Vegetar forældre og børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.711 visninger
17 svar
0 synes godt om
17. juni 2010

ML

Hey

Et lidt alternativt emne, men håber der er nogen der som mig og min mand er vegetarer og også gerne vil opdrage deres børn til det.

Vores to årige dreng har indtil videre været vegetar, vi spiser selvfølgelig ikke kød her hjemme eller ude,  og han har også fået vegetarmad i vuggestuen. Men nu er han, som vi havde forebredt og indstillet os på, begyndt at ville have det samme mad som de andre i vuggestuen. Vores holdning er at vi selvfølgelig helst vil have at han ikke spiser kød, men at det samtidig skal være hans eget valg. Han skal ikke blive frustreret over at blive holdt uden for eller nægtet noget. Han er dog nok stadig for lille til at vi rigtig synes vi kan forklare ham hvorfor vi vælger ikke at spise dyr.

Så hvad har I andre vegetarforældre gjort? Ladet dem spise det de vil og så med alderen forklare dem hvorfor I ikke spise kød derhjemme? Håber på at høre lidt erfaringer fra andre vegetarer/veganere!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. juni 2010

Pia.

Altså nu er jeg godt nok ikke vegetar mere - men jeg har været i over en længere periode (flere år) .... jeg syntes det er så fint at du og din mand er vegetare men jeg syntes til gengæld ikke jeres barn skal være det - jeg syntes han skal have lov at spise som de andre børn og så lade ham selv vælge om en 5-6 år når han forstår jeres grund til ikke at indtage kød...

Hvorfor spiser I ikke kød - der er jo mange forskellige grunde til man har valgt at være vegetar...

Knus Pia.

Anmeld

17. juni 2010

PollyPunk

Hej

Jeg har en datter på 2 år, der udelukkende spiser vegetabilsk, det er der mange andre børn og forældre i danmark der gør, man skal bare lige finde dem!!

Derfor vil jeg forslå at I tager et kig på debatforummet vegetarkontakt.dk i under kategorien "Grønne Børn"

Derudover har vi også indimellem fællesspisninger, hvor vi mødes, det er altid super hyggeligt at møde ligesindede!

Håber Vi Ses

Polly

Anmeld

18. juni 2010

ML

Til Pia: Tak for dit indput. Vi er vegetarer af etiske/moralske grunde hovedsageligt. Du har ret i at det er svært at forklare et så lille et barn vores grunde til at spise anderledes end de fleste andre danskere. Samtidig vil man jo også gerne give de værdier man selv synes er rigtige videre til ens barn.

Til Polly: Tak for link. Det vil jeg helt sikkert se nærmere på, for det er rigtig, man skal lige finde alle de andre vegetarer/veganere med børn! Jeres pige er ikke interesseret i kødmad, eller bliver måske slet ikke udsat for det? Og hvad er jeres holdning hvis det engang bliver interessant for hende?

ML

Anmeld

24. juni 2010

Dinna88

ML skriver:

Hey

Et lidt alternativt emne, men håber der er nogen der som mig og min mand er vegetarer og også gerne vil opdrage deres børn til det.

Vores to årige dreng har indtil videre været vegetar, vi spiser selvfølgelig ikke kød her hjemme eller ude,  og han har også fået vegetarmad i vuggestuen. Men nu er han, som vi havde forebredt og indstillet os på, begyndt at ville have det samme mad som de andre i vuggestuen. Vores holdning er at vi selvfølgelig helst vil have at han ikke spiser kød, men at det samtidig skal være hans eget valg. Han skal ikke blive frustreret over at blive holdt uden for eller nægtet noget. Han er dog nok stadig for lille til at vi rigtig synes vi kan forklare ham hvorfor vi vælger ikke at spise dyr.

Så hvad har I andre vegetarforældre gjort? Ladet dem spise det de vil og så med alderen forklare dem hvorfor I ikke spise kød derhjemme? Håber på at høre lidt erfaringer fra andre vegetarer/veganere!

Hejsa. Jeg synes, at indtil dit barn selv kan tage valget, hvor du som sagt kan forklare grundene til at i er vegetarer, så skal I gøre som I synes er bedst - at han ikke spiser kød, hvis det er det der ligger jer naturligst, for så er det jo ikke et valg. Desuden skal du passe på, at dit barn ikke bliver sygt, efter et liv uden kød. Kroppen reagerer på det.

