Jeg giver det et forsøg :-)
Man får et sæt gener fra sin far, og et sæt fra sin mor, således at der er to versioner af hvert gen tilstede. Hvilket gen der styrer definerer så hvordan individet ender med at se ud. Et gen kan være dominant, så det altid bestemmer (styrer). Eller recessivt, hvilket vil sige at det kun vil komme til udtryk hvis begge versioner er ens. (Der er nogle flere muligheder, men jeg tror ikke de er relevante her.)
Dvs at een af din kærestes forældre har et dominant raskt gen og et recessivt CF-gen, og altså lever fint uden at sygdommen kommer til udtryk (h*n er bærer).
Når en sædcelle eller ægcelle dannes, modtager denne (normalt) een af de to versioner der findes af hvert gen. Dette sker helt tilfældigt, og der er altså 50% der vil have det raske gen, og 50% der vil have CF-genet.
Om man giver et sygt gen videre er altså ikke defineret af om man udtrykker det eller ej, men 50/50. (I tilfældet med en recessiv sygdom.)
Denne celle sammensmelter så med den æg-/sædcellen fra partneren, således at barnet nu har to versioner af hvert gen tilstede.
Jeg har konkluderet i citatet fra dit spørgsmål.
-Lea
P.S. Jeg har forsøgt at fjerne alle fremmedord og forenkle. Måske så meget at det kan være svært at finde mening. Hvis det er tilfældet, eller du læser noget et andet sted som du gerne vil have til at passe sammen med dette, så spørg igen. For mig er det ret simpelt, så du tager ikke meget af min tid.
kitty skriver:
Jeg har tænkt og tænkt, og der er en ting jeg ikke forstår... Men måske du kan forklare det 
Hvis der kun er éen af kærestens forældre der er bærer af genet, hvorfor har han det så? Fordi det fordeles 50/50 i sæd-/ægcellerne. Hvis han er den eneste bærer af os to, så er det jo det du fortæller med det raske gen der "styrer", hvorfor er det så ikke sket i forældrenes tilfælde? Det raske gen styrer udtrykket hos individet, men ikke hvilket genversion der sendes videre til afkommet. Er han så "bare" et af de uheldige?? Nej og ja. Det er ikke et uheld at han har modtaget genet, men I er da hamrende uheldige at I nu skal igennem alt det her.
Undskyld, hvis det er et tåbeligt spørgsmål, men synes det er svært at forstå
Det er bestemt ikke tåbelige spørgsmål! Nogengange kan det godt være lidt svært at forklare noget man har fået indlært som en selvfølge, men vi bliver bare ved indtil du føler du har styr på det!