Derfor bør spædbørn til kiropraktor

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

956 visninger
13 svar
0 synes godt om
15. juli 2010

Skouboe

Godmorgen tøser,

Frejas kusine på 17 måneder har ikke haft det nemt indtil nu. Der har været problemer med hendes søvn og hendes mad og hendes motorik.

Først sagde lægen og SP at hun havde kolik, så var hun et "high need" barn og så fandt de på en anden årsag til at hun var som hun var.

Hun var hurtig til at komme op på hænder og knæ, men brugte MEGET lang tid (4-5 måneder) på at lære at kravle. Hun gik uden støtte mellem forældre og ting da hun var 13 måneder, men det er først for 14 dage siden at hun kunne holde balancen og ikke "små-løb" fra den ene til den anden, som babyer gør. Hun stoppede faktisk med at gå igen i flere måneder.

Hun har så været på Hvidovre nogle gange og blive undersøgt bl.a. for hypermobilitet osv, da lægerne godt kunne se der var et problem.

I mandags fik de så en diagnose...

Hun har KISS KIDD - en låsning at nakke og ryghvirvler opstået under fødslen og som ubehandlet har en masse grimme udviklingsmæssige og motoriske konsekvenser.

Både deres læge og deres SP har kommenteret at hun virkede lidt skæv, men har hele tiden sagt at det ville rette sig af sig selv. Det skulle der ikke gøres noget ved.

Nu fortæller Hvidovre så at det hele kunne være undgået ved at hun havde været et par gange til kiropraktor 

Med det i  mente bliver jeg sq RIGTIG harm, når jeg bl.a. læser på sundhed.dk

Vi må derfor konkludere, at kiropraktik ikke hjælper på børn med kolik, og vil hermed fraråde at man ”henviser” til kiropraktisk behandling, der ikke foregår på et evidensbaseret grundlag. Det er ligeledes en skrøne, at vanskelige fødsler giver en øget risiko for kolik og om vanskelige fødsler giver skævheder i barnets ryg/skuldre, ansigt er så vidt vi ved ikke undersøgt, ej heller af kiropraktorer. Da kiropraktorer er underlagt Sundhedsstyrelsens ansvar, har sundhedsplejersker mulighed for at anbefale kiropraktisk behandling. Dette kan vi på nuværende tidspunkt ikke anbefale jævnfør resultaterne fra ovenstående undersøgelse.

For mere info omkring KISS KIDD se: http://www.kiss-kidd.dk/

Det er den bedste dansksprogede forklaring jeg har kunnet finde.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. juli 2010

Ni-ko-li-ne

Skouboe skriver:

Godmorgen tøser,

Frejas kusine på 17 måneder har ikke haft det nemt indtil nu. Der har været problemer med hendes søvn og hendes mad og hendes motorik.

Først sagde lægen og SP at hun havde kolik, så var hun et "high need" barn og så fandt de på en anden årsag til at hun var som hun var.

Hun var hurtig til at komme op på hænder og knæ, men brugte MEGET lang tid (4-5 måneder) på at lære at kravle. Hun gik uden støtte mellem forældre og ting da hun var 13 måneder, men det er først for 14 dage siden at hun kunne holde balancen og ikke "små-løb" fra den ene til den anden, som babyer gør. Hun stoppede faktisk med at gå igen i flere måneder.

Hun har så været på Hvidovre nogle gange og blive undersøgt bl.a. for hypermobilitet osv, da lægerne godt kunne se der var et problem.

I mandags fik de så en diagnose...

Hun har KISS KIDD - en låsning at nakke og ryghvirvler opstået under fødslen og som ubehandlet har en masse grimme udviklingsmæssige og motoriske konsekvenser.

Både deres læge og deres SP har kommenteret at hun virkede lidt skæv, men har hele tiden sagt at det ville rette sig af sig selv. Det skulle der ikke gøres noget ved.

Nu fortæller Hvidovre så at det hele kunne være undgået ved at hun havde været et par gange til kiropraktor 

Med det i  mente bliver jeg sq RIGTIG harm, når jeg bl.a. læser på sundhed.dk

Vi må derfor konkludere, at kiropraktik ikke hjælper på børn med kolik, og vil hermed fraråde at man ”henviser” til kiropraktisk behandling, der ikke foregår på et evidensbaseret grundlag. Det er ligeledes en skrøne, at vanskelige fødsler giver en øget risiko for kolik og om vanskelige fødsler giver skævheder i barnets ryg/skuldre, ansigt er så vidt vi ved ikke undersøgt, ej heller af kiropraktorer. Da kiropraktorer er underlagt Sundhedsstyrelsens ansvar, har sundhedsplejersker mulighed for at anbefale kiropraktisk behandling. Dette kan vi på nuværende tidspunkt ikke anbefale jævnfør resultaterne fra ovenstående undersøgelse.

