Angst for at han får maden i den gale hals - 7-8 mdr..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. juni 2010

tumle81

Victor er 8 mdr i morgen.

Han har ikke været så glad for mos og lign, så han bliver stadig ammet en del, flere gange i løbet af dagen og også et par gange om natten!

Han får lidt af vores mad til morgenmad, havregryn, havregrød og lign... Efterfølgende bryst

Til frokost prøver ved med rugbrød eller andet brød, samt bryst.

Til aften får han hvad vi får, bare i baby bidder :-)

Til eftermiddag og formiddag får han lidt frugt, kiks, skorper og lign...

Knus Kathrina

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. juni 2010

Brams

Lærke er 8 mdr. i morgen og i starten blendede jeg kartoffelmosen til hende til ukendelighed, men lige så stille gad hun ikke spise den hvis der ikke var noget i hun kunne tygge på

Hendes dag ser lige nu nogenlunde sådan ud:

Morgen: Havregrød med æble/pæremos og svesker - drikker sødmælk til

Inden formiddagslur: Amning

Middag: Rugbrød, grøntsager (stænger af agurk/peberfrugt eller lign.) og ost - drikker vand til

Inden middagslur: Amning

Sen eftermiddag: Frugt, smoothie eller yoghurt - drikker vand til

Aftensmad: Kartoffelmos/ris med forskellige grøntsager, hakket kød - hun får derudover altid også tilbudt grønt i stave og brød - drikker vand til

Inden aftenputning: Amning

Hun er desuden begyndt at interessere sig for, hvis jeg spiser en sandwich eller lign. og der er jeg begyndt at lade hende tage en bid mens jeg holder maden, det synes hun er enormt spændende. Håber det er til at overskue  fik vist skrevet lidt meget.

Anmeld

4. juli 2010

Anonym trådstarter

Tak for indlæg. Altid inspirerende at læse hvad I andre giver jeres børn på samme alder!

Må dog indrømme at jeg stadig ikke er nået ret længere mht at give ham fast føde. Alt bliver stadig stavblendet - til trods for at han fylder 8 mdr i overmorgen.

Aner simpelthen ikke hvordan jeg skal overkomme min angst for at han får noget galt i halsen...

Anmeld

4. juli 2010

Lise

Anonym skriver:

Men jeg tør slet ikke lade ham sutte på hverken en gulerod,...

Min dreng, der bliver tre år lige om lidt, har først fået rå gulerødder (i mit nærvær) for nogle måneder siden. For jeg har nemlig også været panisk angst for at han fik maden galt i halsen.

Da alle hans jævnaldrende sad og spiste rugbrødshappere, fik han en skål øllebrød. Godt at han elskede grød, for jeg kunne bare ikke  Jeg bad vuggestuen lære ham at spise rugbrødder, for så var jeg fri for at overvære det - vidste at det var MIT problem, og selvfølgelig kunne han spise rugbrød som alle andre - og det gjorde de med glæde

Jeg har altid været bange for at han fik tingene i den gale hals - også idag, hvor han som nævnt er lige knap tre år. Heldigvis delte min familie ikke min angst, så hans far samt øvrig familie stoppede ting i hovedet af ham, og hvis jeg ikke kunne lide at kigge på, så gik jeg. Simon blev bedre til at tygge og synke maden, og jeg blev gradvist bedre til at deltage i det.

Det var ikke svaret på dit spørgsmål. Jeg kan ikke huske madplanen fra dengang. Ville bare fortælle at jeg vist havde det på samme måde

Anmeld

4. juli 2010

Skouboe

Anonym skriver:

Tak for indlæg. Altid inspirerende at læse hvad I andre giver jeres børn på samme alder!

Må dog indrømme at jeg stadig ikke er nået ret længere mht at give ham fast føde. Alt bliver stadig stavblendet - til trods for at han fylder 8 mdr i overmorgen.

Aner simpelthen ikke hvordan jeg skal overkomme min angst for at han får noget galt i halsen...

