En sund graviditet??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.499 visninger
16 svar
0 synes godt om
24. juni 2010

Faith

Hej piger.

Jeg er nysgerrig efter at vide om i mener i har, eller har haft en såkaldt sund graviditet. Med det mener jeg om i har fulgt alle sundhedsstyrelsens råd om hvad man må og ikke må under en graviditet.

Jeg mener selv jeg har levet nogenlunde efter reglerne, men har da gjort et par ting som nok ikke ville gå ind under anbefalingerne:

- Siddet med computeren på skødet

- Brugt makeup, hårspray og parfume

- Taget medicin (enkelte gange), som man ikke anbefaler at gravide tager. (Dog fordi det var nødvendigt).

Hvor vigtigt mener i det er at man følger disse anbefalinger? Er det ok at man fks. drikker et glas rødvin i ny og næ, eller ryger en smøg når man er til fest?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. juni 2010

Laulund87

Jeg har taget medicin som var nødvendig selvom jeg havde det dårligt med det

Ellers har jeg haft en sund graviditet..

Jeg synes ikke det er i orden at ryge eller drikke, heller ikke i små mængder!

Anmeld

24. juni 2010

Faith

Laulund87 skriver:

Jeg har taget medicin som var nødvendig selvom jeg havde det dårligt med det

Ellers har jeg haft en sund graviditet..

Jeg synes ikke det er i orden at ryge eller drikke, heller ikke i små mængder!

Er helt enig med dig!

Anmeld

24. juni 2010

Laulund87

smillaluna skriver:

Er helt enig med dig!

Anmeld

24. juni 2010

MariaJ

Ja, stort set. Jeg gik ret meget op i at gøre det ordentligt. Jeg begyndte først med folinsyretabletter i uge 8, fordi jeg ikke vidste jeg var gravid. Jeg havde også fået et par enkelte glas vin i perioden før jeg fandt ud af det. I øvrigt var jeg på superhårdt fysisk krævende feltarbejde de første uger af graviditeten og det var nok ikke helt anbefalelsesværdigt.  

Jeg drak alkohol tre gange efter jeg blev klar over at jeg var gravid. Et halvt glas champagne den dag jeg havde været til første scanning og set hjerteblink, et kvart glas - eller noget i den stil -champagne nytårsaften og et lillebitte glas vin til en middag i uge 30+, da jeg bare var så træt af at være gravid.  

Jeg var nok tolv uger henne før jeg fandt ud af at parfume, hårspray o.lign. var "no go", men holdt op med at bruge det mere eller mindre med det samme.

Jeg vidste nu ikke at man ikke må sidde med computeren på skødet, men det er ret sjældent jeg gør det, så det har hun næppe taget skade af.

Alt i alt spiste jeg sundt, røg ikke, drak så godt som ikke alkohol, brugte plejeprodukter uden parfume og fik en del motion, så tror det var helt fint. Har i hvert fald ingen planer om at gøre det anderledes en anden gang. Har dog nok ikke tænkt mig at tage på vild arktisk ekspedition med gummibådskæntring i iskoldt vand, daglig fjeldklatring og isbjørnebevogtning i de første fire uger af næste graviditet .

Anmeld

24. juni 2010

Faith

MariaJ skriver:

Ja, stort set. Jeg gik ret meget op i at gøre det ordentligt. Jeg begyndte først med folinsyretabletter i uge 8, fordi jeg ikke vidste jeg var gravid. Jeg havde også fået et par enkelte glas vin i perioden før jeg fandt ud af det. I øvrigt var jeg på superhårdt fysisk krævende feltarbejde de første uger af graviditeten og det var nok ikke helt anbefalelsesværdigt.  

Jeg drak alkohol tre gange efter jeg blev klar over at jeg var gravid. Et halvt glas champagne den dag jeg havde været til første scanning og set hjerteblink, et kvart glas - eller noget i den stil -champagne nytårsaften og et lillebitte glas vin til en middag i uge 30+, da jeg bare var så træt af at være gravid.  

Jeg var nok tolv uger henne før jeg fandt ud af at parfume, hårspray o.lign. var "no go", men holdt op med at bruge det mere eller mindre med det samme.

Jeg vidste nu ikke at man ikke må sidde med computeren på skødet, men det er ret sjældent jeg gør det, så det har hun næppe taget skade af.

Alt i alt spiste jeg sundt, røg ikke, drak så godt som ikke alkohol, brugte plejeprodukter uden parfume og fik en del motion, så tror det var helt fint. Har i hvert fald ingen planer om at gøre det anderledes en anden gang. Har dog nok ikke tænkt mig at tage på vild arktisk ekspedition med gummibådskæntring i iskoldt vand, daglig fjeldklatring og isbjørnebevogtning i de første fire uger af næste graviditet .

Jeg synes at så længe man tænker over det og ikke går på druk hver weekend og ryger 20 smøger om dagen, så kan det ikke være helt skidt.

