Jeg er ked af det, hvis jeg skræmmer nogle med vores historie..............men, om natten efter Ida fik sin 3 mdr. vaccine fik hun 40 i feber, og højresidig øjendrejning. Mine 2 andre børn, havde også reageret med høj feber, så jeg følte mig tryg nok ved ikke at søge læge.
Morgenen efter var hun feberfri, men sov meget...............dette søvnbehov fortsatte, og i ugen efter vaccinen, begyndte Ida's øjne at flakke fra side til side. Nu kontaktede jeg lægen, som ikke syntes at det var nødvendigt at se hende, før han kom hjem fra ferie 10 dage senere. Jeg kontaktede sundhedsplejersken, da jeg gerne ville ha' en prof's øjne på Ida-pigen, da jeg syntes at vi havde dårlig kontakt med hende, og hun sov meget. SP ringede først tilbage 8 dage senere.
Heldigvis skulle jeg på Skejby sygehus med min mellemste, der skulle til astma-kontrol. Her satte jeg Ida's lift på bordet, og bad lægen om at kaste et blik på hende. Så gik det stærkt.................Ida var indlagt i 19 dage, og svævede mellem liv og død. Vi fik en lille pige med hjem, der var helt afkræftet, og som havde mistet alle de færdigheder, som hun ellers havde lært. Bl.a kunne hun ikke selv holde hovedet, og tjaaaa..........have øjenkontakt.
Nu her 1 år efter, er status den, at Ida er blevet hjerneskadet ( lægernes bud er, at kighoste vaccinen er skyld i det), hun er svagtseende, har mundmotoriske prob. og nedsat muskelspænding i kropsstamme og ben. Vi har en god kontakt til Ida, og hun er en glad lille pige, der kæmper hårdt med at udvikle sig. Det går langsomt, men hvert lille skridt, er en sejr. Hun skal starte í en specialbørnehave næste mandag, for børn med fysiske og psykiske handicaps. Vi er fulde af håb, for Ida's fremtid.............og ser fremad.
Vi ved godt at det er MEGET sjældent at en vaccine forårsager sådanne skader.................og hun følger da også vaccinationsprogrammet i tæt samarbejde med statens serumsinstitut, og vores egen læge. Jeg har i mine mørke stunder tænkt " Hvorfor lige os"..............og jeg har raset mod den gud, skæbnen (eller whatever), der har gjort dette mod vores lille barn. Men vi er glade for at vi fik lov at beholde hende..............og hun bringer stor glæde i vores lille familie.