Der er nok desværre ikke noget at gøre bortset fra at springe ud i det... angsten bliver nok værre jo længere du venter.

Jeg ville starte med at give ham lidt grovere grød - hirsegrød, havregrød etc, så han langsomt lærer at bruge sin mund mere.

Agurk med skræl og gulerod er gode at gnave på og de er ikke så nemme at brække stykker af.

Derefter ville jeg gå over til ganske små stykker bondebrød med smørepålæg. Et godt trick er at skubbe brødet ud mellem gummerne på ham, så han lærer at det er der han skal tygge det - det behøver man ikke tænder for - gummer kan rigtigt mange ting.

Tag tingene stille og roligt og lad være med at stresse, men det er vigtigt at du ikke venter for længe med at begynde at udfordre ham mund-motorisk - mundmotorikken har indflydelse på mange ting, inkl. sprog. 

Anmeld

4. juli 2010

millesofie

Anonym skriver:

Hvordan så jeres kostplan ud da jeres baby var en 7-8 mdr?

Min lille dreng bliver stadig ammet, men får 3 måltider, bestående af grød og mos. Har dog meget svært ved at tage skridtet og give ham noget mere fast at tygge i - som sp ellers siger at vi bare så småt skal gå i gang med. Selv noget som havregrød er en overvindelse...

Er simpelthen så bange for at han får det i den gale hals!!

Ved godt at vi bliver nødt til at tage den på et tidspunkt (han kan jo ikke leve af grød og mos for evigt..)- men hvor er det svært!

Så hvad fik jeres? - Og hvad gjorde I for at slippe den angst (eller er det bare mig...)?

først og fremmest så lige et

jeg er også angst for at tinke skal blive kvalt og jo tak hun har fået sit galt i halsen

men jeg banker lidt på ryggen og så en tår vand og så er hun kørende igen og hvis hun selv sidder med brød eller lign så hoster hun lige og så spiser hun videre

tinke fik første gang mad som var lidt "hårdere" end grød da hun var 6 mån da sage SP at jeg godt kunne begynde så det gjorde jeg og hun kunne jo fint nu er det næsten en mån siden og hun spiser flot og i sidste uge fik hun små rugbrød med silepostej og det gik fint

det er værre med de ting hun finder og putter i munden i morges kastede hun op på køkkenguvlet og så var der et plaster med hjælp jeg blev bange og måtte styre mit temperemet for ikke at blive alt for sur på den store over at han bare havde smidt det på guvlet

men op med hovedet og start med noget blødt advokado, banan eller lign

Anmeld

5. juli 2010

TbCp

Liva fik:
(fra 5mdr)
Hirsegrød Risgrød
Bananmos
Sveskemos
(Fra 6 mdr.)
Øllebrød
Kartoffel/gulerodsmos
Majsgrød
Avocadomos
(Fra 7 mdr
Kogt kylling
Rugbrødshapsere med leverpostej
Ostehaps
Cultura naturel med frugtmos
Kogte kødboller
(Fra 8 mdr)
Det indvendige i fiskepinde - altså uden panering
Lasagnette

Vi har bare prøvet til og hun var ret madglad Alt blev selvfølgelig most eller skåret i bittesmå bidder så det ikke kom galt i halsen.

Anmeld

5. juli 2010

Anonym trådstarter

Tak for svar - og ikke mindst forståelse, eller ihvertfald det at I giver udtryk for at kende til samme følselse - selvom min tydeligvis er forstærket..

Overvejer lidt at lade vuggestuen tage den for at være ærlig. Ved han kan - og han har jo allerede 6 tænder, så han skal ikke engang "kun" tygge med gummerne. Meen - får nærmest hjertebanken de gange jeg alligevel har forsøgt at give ham lidt.

Må jo så bare melde ærligt ud, at han altså ikke er trænet i at spise - og de derfor skal starte blødt ud..

Men puh - det føles jo som et svigt som mor - for det er jo mig der har problemet og ikke ham...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.