Jeg beholder hende (hund) :D

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. juni 2010

Kloster

Loppe skriver:

Jeg har ikke spurgt min træner til råds omkring alene hjemme problemet. Jeg har snakket med et par andre, og så har jeg selvfølgelig søgt på nettet. Problemet med Tinke er bare at hendes problemer først starter efter 2 timer - jeg tror hun kommer til at kede sig, og så ødelægger hun ting.

Jeg ved ikke helt hvad du mener med spørgsmålet med om vi lader hende være hund? Altså når ikke hun er i løbetid, som hun er lige nu, så går jeg dagligt i hundeskoven, hvor vi et par gange om ugen møder andre hunde. Ofte er der dog ikke andre hunde, og så får hun lov til bare at løbe og løbe og løbe indtil hun ikke kan mere....  Ellers kan hun frit færdes i hele huset inkl. haven (hvor hun dog har snor på lige i tiden, da hun er i løbetid og stikker af!)

At lade Tinke være hund, er fx at give hende mad sidst. Går hun fra skålen, bliver det taget indtil næste måltid - som er morgen og aften. Hun kommer ikke op i møbler. Hun går som den sidste ind/ud af døren. Hun er den sidst, der kommer ind/ud af bilen. + at det ville være godt for dit lederskab, hvis du lærte hende at gå op i kurven/tæppet ect. Og lad hende blive der, til du tillader hende at komme op.

Jeg er ikke så meget for,  bare at lade hunden løbe sig træt. Jeg er mere til, at hunden skal være mentalt træt. Spred hendes foder ud på græsset. Gem godbidder til hende i hele huset, inden du tager hjemmefra.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. juni 2010

Dictes mor

Må jeg spørge hvor gammel Tinke er? For der er altså nogen perioder, hvor hvalpe er håbløse. For jeg vil sige, at du jo gør rigtig meget med hende, og i sidste ende vil det helt sikkert give pote, det er jeg ikke i tvivl om.

Med hensyn til træning med bur/kasse til hende, så kan man gøre forskellige ting for at hun bliver tryg ved det, men jeg ville måske hellere tage en snak med dine trænere først om, hvordan du kan undgå alene-hjemme problemerne uden brug af kassen. Har du ikke mulighed for, at have hende i et rum, hvor hun  ikke kan ødelægge så meget, og hvor hun kan have nogle af sine ting, som hun er tryg ved, blandt andet et tæppe, som dufter af dig mv.

Hilsen

Camilla, træner ved DCH Viborg

Anmeld

30. juni 2010

Ina33

Kloster skriver:

At lade Tinke være hund, er fx at give hende mad sidst. Går hun fra skålen, bliver det taget indtil næste måltid - som er morgen og aften. Hun kommer ikke op i møbler. Hun går som den sidste ind/ud af døren. Hun er den sidst, der kommer ind/ud af bilen. + at det ville være godt for dit lederskab, hvis du lærte hende at gå op i kurven/tæppet ect. Og lad hende blive der, til du tillader hende at komme op.

Jeg er ikke så meget for,  bare at lade hunden løbe sig træt. Jeg er mere til, at hunden skal være mentalt træt. Spred hendes foder ud på græsset. Gem godbidder til hende i hele huset, inden du tager hjemmefra.

Altså nu kan jeg høre at du er af den gammeldags holdning...  Og ikke alle de ting du tilråder, er ting som jeg mener er vigtige eks. det med maden, det med at hun skal have sidst, dette er der jo flere og flere der mener er noget fis....

Men generelt gør jeg det som jeg synes fungerer bedst for Tinke. Hun bliver stimuleret med næseøvelser - vi går spor, hun søger efter sin mad, hun søger efter godbidder. Der udover får hun ofte maden spredt ud i haven, eller hun får maden serveret i en halv liters flaske.

Tinke kommer ind og ud af bilen når det passer ind, jeg tænker ikke over om hun er først eller sidst.

Jeg forsøger så vidt muligt at jeg går forrest i situationer som jeg kan se hun er utryg ved.

Jeg gemmer nogle godbidder under sofaen, hvor jeg VED hun ikke kan få fat i dem, hvor efter jeg så let som ingenting tager dem frem til hende, blot for at vise hende at jeg altid kan skaffe mad til os (=jeg er lederen).

Tinke er rigtig god til bliv øvelsen, og den bruger jeg selvfølgelig også ind imellem i kurven/på dynen...

Tak for rådene, det er altid dejligt med flere syn på sagen, også selvom man ikke er enige...

