Jeg synes min søn er for lille til timeout, ellers ville jeg da helt klart bruge det
Måske jeg bare skulle begynde, at sige nej at jeg ikke vil han skal slå og gå væk fra ham - så han finder ud, af at han frastøder andre når han gør det... Han vil jo gerne have selskab 
Sådan gør vi.
Og fortsætter "en situation" for længe, og alt andet er forgæves, så får hun en time-out, hvor hun er på værelset i et par minutter. Så er stemningen en helt anden, når vi igen kommer ind, snakker om at hun jo ikke må slå/sparke/bide/skubbe, og til slut giver hinanden et knus, for at understrege at vi igen "er goé venner".... At så er dét emne uddebateret, og vi kan komme videre og hygge os igen!
Vores knap 3 årige får time-out's - Ikke ofte, men når det er nødvendigt!
Det har hun faktisk gjort siden hun var omkring 2 år. Og det har virket!
Så jeg tror altså snart, at din søn også er ved at have en alder, hvor han godt kan forstå det (selvfølgelig skal en time-out være kort, og begrundet, så barnet ved HVORFOR det sker .....og med advarsler inden det sker!)
Vores 1-årige er selvfølgelig stadig for lille. Men hun gør heller ikke en masse trælse ting endnu. Højst at hun som noget nyt, er begyndt at sparke, når vi pusler hende. Men hvor det ved vores 3-årige er en noget mere målrettet/bevidst handling, som hun godt forstår når vi siger stop til, så er den mindste endnu FOR lille til at forstå en konsekvens af hendes handlinger!
De skal lige være 2+ år, tror jeg, før det kan bruges med held, at give "time-out"!
Men hvis ikke du har PRØVET det endnu, så kan der vel intet ske ved forsigtigt at afprøve det?
Bare husk at gøre det klart, hvad det er du ikke vil have (f.eks. Stop! Jeg vil ikke have at du slår mig), Og så næste gang, hvis det fortsætter, så advare ham om, at hvis han bliver ved, så kommer han (derhen hvor du nu vælger at han skal have time-out) ....Så ved han dét! ....Og hvis det stadig fortsætter, så følg ham derhen, hvor hans time-out skal være (helst et sted, hvor han ikke kan se dig/jer imens) .....og efter 1 min. eller hvor længe sådan en lille mand nu skal bruge for at falde lidt ned, og få afstand til det der skete - Så snak med ham, om at du ikke er sur på HAM, men at du bliver vred, fordi det gør ondt, når han slår (altså at det er hans handling, som han får time-out for, og ikke hans person, som du jo elsker!)
Det tager tid! Men det kan være en god hjælp for alle.
Ikke mindst for de små, som også nemt kan blive lidt "låst fast" i situationen.
Det kan være svært for dem, at komme ud af den igen, og lade være, når først vi forældre begynder med vores "opdragelses/skæld-ud".
Jeg håber, at I får en mindre slående dreng på sigt....
Men som pædagog, så ved du jo også selv, at alderen har sådan en fase engang imellem. Men det bliver det jo ikke okay af ....og så må vi forældre prøve os frem, og finde den bedst mulige måde, at løse det på ......hvordan end det så er !?!
....Hvis bare vi havde alle svarene, ikk!