Hejsa.
Jamen, du siger det jo selv.
Liva er en sej lille tøs, som nok skal klare sig. Hun finder sig ikke i hvad som helst. Og selvfølgelig (selvom der er færre voksne til at holde opsyn) ville ingen voksne tillade, at hun blev drillet, skubbet eller slået. Og hun ville selvfølgelig få hjælp i gardaroben, så hun kunne komme med alle andre udenfor. Og lige sådan i toilet-situationerne, hvor hun jo stadig har ble på.
Det er nøjagtigt det samme for os med Bianca. Hun er også laaangt fra renlig endnu, og viser ikke tegn til, at det ligger lige om hjørnet.
Jeg forstår godt alle dine tanker og din frygt for det hele, for sådan har jeg det jo i virkeligheden også selv.
Det er bare nemmere at sige til andre, at det nok skal komme til at gå og blive godt alt sammen, end det er at overbevise sig selv om.
Jeg er sikker på, at Liva er klar, og at hun vil få det alletiders med at gå i børnehave ....og hun skal også nok få sig nye gode venner derhenne ....og med tiden blive renlig og få mere sprog og kunnen.
Jeg tror de rykker sig meget på kort tid, når først de bliver sat sammen med mange andre børn, som er større og ældre, og kan flere ting selv ....det smitter nok lidt af, tror jeg 
Bianca går jo i en integreret institution, og hun viser bestemt ikke "frygt" for større børn. Tvært imod viser hun faktisk af og til lidt interesse for dem. Og selvom der f.eks. står en lille samling af 5-årige drenge et sted, så VADER hun bare lige ind midt imellem dem, hvis de står i den retning som hun nu lige skal ....hun går ikke i en stor forsigtig bue udenom.
Og det udtrykker for mig, at hun føler sig sikker og tryg nok til at være klar (snart), og at hun nok skal klare sig.
Ofte er de fleste børn sikkert søde til at "passe lidt på" de mindste, mere end de er ude efter dem, tror jeg faktisk. Det kan man da ihvertfald håbe på. Og ellers må jeg holde mig til min tillid til det kommende personale, som skal passe på Bianca, at de nok skal gribe ind, hvis nogle er hårde ved hende. Og hjælpe hende, indtil hun selv er stor nok til, at man kan kræve af hende, at hun selv skal kunne...
Men jeg forstår godt dine tanker og følelser, for jeg har dem også selv