Anmeld

30. juni 2010

gruener

Hej

Jeg er selv udd. hundetræner og har min egen hund i bur, når vi ikke er hjemme. Han er en boxer og derved en meget aktiv race. Han ødelagde ting når han var alene, derfor fik vi buret. Vi satte simpelthen buret op engang imellem, når vi var hjemme, så han fik lov til at snuse og undersøge det, uden han blev lukket inde i det. Det stod bare fremme et par timer ad gangen. Derefter begyndte vi at have han i det i 1 min nogle gange. Derefter 2 min osv... Så han langsomt blev vant til det. Det er vigtigt ikke at rose hunden for meget når den kommer ud ad buret, da den så kan se det som trøst og så forbinde det med buret. Lok stille og roligt hunden derind, giv et par godbidder og gå så, uden mere kommunikation.

Det fungerer super godt for os og Walder går selv derind, når det bliver stillet frem. Han er helt afslappet, og ligger sig da også derind, hvis vi ikke lige får taget det ned lige når vi kommer hjem. Han ved at vi er glade når vi kommer hjem.

Mht. kvævler.... uff.. Er meget modstander af kvæler og vil helt kralt anbefale dig at bruge selen om forbene.. Den har vi også og den er super god.. Hvis hun trækker, så hav godbidder klar til at distrahere hende, når hun finder noget spændene.. Det vil også give hunden mere tryghed, når den ikke behøver være opmærksom på alt omkring sig... puha.. Det blev lidt langt.. Skriv endelig hvis jeg kan hjælpe.

Hilsen Sara

Anmeld

30. juni 2010

Ina33

Dictes mor skriver:

Må jeg spørge hvor gammel Tinke er? For der er altså nogen perioder, hvor hvalpe er håbløse. For jeg vil sige, at du jo gør rigtig meget med hende, og i sidste ende vil det helt sikkert give pote, det er jeg ikke i tvivl om.

Med hensyn til træning med bur/kasse til hende, så kan man gøre forskellige ting for at hun bliver tryg ved det, men jeg ville måske hellere tage en snak med dine trænere først om, hvordan du kan undgå alene-hjemme problemerne uden brug af kassen. Har du ikke mulighed for, at have hende i et rum, hvor hun  ikke kan ødelægge så meget, og hvor hun kan have nogle af sine ting, som hun er tryg ved, blandt andet et tæppe, som dufter af dig mv.

Hilsen

Camilla, træner ved DCH Viborg

Hej Camilla.

Tinke er 8 mdr., og ja hun er skabt af fanden...

Jeg har jo været så langt ude, at jeg var klar til at give op..

Jeg har naturligvis prøvet ALT andet, inden jeg nu har besluttet mig for buret.

Jeg startede med et mindre rum, det gik fint de første dage, og jeg var lykkelig!  Det vendte desværre, og nu er vi tilbage hvor jeg ikke længere har lyst til at forlade hende.

Nu er det jo ikke fordi Tinke spiser gulve og vægge, men hun tygger i ting som tæpper, dyner, puder, bamser. Jeg fjerner selvfølgelig ALT jeg er bange for at få ødelagt, men alligevel skal hun nok finde noget! Problemet opstår ofte efter 2 timer, det første stykke tid kan hun sagtens være alene, men så er det som om hun begynder at kede sig, og så tygger hun.

Når hun er alene, så har hun en af mine nattrøjer, som hun er meget glad for, hun har tyggeben, og hun har sine dyner. 

Louise - som tager imod alle gode råd med kyshånd.

PS hun skal selvfølgelig igennem en langsom tilvænning med buret.

Anmeld

30. juni 2010

Kloster

Loppe skriver:

Altså nu kan jeg høre at du er af den gammeldags holdning...  Og ikke alle de ting du tilråder, er ting som jeg mener er vigtige eks. det med maden, det med at hun skal have sidst, dette er der jo flere og flere der mener er noget fis....

Men generelt gør jeg det som jeg synes fungerer bedst for Tinke. Hun bliver stimuleret med næseøvelser - vi går spor, hun søger efter sin mad, hun søger efter godbidder. Der udover får hun ofte maden spredt ud i haven, eller hun får maden serveret i en halv liters flaske.

Tinke kommer ind og ud af bilen når det passer ind, jeg tænker ikke over om hun er først eller sidst.

Jeg forsøger så vidt muligt at jeg går forrest i situationer som jeg kan se hun er utryg ved.

