HURTIG HJÆLP - hirsemel og hirseflager til grød??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19.821 visninger
18 svar
0 synes godt om
11. juli 2010

baby2010

Hej piger,

jeg har købt hirsemel til Alfreds første grød - er det ok?? Nu kan jeg læse flere steder på nettet at man skal bruge hirseFLAGER og ikke MEL, så nu er jeg helt i tvivl??

Skynd jer at svare, da far gerne vil være med, og vi derfor skal i gang her til formiddag, mens Alfred er frisk 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. juli 2010

misslea

baby2010 skriver:

Hej piger,

jeg har købt hirsemel til Alfreds første grød - er det ok?? Nu kan jeg læse flere steder på nettet at man skal bruge hirseFLAGER og ikke MEL, så nu er jeg helt i tvivl??

Skynd jer at svare, da far gerne vil være med, og vi derfor skal i gang her til formiddag, mens Alfred er frisk 

Nu har jeg ikke selv født endnu, så har derfor ikke selv erfaringer  men kan huske, at min søster lavede hirsegrød af hirseflager....

Ved ikke, om man kan bruge hirsemel....

God fornøjelse

Hilsner fra Lea

Anmeld

11. juli 2010

Frejasmor

Jeg har brugt hirseflager og det har dem i min mødregruppe også, har ikke hørt om nogen der bruger hirsemel...

Når man ser en opskrift på hirsegrød er det også hirseflager der står man skal bruge..

Anmeld

11. juli 2010

baby2010

Ja, jeg tror du har ret... Det er bare mega irriterende, da jeg netop spurgte en person nede urtebutikken om Aurions hirsegrød "Den første grød" og økologisk hirsemel var det samme og fik et "Ja"!. Amatørnisse.... Hader når folk udtaler sig om ting de ikke ved... 

Så må vi vente til næste weekend...  Æv havde ellers glædet mig sådan 

Anmeld

11. juli 2010

serinasmor

jeg tror sagtens du kan bruge hirsemel ... så bliver det heller ikke så klumpet .... jeg tror dog stadig det skal koge i 5 min som med hirseflager ... tror de fleste opskrifter er med hirseflager fordi det er nemmere at få fat i så længe der ikke er gluten i og det er der jo ikke i hirse så tror jeg roligt du kan gøre det .... det kan i øvrigt være en god ide med lidt frugtmos oven på for hirse smager meget sundt og det skal jo være en god oplevelse med skemad

held og lykke med det hele 

og vi vil da gerne vide hvordan det gik

Anmeld

11. juli 2010

Barbamama

altså herhjemme startede vi med det fine først. MajsMEL, BoghvedeMEL osv osv. Det er først når de er blevet vant til grøden at man giver dem det lidt grovere.

Anmeld

11. juli 2010

louise8723

jeg sidder li og læser i en folder fra min sp.. og der står der at grød til 4-6 mdr kan laves af hirsemel der er også en opskrift

Anmeld

11. juli 2010

FrkT

Du kan sagtens lave grøden af hirsemel.... du skal bare behandle det som om det var majsmel eller boghvedemel. Det er nøjagtig samme behandling/kogetid.

Anmeld

11. juli 2010

Skouboe

Den første grød skal være af MEL og ikke flager, da den skal være tynd og uden nogen form for struktur.

Hirseflager bruger man først når de har fået grød nogle måneder, og har mundmotorikken til lidt grovere grød.

på www.sst.dk kan du gratis downloade en bog udgivet at sundhedsstyrelsen, der hedder "mad til spædbørn og småbørn". Den er fuld af gode råd og opskrifter.

Anmeld

11. juli 2010

mor-til-vanessa

har aldrig hørt om hirsemel. men tror da godt du kan brug det så ville jeg bare bruge opskriften som til majsgrød.

der findes også to slags hirseflager, man kan få nogle som er rimelig grove og dem gad min datter ikke at spise i starten, men man kan også få nogle som er helt fine. man kan sagten få dem i føtex som også er økologiske. dem jeg har købt er fra urtekram og købt i føtex, de er også øko og det er de fine flager.

knus

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.