afføring hver dag. Hyppigheden af toiletbesøg er dog en meget individuel sag, og mange velfungerende, raske mennesker har ikke afføring mere end 4 gange om ugen (hvilket groft set svarer til ca. hver 2. dag). Andre har afføring 5 gange dagligt, og er ligeså sunde og raske.

Hård mave defineres ifølge http://www.sundhedslex.dk/haard-mave.htm som mindre end 3 gange afføring om ugen. For at forstå hvordan hård mave opstår, og fungerer, hjælper det at have en smule kendskab til tarmsystemet: Idet fødevarer bevæger sig gennem tarmsystemet, optager tarmene vand fra føden, altimens de producerer affaldsstoffer (afføring).
Når afføringen omsider når endetarmen, er det solidt, fordi størstedelen af væsken er optaget (absorberet) af tarmene.

Hård mave opstår, når tarmene absorberer for meget vand fra afføringen. Hård mave kan også opstå, hvis tarmenes muskelsammentrækninger er langsomme eller sløve, hvilket betyder, at afføringen bevæger sig langsomt igennem tarmsystemet. Som et resultat heraf kan afføringen blive hård og tør.

En kost med tilstrækkeligt fiberindhold (20-35 gram pr. dag) hjælper kroppen til, at producere normal, blød afføring. Rugbrød, hørfrø, bønner, gulerøder, kål, sveskemos osv. mange fibre.

Anmeld

26. august 2010

sus82

Jeg vil bare lige indskyde at det er vigtigt at drkke godt med væske når man tager HUSK og også bare ved forstoppelse generelt, nogle gange er det nok bare at sørge for at drikke nok. Jeg vil også anbefale HUSK i kapsler, da det ikke er rart at få ind i munden som pulver og kunne forestille mig at det ville være slemt hvis man har kvalme.

Anmeld

26. august 2010

AnneBJ

MoniqueMadsen skriver:

Er du sikker på, at du har forstoppelse. Nogle har afføring flere gange om dagen, mens andre har afføring nogle få gange om ugen. Det gør dog hverken dit helbred bedre eller dårligere. Mange mennesker tror, at de har hård mave, hvis de ikke har afføring hver dag. Hyppigheden af toiletbesøg er dog en meget individuel sag, og mange velfungerende, raske mennesker har ikke afføring mere end 4 gange om ugen (hvilket groft set svarer til ca. hver 2. dag). Andre har afføring 5 gange dagligt, og er ligeså sunde og raske.

Hård mave defineres ifølge http://www.sundhedslex.dk/haard-mave.htm som mindre end 3 gange afføring om ugen. For at forstå hvordan hård mave opstår, og fungerer, hjælper det at have en smule kendskab til tarmsystemet: Idet fødevarer bevæger sig gennem tarmsystemet, optager tarmene vand fra føden, altimens de producerer affaldsstoffer (afføring).
Når afføringen omsider når endetarmen, er det solidt, fordi størstedelen af væsken er optaget (absorberet) af tarmene.

Hård mave opstår, når tarmene absorberer for meget vand fra afføringen. Hård mave kan også opstå, hvis tarmenes muskelsammentrækninger er langsomme eller sløve, hvilket betyder, at afføringen bevæger sig langsomt igennem tarmsystemet. Som et resultat heraf kan afføringen blive hård og tør.

En kost med tilstrækkeligt fiberindhold (20-35 gram pr. dag) hjælper kroppen til, at producere normal, blød afføring. Rugbrød, hørfrø, bønner, gulerøder, kål, sveskemos osv. mange fibre.

Tak - det har jeg også selv googlet mig selv. Og afføring hver 4. eller 5. dag, er jo i hvert fald ikke nævnt som noget normalt. Problemet er afhjulpet.

Anmeld

26. august 2010

AnneBJ

sus82 skriver:

Jeg vil bare lige indskyde at det er vigtigt at drkke godt med væske når man tager HUSK og også bare ved forstoppelse generelt, nogle gange er det nok bare at sørge for at drikke nok. Jeg vil også anbefale HUSK i kapsler, da det ikke er rart at få ind i munden som pulver og kunne forestille mig at det ville være slemt hvis man har kvalme.

Tak for anbefalingen - især at kapslerne kan være rarere at tage, det tror jeg du har ret i. heldigvis er problemet afhjulpet, og jeg sørger for at drikke rigeligt vand hver dag! Men tak!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.