Jeg gemmer nogle godbidder under sofaen, hvor jeg VED hun ikke kan få fat i dem, hvor efter jeg så let som ingenting tager dem frem til hende, blot for at vise hende at jeg altid kan skaffe mad til os (=jeg er lederen).

Tinke er rigtig god til bliv øvelsen, og den bruger jeg selvfølgelig også ind imellem i kurven/på dynen...

Tak for rådene, det er altid dejligt med flere syn på sagen, også selvom man ikke er enige...

Velbekom. Råd kan man jo tage imod ell lade være  

Det fungere godt hos os og det er vigtigt

Håber virkelig, du får nogle råd og finder en rigtig god løsning for Tinka og din familie.

Anmeld

30. juni 2010

Dictes mor

Loppe skriver:

Hej Camilla.

Tinke er 8 mdr., og ja hun er skabt af fanden...

Jeg har jo været så langt ude, at jeg var klar til at give op..

Jeg har naturligvis prøvet ALT andet, inden jeg nu har besluttet mig for buret.

Jeg startede med et mindre rum, det gik fint de første dage, og jeg var lykkelig!  Det vendte desværre, og nu er vi tilbage hvor jeg ikke længere har lyst til at forlade hende.

Nu er det jo ikke fordi Tinke spiser gulve og vægge, men hun tygger i ting som tæpper, dyner, puder, bamser. Jeg fjerner selvfølgelig ALT jeg er bange for at få ødelagt, men alligevel skal hun nok finde noget! Problemet opstår ofte efter 2 timer, det første stykke tid kan hun sagtens være alene, men så er det som om hun begynder at kede sig, og så tygger hun.

Når hun er alene, så har hun en af mine nattrøjer, som hun er meget glad for, hun har tyggeben, og hun har sine dyner. 

Louise - som tager imod alle gode råd med kyshånd.

PS hun skal selvfølgelig igennem en langsom tilvænning med buret.

Man kan sagtens lære hundene at kassen er et dejligt sted af være, så det skal du ikke bekymre dig om Det skal nok gå, min molly er desværre blevet meget bange for kasser, fordi hun en dag var ude at køre i en nabos bil, og han kørte så vildt at kasse væltede rundt med hende i, og siden har hun rystet af angst hver gang hun har set en kasse, stakkels hund.

Det skal nok gå med din hund, for det er altså lidt besværligt med de unghunde, men som du nok ved, og som KLoster også skriver, så hedder det næsearbejde, næsearbejde og endnu mere næsearbejde, for det virker dæmpende, mens motion, løb og leg virker ophidsende og det kan være svært at få hunden til at falde til ro igen bagefter. Det betyder selvfølgelig ikke, at man ikke skal lege med sin hund, for det skal man selvfølgelig, det gælder om, atfinde en god fordeling af det hele.

Jeg er altså ikke i tvivl om, at det nok skal gå, du skal igennem den her periode, og så skal hun nok blive en fin hund. Må jeg spørge, om du har overvejet at få hende steriliseret?

Anmeld

30. juni 2010

Ina33

Dictes mor skriver:

Man kan sagtens lære hundene at kassen er et dejligt sted af være, så det skal du ikke bekymre dig om Det skal nok gå, min molly er desværre blevet meget bange for kasser, fordi hun en dag var ude at køre i en nabos bil, og han kørte så vildt at kasse væltede rundt med hende i, og siden har hun rystet af angst hver gang hun har set en kasse, stakkels hund.

Det skal nok gå med din hund, for det er altså lidt besværligt med de unghunde, men som du nok ved, og som KLoster også skriver, så hedder det næsearbejde, næsearbejde og endnu mere næsearbejde, for det virker dæmpende, mens motion, løb og leg virker ophidsende og det kan være svært at få hunden til at falde til ro igen bagefter. Det betyder selvfølgelig ikke, at man ikke skal lege med sin hund, for det skal man selvfølgelig, det gælder om, atfinde en god fordeling af det hele.

Jeg er altså ikke i tvivl om, at det nok skal gå, du skal igennem den her periode, og så skal hun nok blive en fin hund. Må jeg spørge, om du har overvejet at få hende steriliseret?

Tusinde tak, ja jeg håber også at hun bliver en god hund...

Hun er netop nu i løbetid, og det har fået hende til at falde rigtig meget ned! Men nu jeg lige tænker over det, så var det faktisk kort tid inden hun gik i løbetid, hun sådan for alvor begyndte at få alene hjemme problemer, så det kan da godt være at det er hormonerne der driller hende?

Jeg har ikke overvejet at få hende stereliseret, mest af alt fordi jeg synes det virker unaturligt, men kan det gøre nogen forskel at få hende stereliseret? (sygeforsikringen dækker vel ikke?)