For mere info omkring KISS KIDD se: http://www.kiss-kidd.dk/

Det er den bedste dansksprogede forklaring jeg har kunnet finde.

ups, jeg ville have skrevet det her.... men fik posted det i dit indlæg i den anden kategori;0)

laver lige en copy-paste

ENIG!!!

da jeg blev født, var jeg ved at dø.... så de hev mig ud med lynets hast, hvilket resulterede i en nakkehvirvel der var ude af funktion og dislokeret....

i et halvt år levede mine forældre med det, de fik af vide var en "kolik barn".... så tog de til kiropraktor! han satte hvirvlen på plads af nogle omgange og vupti, Karina var ikke "Kolik barn"....

jeg råder også alle til at smutte forbi en kiropraktor! det koster lidt, men det er fismer godt givet ud! og hvis alt er i skønneste orden, så tager man bare hjem igen jo:0)

Anmeld

15. juli 2010

Skouboe

Copy - paster også lige mit svar

Freja var også meget skæv - de fleste KS børn er åbentbart skæve - vi var bare så heldige i forhold til vores svoger/svigerinde at vores SP foreslog en kiropraktor allerede da Freja var en uges tid gammel.

Hvis vi ikke havde været afsted til kiropraktor, havde det været os der havde stået med en barn med KISS KIDD og muligvis varige mén...

Anmeld

15. juli 2010

Ni-ko-li-ne

Skouboe skriver:

Copy - paster også lige mit svar

Freja var også meget skæv - de fleste KS børn er åbentbart skæve - vi var bare så heldige i forhold til vores svoger/svigerinde at vores SP foreslog en kiropraktor allerede da Freja var en uges tid gammel.

Hvis vi ikke havde været afsted til kiropraktor, havde det været os der havde stået med en barn med KISS KIDD og muligvis varige mén...

okay, nu sidder jeg her og bliver helt nervøs... Nikoline er også kommet til verden ved KS jo... men der har ikke været noget...  jeg synes dog, at hun nogen gange går skævt... hmmmm

Anmeld

15. juli 2010

Skouboe

Ni-ko-li-ne skriver:

okay, nu sidder jeg her og bliver helt nervøs... Nikoline er også kommet til verden ved KS jo... men der har ikke været noget...  jeg synes dog, at hun nogen gange går skævt... hmmmm

Jeg kan sagtens følge sig - jeg fik også lige en omgang koldsved da jeg læste mere om det...

Men hvis hun udvikler sig som hun skal og er alderssvarende tror jeg ikke der er noget.

Når lillesøster kommer ud, skal hun lige et smut forbi storesøsters kiropraktor - just in case...

Anmeld

15. juli 2010

Ni-ko-li-ne

Skouboe skriver:

Jeg kan sagtens følge sig - jeg fik også lige en omgang koldsved da jeg læste mere om det...

Men hvis hun udvikler sig som hun skal og er alderssvarende tror jeg ikke der er noget.

Når lillesøster kommer ud, skal hun lige et smut forbi storesøsters kiropraktor - just in case...

hun er en del forud motorisk og egentligt også sprogmæssigt....

så jeg slår koldt vand i blodet....

ja, hellere afsted een gang for meget end een gang for lidt!

Anmeld

15. juli 2010

Jules

Det var også først da vi tog til kiropraktor at vi fandt ud af Viktor havde et hold i nakken! Den stakkel... Det hjalp også bare SÅ MEGET efter behandlingerne....

Jeg havde længe hørt på sundhedsplejeskens ord om at det var mig der ikke sørgede for han lagde nok til den anden side... eller på maven... men en veninde syntes jeg skulle tage til kriopraktor - Sådan just in case da det havde hjulpet hendes søn! Godt vi gjorde det!

Anmeld

15. juli 2010

Skouboe

Jules skriver:

Det var også først da vi tog til kiropraktor at vi fandt ud af Viktor havde et hold i nakken! Den stakkel... Det hjalp også bare SÅ MEGET efter behandlingerne....

Jeg havde længe hørt på sundhedsplejeskens ord om at det var mig der ikke sørgede for han lagde nok til den anden side... eller på maven... men en veninde syntes jeg skulle tage til kriopraktor - Sådan just in case da det havde hjulpet hendes søn! Godt vi gjorde det!

Og det er lige præcist derfor jeg kan blive så gal over at den "officielle" holdning i DK er at det ikke er nødvendigt og ikke gavner noget som helst.

Især når man bliver konfronteret med konsekvenserne af den holdning på en så direkte måde som min niece. Det virker så urimeligt at hun har haft det så svært hele livet og nu går de og afventer en undersøgelse af en børneortopæd for at finde ud af om hun har fået varige mén.

Anmeld

15. juli 2010

Barbamama

Hvor sjovt jeg har lige sagt til min veninde i dag at vi også tager vores næste barn til kiropraktor ligesom vi gjorde med Carla for hun var også låst i nakken og så kan man jo lige så godt få dem rettet ud med det samme. Men hvor er det synd hun har døjet med det så længe når hun kunne have fået det behandlet. Og ja kiropaktik er stadig hokus pokus for mange.

Anmeld

15. juli 2010

Dictes mor

Nu bliver jeg lidt bekymret, for Dicte er jo taget med kop, tror I der kan være noget siden hun nægter at sove på ryggen?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.