Angst for at han får maden i den gale hals - 7-8 mdr..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.898 visninger
17 svar
1 synes godt om
22. juni 2010

Anonym trådstarter

Hvordan så jeres kostplan ud da jeres baby var en 7-8 mdr?

Min lille dreng bliver stadig ammet, men får 3 måltider, bestående af grød og mos. Har dog meget svært ved at tage skridtet og give ham noget mere fast at tygge i - som sp ellers siger at vi bare så småt skal gå i gang med. Selv noget som havregrød er en overvindelse...

Er simpelthen så bange for at han får det i den gale hals!!

Ved godt at vi bliver nødt til at tage den på et tidspunkt (han kan jo ikke leve af grød og mos for evigt..)- men hvor er det svært!

Så hvad fik jeres? - Og hvad gjorde I for at slippe den angst (eller er det bare mig...)?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. juni 2010

XXSS

Vi gav al det grød, kartoffelmos m.m. fra hun var 6 måneder og hun har altid været forholdsvis god til at spise også lidt tykkere skiver. Hvis de ikke prøver det så lærer de det hellere ikke.

Jeg tror du skal prøve dig frem lige så stille og roligt, hvis det er for meget så kommer det op igen - tro mig

En fra mødregruppen, hendes søn havde hellere ikke prøvet de tykkere stykker evt. rugbrød, grød, mos - så han lavede brækrefleksen da han prøvede det første gang. Men hun forsøgte så bare stille og roligt og den dag i dag er der ingen problemer. Så i gang med dig.

Anmeld

22. juni 2010

Frk. Himmelblå

Hej med dig
Tror, det er helt naturligt at være bekymret. Jeg var og er det også selv! Men min datter har også været lidt sen til det mundmotoriske og har kastet meget op i forbindelse med måltider.
Mit råd til dig er, at du skal prøve at give ham små (på størrelse med halv negl) stykker bondebrød (du ved blanding mellem rug og lyst brød) uden skorpe og fx med philadelphia-ost (et hit her). Så kan du lige tjekke, om han forsøger at tygge, når han får det i munden, eller om han er lidt lost.
Hvis han sidder og tygger og forsøger at bløde det op, så er han helt klar til den ny og lidt grovere mad.
Min datter begyndte med tygge-bevægelser, da hun var 7 mdr. og tre uger :-)
Og så kan du jo lave kartoffelmosen mere og mere klumpet, så han og lærer det den vej :-)

Held og lykke! - Og det er altså helt normalt, det du føler! :-)

Anmeld

22. juni 2010

patella

Anonym skriver:

Min lille dreng bliver stadig ammet, men får 3 måltider, bestående af grød og mos. Har dog meget svært ved at tage skridtet og give ham noget mere fast at tygge i - som sp ellers siger at vi bare så småt skal gå i gang med. Selv noget som havregrød er en overvindelse...

Ved godt at vi bliver nødt til at tage den på et tidspunkt (han kan jo ikke leve af grød og mos for evigt..)- men hvor er det svært!

Så hvad fik jeres? - Og hvad gjorde I for at slippe den angst (eller er det bare mig...)?

Åh jeg har det fuldstændig ligesådan - dejligt du oprettede denne tråd og rart man ikke er den eneste. Min søn er 6 måneder og jeg har samme angst. Men vi må nok være tålmodige og huske at prøve os frem... 

Anmeld

22. juni 2010

forår

Anonym skriver:

Min datter er lige blevet 7mdr og jeg har det lige som dig...jeg er hunderæd for at hun får maden galt i halsen, og jeg føler ret tit at folk "nedgøre" min angst, og det frustrer mig sku endnu mere.

Jeg var i mødregruppe igår og der kunne jeg se at et par af de andre faktisk var ret gode til at lave tyggebevægelser, og der er min datter slet ikke endnu, så jeg tror "bare" at jeg vil vente lidt endnu til de bevægelser kommer også håber jeg på at jeg er mere tryk i situationen.

Jeg giver hende pt ex. en gulerød, skorper, tykt knækbrød til at øve sig lidt på agtigt, og prøvede så også igår en riskage..men jeg sidder næsten helt stift og glor på hende mens hun leger/sutter på de forskellige ting, så jeg er klar på at gibe ind hvis nu.......lidt sygt faktisk....men sådan er jeg...åbenbart

Dea

Anmeld

22. juni 2010

Mor til Frederic og Freya

Vi havde det så lidt alla omvendt...

Her skulle alt mad være tyndt og uden klumper, ellers kom der opkast lyde og stor chancer for opkast.

Hvis der var et stykke kartoffel der ikke var most ordenligt, kom der enten opkast lyde eller opkast. En klump i grøden gav også opkast eller opkast lyde. Hans brød stykker med leverpostej eller smøreost kunne max være ½*½ cm, ellers gav det samme resultat som ved klumper i grød.

Men her fik han også riskager - gulerødder mm. Men spytted altid klumperne ud...

Anmeld

22. juni 2010

Anonym trådstarter

Mange tak for dejlige svar!

Er da så rart at høre at jeg ikke er den eneste. Troede virkelig at jeg var hys.

Men jeg tør slet ikke lade ham sutte på hverken en gulerod, knækbrød eller lign. Og vores grød er helt fri for det der kunne ligne en klump)

Så er altså ikke kommet så langt som nogen af jer endnu, til trods for at han skal starte i vuggestue pr. 1/8 - og derfor gerne skulle i gang meget snart. Vil jo også være lidt flov over at skulle stå og aflevere en (på det tidspunkt) 9 mdr gammel dreng, der ikke spiser andet end grød og mos...

Puh - det er svært, og han har endda allerede 6 tænder - så der er da lidt at tygge med.

Og ja - som Dea skriver - så er det super frustrerende at den angst bliver nedgjort sådan. I det flestes øjne er jeg bare hys - og har endda prøvet at en fra familien gav ham et stykke brød - for det kunne han da sagtens ifølge hende...

Anmeld

22. juni 2010

Anonym trådstarter

Vil også rigtig gerne høre hvordan/hvad jeres børn spiser i løbet af en dag i den alder!

Anmeld

22. juni 2010

L-Mortil3

Anonym skriver:

Nu er Liam kun lige et par dage fra at runde 7 mdr, men jeg var også selv meget angst, indtil jeg læste om dette BLW: http://www.min-mave.dk/foraeldregrupper/thread-1814829.htm

Det fik bare ALT min angst til at forsvinde, og fik mig til at give lidt slip

Men en god måde at starte med f.eks. rugbrødshapsere, er at hælde MM/MME på tallerkenen så rugbrødet kan suge det, så bliver det SUPER blødt og lige til

Anmeld

22. juni 2010

Ox.

Jeg har også været hunderæd for det, men tænkte at hun jo skulle lære at spise rigtig mad, da det er meget vigtigt de lære tyggebevægelser - Så hun fik kogte grøntsager de rvar blended med noget kød osv fra ca 6 mdrs alderen, nu får hun bare det vi får selvfølgelig bare i små bidder.

I lørdags fik hun noget galt i halsen for første gang, og jeg var så ufatteligt bange - Men et eller andet sted, så er chancerne for at de går en barndom igennem uden lign. sker, meget små .. Vi må tage det som det kommer, og selvfølgelig prøve alt med måde.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.