Jeg mener ikke, at man kan tage valg for barnet og derfor bør være neutral indtil de selv kan vælge (ligesom f.eks. i forhold til religion, hvor jeg ikke mener, at man bør døbe sit barn - ikke en ny debat, bare et eksempel!) Da de forekommer mig 100% naturligt at være veganer, hvorimod jeg synes kød er kvalmende, så opdrager jeg mit barn til at være veganer, da det ikke kan komme på tale, at der bliver spist kød, æg eller mælkeprodukter i hjemmet, kun hvis mit barn vælger det senere, men så må der selv stås for det

Anmeld

2. december 2010

CamillaT89

ML skriver:

Hey

Hej

Jeg står i den situation, at jeg kraftigt overvejer at blive veganer. Nu går mit spørgsmål på, om du kender et sted, hvor der er dokumenteret for, at børn ikke får nogle følgesygdomme af en start uden kød(som min mor hårdnakket påstår). Jeg håber, du kan give mig svar

Knus

Silas og Camilla" src="https://media.baby.dk/images/StoredImages/1/17986.gif" alt="" />

Anmeld

2. december 2010

Rockertand

Til Pia: Tak for dit indput. Vi er vegetarer af etiske/moralske grunde hovedsageligt. Du har ret i at det er svært at forklare et så lille et barn vores grunde til at spise anderledes end de fleste andre danskere. Samtidig vil man jo også gerne give de værdier man selv synes er rigtige videre til ens barn.

Til Polly: Tak for link. Det vil jeg helt sikkert se nærmere på, for det er rigtig, man skal lige finde alle de andre vegetarer/veganere med børn! Jeres pige er ikke interesseret i kødmad, eller bliver måske slet ikke udsat for det? Og hvad er jeres holdning hvis det engang bliver interessant for hende?

ML

Min nysgerrige side vil gerne vide: Hvilke etiske/moralske grunde?

Det er ikke for at vi skal lave en debat ud af det, men det kunne være interessant at vide (for at udvide min horisont) :0)

Anmeld

2. december 2010

Miamaja

Jeg synes da klart I skal lade jeres born vokse op som vegetar som jer selv. Det er langt sundere end at give barnet kod, saa det ville jeg selv goere. Naar de saa er store nok til at tage beslutningen, saa kan de selv bestemme senere hen

Anmeld

2. december 2010

ML

ct skriver:

Hej

Jeg står i den situation, at jeg kraftigt overvejer at blive veganer. Nu går mit spørgsmål på, om du kender et sted, hvor der er dokumenteret for, at børn ikke får nogle følgesygdomme af en start uden kød(som min mor hårdnakket påstår). Jeg håber, du kan give mig svar

Knus

Silas og Camilla" src="https://media.baby.dk/images/StoredImages/1/17986.gif" alt="" />

Selvfølgelig gør de ikke det, der er millioner af mennesker i verden der lever som vegetarer eller veganere, uden at få underernærede børn af den grund. Men ja, desværre er der nogle gange nogen skræmmehistorier som kan få folk til at anklage vegetarer og veganere for misrøgte deres børn. Når man vælger en diet der er anderledes en flertallet tager man jo netop endnu mere stillling til hvad der er godt og sundt at spise, mere end hvad den almindelig befolkning gør i gennemsnittet fordi de ikke på samme måde sætter spørgsmålstegn ved deres kost.

Men jeg kan blive ved med at argumentere, men det er jo ikke dig jeg skal overbevise

Masser af kogebøger fortæller om hvordan man sammensætter en god nærende vegetarkost, og selv sundhedsstyrelsen, hvis din mor har brug for sådanne autoriteter, siger at børn sagtens kan opdrages vegetarisk uden at mangle noget. (De er lidt mere kritiske overfor veganere, men det er lidt en anden diskussion og nok ikke relevant for dig).

Held og lykke med jeres nye kostvalg. Man bliver som vegetar vist aldrig færdig med at forsvare sine valg og holdninger, men med tiden bliver man forhåbentlig bedre til det

Anmeld

2. december 2010

ML

Rockertand skriver:

Min nysgerrige side vil gerne vide: Hvilke etiske/moralske grunde?

Det er ikke for at vi skal lave en debat ud af det, men det kunne være interessant at vide (for at udvide min horisont) :0)

Jeg kan ikke forsvare overfor mig selv at bidrage til at skabe så meget lidelse for levende væsner som kødindustrien gør. Jeg vil ikke være med til at levende væsner lider sådan for min begrænsede nydelses skyld, når jeg sagtens (og hellere) kan klare mig uden. Jeg vil ikke støtte den tingsliggørelse og industrialisering som kødindustrien gør dyr til, det drejer sig om levende væsner med følelser og bevidsthed, og jeg kan ikke forsvare overfor mig selv at de skal udsættes så meget lidelse, både i aflivningen med også i ders korte liv hvor deres eneste formål er at blive til føde for os.

Det var lidt om mine personlige holdninger til det. Andre vegetarer/veganere har jo helt andre baggrunde for at vælge som de gør. Jeg er ikke sikker på jeg ville være vegetar hvis jeg levede som primitiv jæger og samler, jeg mener altså ikke at der er noget principielt galt med at slå dyr ihjel for at spise, jeg er imod den måde vores samfund har industrialiseret dyrene på.

Håber det forklarer og måske sætter lidt tanker igang

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.