Nåå hvor synd for din lille hund...  Jeg kan godt forstå at hun er blevet bange for kasser! Jeg har netop købt vores bur i dag, jeg har lagt dyner, puder og legetøj der ind. Jeg har lagt et stort tæppe over, så det er blevet en hule. Hun har været der inde og ligge et par gange, hvor jeg har rost hende, og givet hende en masse godbidder der inde... Jeg regner med at jeg skal prøve at lukke buret om ca. 1½-2 uger, tror du det er for tidligt?

Har du gode idéer til næsearbejde?

Louise - som suger alle gode råd til mig..

Anmeld

30. juni 2010

Dictes mor

Godt at hun selv søger ind i buret, en ide kunne være at give hende hende mad derinde et stykke tid, så hun forbinder det med noget rart. Og så er det vigtigt, at hun får lov at være helt i fred, når hun er i buret, altså ikke nogen der går hen og klapper hende eller klapper på buret osv. Det er hendes fredede plads i huset.

Jeg vil sige, at det lyder virkelig som om du har meget styr på det, og du bare lige skal igennem de der lidt svære perioder, som aller der har hund har været igennem.

Angående næsearbejde, så har Kloster nævnt nogle gode. Gem godbidder rundt i hele huset, og for at øge sværhedsgraden, så gem ikke kun på gulvet, men gem i forskellige højder hvis det er muligt, så skal hun virkelig bruge hovedet. Jeg gør nogen gange det med Molly, at jeg tager noget klistret, som hun godt kan lide (og siden Molly er kræsen, så er det råt hakket kød, men du kan bruge leverpostej, kattemad eller andet klistret), og så smører eller klæber jeg det fast på bladende i nogle træer enten i haven eller i skoven, og jeg gemmer det i forskellig højde lige fra jorden og så højt op at hun er nødt til at stå på bagben for at nå det. Det giver virkelig noget Jeg vil så lige sige, at Molly er en meget rolig border collie, og det har hun altid været, men hun er faktisk blevet endnu mere rolig og afbalanceret efter jeg er blevet mor, for så har jeg fokus på andet end hende, og hun har lov til at være hund og ikke min baby længere, det er hun glad for.

Anmeld

30. juni 2010

Ina33

gruener skriver:

Hej

Jeg er selv udd. hundetræner og har min egen hund i bur, når vi ikke er hjemme. Han er en boxer og derved en meget aktiv race. Han ødelagde ting når han var alene, derfor fik vi buret. Vi satte simpelthen buret op engang imellem, når vi var hjemme, så han fik lov til at snuse og undersøge det, uden han blev lukket inde i det. Det stod bare fremme et par timer ad gangen. Derefter begyndte vi at have han i det i 1 min nogle gange. Derefter 2 min osv... Så han langsomt blev vant til det. Det er vigtigt ikke at rose hunden for meget når den kommer ud ad buret, da den så kan se det som trøst og så forbinde det med buret. Lok stille og roligt hunden derind, giv et par godbidder og gå så, uden mere kommunikation.

Det fungerer super godt for os og Walder går selv derind, når det bliver stillet frem. Han er helt afslappet, og ligger sig da også derind, hvis vi ikke lige får taget det ned lige når vi kommer hjem. Han ved at vi er glade når vi kommer hjem.

Mht. kvævler.... uff.. Er meget modstander af kvæler og vil helt kralt anbefale dig at bruge selen om forbene.. Den har vi også og den er super god.. Hvis hun trækker, så hav godbidder klar til at distrahere hende, når hun finder noget spændene.. Det vil også give hunden mere tryghed, når den ikke behøver være opmærksom på alt omkring sig... puha.. Det blev lidt langt.. Skriv endelig hvis jeg kan hjælpe.

Hilsen Sara

Hej Sara

Tusinde tak for rådene...  Jeg bryder mig bare ikke om selen, som strammer om forbene, hendes pels er helt væk hvor den har siddet, og efter en lang gåtur er hun helt rød, og det virker som om det er meget ømt...  Lige umiddelbart synes jeg ikke jeg har kunnet finde et alternativ til kvæleren? Det med at distrahere med godbidder virker bare ikke, Tinker er ikke meget madglad, men til gengæld er hun meget fugle og katte glad....  Hvis hun ser en fugl eller en kat, så trækker hun så jeg flere gange har præsteret at falde, ja jeg er sågar blevet trukket 5-6 meter ned af en grusvej...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.