Babymos! Hvordan er det lige det er med det...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.520 visninger
12 svar
0 synes godt om
31. juli 2010

Hey Piger!

Jeg har tænkt på at lave noget frugtgrød og fryse det ned, så jeg har lidt til Lisa, når hun en gang må spise det om små 2mdr.. Der er jo nogle lækre frugter nu, som er sæson frugt, som fx. nekarin og vores dejlige dk jordbær..

Men hvordan er det lige med frugtgrød, eller grød i det hele taget.. Skal jeg koge frugt/grøntsagerne helt bløde og mose dem, eller kan jeg bare nøjes med at varme dem op i 15mins tid, så de er 'møre' og så blende dem??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. juli 2010

Sommersko

Ja nedfrosset frugtmos er så dejligt.

Jeg plejer at koge frugten helt mør og så blende med stavblenderen. I en isterningsbakke, som kommer i en pose og så i fryseren. Når det hele så er frosset, tager jeg det ud en en pose i fryseren igen, og så har jeg lige sårn en terning jeg kan tage ud og putte i grøden :-)

Held og lykke

/Trine

Anmeld

31. juli 2010

B&J

Aya_Papaya skriver:

Jeg plejer at koge frugten helt mør og så blende med stavblenderen. I en isterningsbakke, som kommer i en pose og så i fryseren. Når det hele så er frosset, tager jeg det ud en en pose i fryseren igen, og så har jeg lige sårn en terning jeg kan tage ud og putte i grøden :-)

Held og lykke

/Trine

ej hvor smart smelter du den så bare nede i grøden og røre rundt eller hvad gør du

Anmeld

31. juli 2010

Sommersko

B&J skriver:

ej hvor smart smelter du den så bare nede i grøden og røre rundt eller hvad gør du

Ja mega smart :-)

Når jeg har lavet grøden putter jeg en terning i, som så smelter + afkøler grøden, så er den lige klar til servering :-)

Anmeld

31. juli 2010

B&J

Aya_Papaya skriver:

Ja mega smart :-)

Når jeg har lavet grøden putter jeg en terning i, som så smelter + afkøler grøden, så er den lige klar til servering :-)

det skal jeg bare prøve tak for et dejligt råd.. du skal have en kæmpe krammer

Anmeld

31. juli 2010

Sommersko

B&J skriver:

det skal jeg bare prøve tak for et dejligt råd.. du skal have en kæmpe krammer

jamen det var da så lidt - altid dejligt når man får nogle nye råd

Anmeld

31. juli 2010

Aya_Papaya skriver:

Held og lykke

/Trine

Jeg har købt nogle muffins forme i silikone, for man må ikke bruge isterningebakker, til andet end at fryse vand i!

http://www.familieudenkemi.dk/node/183

Jeg burde nok ha formuleret mit spørgsmål lidt bedre..   Det jeg egentligt mente var om de små pus kan tåle at man ikke koger æbler/jordbær osv fuldstændigt til smat!?  Jeg ville jo helst bevarer så mange vitarminer osv i  frugten/grønsagerne som muligt... Men jeg tænkte om der er større chance for lidt mave pine ved et næsten råt æble, frem for et udkogt et!?

Anmeld

31. juli 2010

Sommersko

Jeg har købt nogle muffins forme i silikone, for man må ikke bruge isterningebakker, til andet end at fryse vand i!

http://www.familieudenkemi.dk/node/183

Jeg burde nok ha formuleret mit spørgsmål lidt bedre..   Det jeg egentligt mente var om de små pus kan tåle at man ikke koger æbler/jordbær osv fuldstændigt til smat!?  Jeg ville jo helst bevarer så mange vitarminer osv i  frugten/grønsagerne som muligt... Men jeg tænkte om der er større chance for lidt mave pine ved et næsten råt æble, frem for et udkogt et!?

Jeg har godt læst det med isterningsbakker - men synes bare det er så nemt, hehe :-) Men hey muffinsforme - skide god ide. Bruger du så de forme som er meget små i hullerne, du ved en tand mindre end alm muffinsstr. hvis du forstår? :-)

Ja der sker jo en forsvinden af vitaminer ved kogning, men må indrømme jeg egentlig aldrig har tænkt over dette. Men kognigen gør jo at diverse bakterier forsvinder og det er jo vel også langt nemmere at blende til mos, når det er udkogt, især æble, sveske, abrikos og peberfrugt som jeg indtil videre har lavet mos af.

Så tror egentlig bare du skal gøre det på den måde der er nemmest for dig :-)

Anmeld

31. juli 2010

mor_sabina

Jeg koger også mit helt til mos og så stavblender, har faktisk lige lavet jordbær rabarber til phillips havregrød, han synes nemlig det er blevet lidt kedeligt.

Men hvis du kan koge dem møre og så mose/blende dem efterfølgende, og på den måde bevare vitaminer så synes jeg da du skal gøre det. Tror da jeg vil prøve det med mit næste gang

Anmeld

1. august 2010

Aya_Papaya skriver:

Jeg har godt læst det med isterningsbakker - men synes bare det er så nemt, hehe :-) Men hey muffinsforme - skide god ide. Bruger du så de forme som er meget små i hullerne, du ved en tand mindre end alm muffinsstr. hvis du forstår? :-)

Ja der sker jo en forsvinden af vitaminer ved kogning, men må indrømme jeg egentlig aldrig har tænkt over dette. Men kognigen gør jo at diverse bakterier forsvinder og det er jo vel også langt nemmere at blende til mos, når det er udkogt, især æble, sveske, abrikos og peberfrugt som jeg indtil videre har lavet mos af.

Så tror egentlig bare du skal gøre det på den måde der er nemmest for dig :-)

Jeg havde faktisk også købt isterningebakker,    men så kunne jeg alligevel ik få mig selv til at bruge dem, da ejg havde læst det!!

Nej, dem kunne jeg nemlig ik finde... Så det blev bare til en almindelig størrelse, og så fylder jeg dem bare havt op.. Måske man kunne fylde dem helt op, og så halverer dem når de er frosne!? Det må lige prøves...

Jeg har iøvrigt lige lavet noget honningmelon mos, (Hvis man altså kan kalde noget helt tyndt flydende for mos!?)  men NØJ hvor er det sødt!! Puhh... Det  skal vist kun bruges som blandings-mos!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.