Vegetar forældre og børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. december 2010

ML

Miamaja skriver:

Jeg synes da klart I skal lade jeres born vokse op som vegetar som jer selv. Det er langt sundere end at give barnet kod, saa det ville jeg selv goere. Naar de saa er store nok til at tage beslutningen, saa kan de selv bestemme senere hen

Han er skam også vegetar og vokser op som vegetar, mit dilemma går lidt på at han er begyndt at plage om kylling hvis han er sammem med andre som spiser kylling, og det strider mig imod at give ham det, da det strider mod mine idealer og valg i livet.Samtidig vil jeg heller ikke fremstå for stejl overfor ham og det kan være vanskeligt ikke også i tilspissede situationer at være pragmatisk.

Men sådanne dilemmaer er måske bare  naturlige når børnene begynder at sætte spørgsmålstegn ved forældrenes autoritet... Det kan jeg vel ligeså godt vænne mig til, det bliver jo nok ikke sidste gang

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. december 2010

CamillaT89

ML skriver:

Selvfølgelig gør de ikke det, der er millioner af mennesker i verden der lever som vegetarer eller veganere, uden at få underernærede børn af den grund. Men ja, desværre er der nogle gange nogen skræmmehistorier som kan få folk til at anklage vegetarer og veganere for misrøgte deres børn. Når man vælger en diet der er anderledes en flertallet tager man jo netop endnu mere stillling til hvad der er godt og sundt at spise, mere end hvad den almindelig befolkning gør i gennemsnittet fordi de ikke på samme måde sætter spørgsmålstegn ved deres kost.

Men jeg kan blive ved med at argumentere, men det er jo ikke dig jeg skal overbevise

Masser af kogebøger fortæller om hvordan man sammensætter en god nærende vegetarkost, og selv sundhedsstyrelsen, hvis din mor har brug for sådanne autoriteter, siger at børn sagtens kan opdrages vegetarisk uden at mangle noget. (De er lidt mere kritiske overfor veganere, men det er lidt en anden diskussion og nok ikke relevant for dig).

Held og lykke med jeres nye kostvalg. Man bliver som vegetar vist aldrig færdig med at forsvare sine valg og holdninger, men med tiden bliver man forhåbentlig bedre til det

Tusind tak for dit svar. Du ved ikke, om det er blevet dokumenteret så? Er det ikke meget tidskrævende, og laver I madplan, eller hvordan og hvorledes? Jeg håber, du har lyst til at dele lidt med mig.

Anmeld

2. december 2010

Miamaja

ML skriver:

Han er skam også vegetar og vokser op som vegetar, mit dilemma går lidt på at han er begyndt at plage om kylling hvis han er sammem med andre som spiser kylling, og det strider mig imod at give ham det, da det strider mod mine idealer og valg i livet.Samtidig vil jeg heller ikke fremstå for stejl overfor ham og det kan være vanskeligt ikke også i tilspissede situationer at være pragmatisk.

Men sådanne dilemmaer er måske bare  naturlige når børnene begynder at sætte spørgsmålstegn ved forældrenes autoritet... Det kan jeg vel ligeså godt vænne mig til, det bliver jo nok ikke sidste gang

jamen saa laenge de er smaa synes jeg det er fint at bestemme hvad de spiser og saa give dem vegetariske 'chicken nuggets' f.eks saa de foler de spiser lidt det samme som andre og ikke gaar 'glip af noget'

Anmeld

2. december 2010

Rockertand

ML skriver:

Jeg kan ikke forsvare overfor mig selv at bidrage til at skabe så meget lidelse for levende væsner som kødindustrien gør. Jeg vil ikke være med til at levende væsner lider sådan for min begrænsede nydelses skyld, når jeg sagtens (og hellere) kan klare mig uden. Jeg vil ikke støtte den tingsliggørelse og industrialisering som kødindustrien gør dyr til, det drejer sig om levende væsner med følelser og bevidsthed, og jeg kan ikke forsvare overfor mig selv at de skal udsættes så meget lidelse, både i aflivningen med også i ders korte liv hvor deres eneste formål er at blive til føde for os.

