kvalme - gode råd ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.490 visninger
14 svar
0 synes godt om
27. juni 2010

thilde-tusindfryd

Jeg har stort set fra starten af graviditeten (er nu 6+1) haft kvalme med svimmelhed og generel utilpashed. Sjældent om morgenen, men mere ud på eftermiddagen og hen på aftenen. Det er lidt forskelligt, hvornår det begynder og hvor længe det varer. Idag havde jeg det fx ret skidt ved tre-tiden. Så jeg lagde mig lidt og faldt i søvn. Da jeg vågnede havde jeg det endnu dårligere og det var lige før, jeg havde kastet op. Men det har jeg endnu ikke gjort.

Jeg oplevede samme utilpashed og kvalme sidst jeg var gravid og ved, at det står på ihf igennem første trimester.

Er der nogen, der har nogle gode råd mod kvalmen ?

Den synes at være værre, hvis jeg blir sulten. Men så har jeg ingen appetit og får opkast trang bare ved tanken om mad. Og det hjælper ikke nødvendigvis at spise noget. Mynte the hjælper nogle gange, men det gjorde det ikke idag.

Ingefær skulle jo generelt hjælpe mod kvalme, men ifølge nye undersøgelser, er der abort risiko ved ingefær og man fraråder derfor gravide at bruge ingefær.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. juni 2010

sarahb

HOLD UD!!!
Jeg havde det fra 2 dage før jeg kunne teste og til jeg var 3 mdr gravid. Så slemt jeg var klar til at afbryde det hele og bare komme væk. For jeg kastede op 10-20 gange om eftermiddagen og aftenen.
Jeg fik stikpiller ved lægen, ligesom ved første graviditet. De hjalp under første graviditet men ikk så meget under denne.
Så jeg måtte holde ud og komme igennem de første 3 mdr.
Men ellers er der mandler, de skulle være ret gode, og så kiks.

Du kan godt spise ingefær i mad men ikke i pilleform de er for koncentreret.

Anmeld

27. juni 2010

Kit

Jeg vil klart anbefale akupunktur-armbånd "seaband". Du kan få dem i Matas til 124,- kr. De er bestemt pengene værd.

De gør at jeg kan komme igennem en arbejdsdag på trods af kvalmen og at jeg kan få spist lidt.

Den ene uge var det dog så slemt, at der ikke var meget at gøre, men ellers funger det. Tror det var 8. uge, der var helt åndssvag.

Kit, der nu har kvalmen nogenlunde under kontrol igen

p.s. vi var til scanning hos en jordemoder og hun ville også klart anbefale seaband - hun sagde faktisk, at de giver pengene tilbagem hvis de ikke virker. Bare en lille bonus-info.

Anmeld

27. juni 2010

Mira0911

Jeg havde kvalme/opkast alle 9 mdr... Jeg prøvede flere forskellige piller, Seaband og akupunktur... Intet hjalp på mig... Så jeg måtte leve med det...

Prøvede også end masse imod halsbrænd... Intet der hjalp... fandt så selv midlet... Mælk og Kakao...

Du kan jo prøve dig frem med forskellige ting.. Mange siger kiks, virkede ikke på mig... Frugter osv...

Du finder helt sikkert noget du kan mindske det med...

Anmeld

28. juni 2010

thilde-tusindfryd

Jeg synes som sagt, at mynte the ind imellem virker, men det er ikke hver gang.

Mon ikke også knækbrød virker, i stedet for marie-kiks ? Altså det at få noget tørt, ligesom man spiser tørt brød, når man har diarre og kvalme ? Jeg forsøger nemlig ikke at tage på, så knækbrød er bedre end kiks

Anmeld

28. juni 2010

NoName

En sodavandsis var guld for mig... de der sun lolly nogen...

Mælk, masser af mælk... og youghurt, alt det jeg kunne klemme ned...

Akupunktur - jeg fik det på sygehuset og en jordemoder der fortalte mig at lige i starten hvor man bare er så MEGA dårlig handler det ikke om hvad man spiser men bare at man spiser lidt. Spis lige det du har lyst til og den mængde du magter. Så kan man senere når kvalme helvedet er ovre koncentrere sig om at spise lidt sundere...

og jow gear lidt ned, det kan måske også hjælpe... det du ikke når i dag når du måske i morgen eller en anden dag...

Knus fra NoName 34+5 - der først slap for kvalmen da hun var 4½ måned henne

Anmeld

28. juni 2010

NoName

og jow forresten... spis ofte, som du også selv er inde på... du må ikke blive sulten... spis små portioner hver 2-3 time...

Anmeld

28. juni 2010

Frk. Himmelblå

Ved godt, det måske ikke er det sundeste, men jeg kunne få en god start på dagen ved at drikke en 1/2 liters Matilde Kakaomælk. Så var maven i gang til at kunne klare mad og drikke resten af dagen... Sådan da.

Ellers prøv en skefuld citronsaft. - Det er møgsurt, men det virker altså på den der klamme kvalmefornemmelse :-)

Og i det hele taget: Mange små måltider (Ved godt, det lyder umuligt, men forsøg! Lige nu kan man få så megen lækker sommerfrugt: Jordbær, Vandmelon osv.)

Kh.

Anmeld

28. juni 2010

mullesmith2

Spis SUN LOLLY og drik masser af kold vand/saft. Og Æbler. der er bare intet der virker helt man må lide det første stykke tid. Hilsen Mulle der kastede op de første 2½ måned

Anmeld

28. juni 2010

<3

Alle gode råd - lige undtagen den med citronsaft *brrr* når det skulle op igen kan jeg forestille mig - dog vil jeg foreslå istedet for mariekiks som godt kan blive noget klistret at du spiser Alt-I-En kiks. De er sundere og lidt tørre i det så det kommer nemt ned. Og så saftevand til gerne rød virkede for mig.

Ellers spis det du har lyst til - lidt er bedre end ingenting

Hilsen hende der havde kvalme i næsten 9mdr.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.