Det med at computeren ikke må stå på skødet, var noget vi blev anbefalet da vi var i fertilitetsbehandling. Når jeg havde fået sat æg op skulle jeg helst undgå det, da man mente det kunne skade ægget. Ved faktisk ikke om det også anbefales når man er blevet gravid.

Almindelig sund fornuft når man er gravid er vel det man kan kalde for en sund graviditet. Det er vel de færreste som bevidst forsøger at skade fostret.

Anmeld

24. juni 2010

Skouboe

I min verden er sundhedsstyrelsens anbefalinger - anbefalinger..

Jeg har overholdt nogle og ikke andre, og generelt mener jeg at alt med måde..

Jeg har ikke røget eller drukket alkohol i nogen af mine graviditeter, men jeg mener ikke at et glas vin indimellem skader. Jeg har bare fravalgt det pga. en anden sygdom jeg har, der gør at jeg tåler alkohol dårligt.

Jeg malede ½ hus da jeg var gravid med min første datter og denne gang har jeg malet et par værelser.

Jeg har spist rødt kød begge gange. Jeg bruger indimellem (1-2 gange om måneden) parfume, aldrig hårspray og som regel en almindelig parfumeret deo-stick.

Jeg bruger kun uparfumeret vaskepulver/skyllemiddel/opvaskemiddel osv. Jeg spiser chokolade og jordbær uden skrupler.

Jeg holder mig fra at tømme kattebakke.

Jeg har lige fået lavet lyse striber i håret - i første graviditet fik jeg hverken farvet hår eller lavet striber.

Jeg har ikke planer om at amme min datter i mere end 4 uger - min store pige fik flaske fra dag 1.

Den store pige lå på siden og sov fra hun var 4-5 dage gammel og når lillesøster kommer ud kommer hun til at ligge på siden fra dag 1.

Jeg bruger næsespray når jeg er forkølet og jeg tager panodil (og en sjælden gang ipren) for at holde ud at eksistere.

Generelt har jeg brugt min sunde fornuft, både under graviditeten og bagefter, og jeg er klart blevet mere afslappet her 2. gang.

Anmeld

24. juni 2010

Svei

Jeg har alle tre gange gjort hvad der er blevet rådet til...det mener jeg er det mindste man kan gøre for at give barnet optimale vækstbetingelser.

Anmeld

24. juni 2010

Faith

Skouboe skriver:

I min verden er sundhedsstyrelsens anbefalinger - anbefalinger..

Jeg har overholdt nogle og ikke andre, og generelt mener jeg at alt med måde..

Jeg har ikke røget eller drukket alkohol i nogen af mine graviditeter, men jeg mener ikke at et glas vin indimellem skader. Jeg har bare fravalgt det pga. en anden sygdom jeg har, der gør at jeg tåler alkohol dårligt.

Jeg malede ½ hus da jeg var gravid med min første datter og denne gang har jeg malet et par værelser.

Jeg har spist rødt kød begge gange. Jeg bruger indimellem (1-2 gange om måneden) parfume, aldrig hårspray og som regel en almindelig parfumeret deo-stick.

Jeg bruger kun uparfumeret vaskepulver/skyllemiddel/opvaskemiddel osv. Jeg spiser chokolade og jordbær uden skrupler.

Jeg holder mig fra at tømme kattebakke.

Jeg har lige fået lavet lyse striber i håret - i første graviditet fik jeg hverken farvet hår eller lavet striber.

Jeg har ikke planer om at amme min datter i mere end 4 uger - min store pige fik flaske fra dag 1.

Den store pige lå på siden og sov fra hun var 4-5 dage gammel og når lillesøster kommer ud kommer hun til at ligge på siden fra dag 1.

Jeg bruger næsespray når jeg er forkølet og jeg tager panodil (og en sjælden gang ipren) for at holde ud at eksistere.

Generelt har jeg brugt min sunde fornuft, både under graviditeten og bagefter, og jeg er klart blevet mere afslappet her 2. gang.

Lyder meget fornuftigt.

Anmeld

24. juni 2010

henh01

jeg spiser varieret (måske lidt for varieret i kage afdelingen), spiser frugt og grønt dagligt. ryger ikke, bliver dog udsat for passiv rygning somme tider (aldrig i mit eget hjem!), har ikke drukket det mindste, men men men jeg bruger den mængde af make-up, deo og parfume jeg har lyst til. Kan sagtens gå flere dage uden make-up, men gør det nu ligeså meget for at holde geisten oppe - gøre mig lidt lækker for manden osv. Der er meget livskvalitet/selvværd/selvfølelse forbundet med make-up og det at gøre noget ud af sig selv, og for mit vedkommende er det vigtigt at opretholde denne for at føle mig sexet mv, da det gør mig gladere. Og en glad mig et glad barn Psyke og humør kan ligeså gøre meget skade under en graviditet.

men alt i alt så synes jeg at jeg har en sundt graviditet (på trods af at sidde med com på skødet lige nu)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.