Det var lidt om mine personlige holdninger til det. Andre vegetarer/veganere har jo helt andre baggrunde for at vælge som de gør. Jeg er ikke sikker på jeg ville være vegetar hvis jeg levede som primitiv jæger og samler, jeg mener altså ikke at der er noget principielt galt med at slå dyr ihjel for at spise, jeg er imod den måde vores samfund har industrialiseret dyrene på.

Håber det forklarer og måske sætter lidt tanker igang

Mange tak for svar, det er altid rart at sætte sig ind i andres måde at leve på og deres holdninger, det kan man kun blive klogere af.

Er I så "kun" vegetarer/veganere, eller bruger I så heller ikke ting lavet af skind osv.? Pels giver vist sig selv.

Hvordan er økonomien i at leve sådan, er det billigere? Lever I økologisk? Ej, undskyld de mange spørgsmål, men det er da interessant.

Anmeld

4. december 2010

ML

ct skriver:

Tusind tak for dit svar. Du ved ikke, om det er blevet dokumenteret så? Er det ikke meget tidskrævende, og laver I madplan, eller hvordan og hvorledes? Jeg håber, du har lyst til at dele lidt med mig.

Dokumenteret ved jeg ikke lige, men kig da lidt rundt på forskellige v egetarsider eller sundshedsstyrelsen hvis du mangler argumenter.

Nej, madplaner laver vi ikke. Det er ikke mere tidskrævende end almindelig madlavning, og for det meste er det billigere. Linser, bønner, nødder og grøntsager er jo billigere end kød. Mange indiske retter er jo veegetariske og tager ingen tid at lave. Jeg ville investere i forkellige vegetar/veganer kogebøger som du kan hente inspiration fra.

Anmeld

4. december 2010

ML

Miamaja skriver:

jamen saa laenge de er smaa synes jeg det er fint at bestemme hvad de spiser og saa give dem vegetariske 'chicken nuggets' f.eks saa de foler de spiser lidt det samme som andre og ikke gaar 'glip af noget'

Tofupølser er et hit herhjemme og quorn og seitan er også ganske populært til dage hvor man ikke har helt så meget tid.

Anmeld

4. december 2010

ML

Rockertand skriver:

Mange tak for svar, det er altid rart at sætte sig ind i andres måde at leve på og deres holdninger, det kan man kun blive klogere af.

Er I så "kun" vegetarer/veganere, eller bruger I så heller ikke ting lavet af skind osv.? Pels giver vist sig selv.

Hvordan er økonomien i at leve sådan, er det billigere? Lever I økologisk? Ej, undskyld de mange spørgsmål, men det er da interessant.

Der er jo flere grader af det, og helt konsekvent vil jeg da indrømme jeg ikke er, desværre.

Men jeg tænker da meget over hvis jeg står overfor at skal købe noget af skind, men det er nu egentlig heller ikke så svært. Der findes så mange alternative materialer, både til sko, møbler etc. at det synes jeg egentlig ikke er vanskeligt. Men tror de fleste der vælger vegetarismen/vegansimen bliver det lidt hen ad vejen, man skiller sig ikke med et af med alle sine animalske produkter men udskifter tingene stille og roligt med tiden. Så måske er jeg mere konsekvent om 5 år

Økologi ja, i den grad det kan lade sig gøre. Specielt animalske produkter (smør, ost, mælk etc) vil jeg have økologiske, for at kunne forsvare det for mig selv. Men  det er jo kun in egen husholdning, når vi spiser ud på restuarant eller hos venner kan/vælger vi ikke at være så konskvente.

Økonomien ved jeg ikke så meget om. Jo kød er da dyrt, og bønner, linser, nødder og grøntsager er da billigere. Men vi er nu en familie på fire, da vi var kødspisende var vi kun min mand og jeg, så det giver jo en lidt anden måde at handle på.

Anmeld

4. december 2010

ML

Rockertand skriver:

Forresten, dejligt med fordomsfri og interesserede spørgsmål om vores valg

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.