Børn og begrebet tid

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.262 visninger
23 svar
0 synes godt om
15. juni 2010

TbCp

Ja... hvor gamle skal børn være før de forstår begrebet tid... altså f.eks. "vi skal .... i weekenden" ???

Det kommer sig af at vi idag var ude at købe fødselsdagsgave til min mor, som vi skal til fødselsdag hos på søndag. Liva vil gerne holde gaven til mormor og sidder med den i bilen da vi kører en tur efter vi har købt den.
Da vi kommer hjem 1/2 times tid efter og kører op af vores vej begynder hun at græde og sige "mormors fødselsdag, mormors fødselsdag". Hun blev dybt ulykkelig og ville slet ikke med ud af bilen, for i hendes lille hovede skulle vi jo ned til mormors fødselsdag og give hende gaven.... og det skulle være idag.

Vi kunne jo slet ikke forklare hende at det først var på søndag.

Jeg blev så ked af det på hendes vegne.

Men hvor gamle skal de være før de forstår at det ikke er idag men først om 1-2-3 dage?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. juni 2010

Laulund87

Jeg ved ikke helt hvor gamle de er før de forstår det, men jeg har hørt at man foreksempel skal sige "når mor lige har lagt tøj sammen, kan vi lege" i stedet for at sige, "om 2 minutter kan vi lege" Så er det nemmere at forholde sig til.

Måske kunne du sige til hende at når hun har sovet to gange skal i til mormors fødselsdag?

Anmeld

15. juni 2010

Ida.

Annika forstår begreberne: imorgen, senere og en anden dag - det der med at noget skal ske om x antal dage er hun slet ikke klar på...alt hvad der er sket i fortiden er i øvrigt "igår" ...

Jeg ved ikke, hvornår de kan forstå det... tror faktisk, det er meget forskelligt...vi har et vennepar, hvis datter er fra januar 2008, og hun har længe forstået det med tid - hun har en ekstrem stor begrebsverden og fantasi...der kan Annika slet slet ikke være med - og Annika er ellers ikke sådan bagud det er bare vores venners datter der er meget foran på det område...

Anmeld

15. juni 2010

TbCp

idamaria83 skriver:

Annika forstår begreberne: imorgen, senere og en anden dag - det der med at noget skal ske om x antal dage er hun slet ikke klar på...alt hvad der er sket i fortiden er i øvrigt "igår" ...

Jeg ved ikke, hvornår de kan forstå det... tror faktisk, det er meget forskelligt...vi har et vennepar, hvis datter er fra januar 2008, og hun har længe forstået det med tid - hun har en ekstrem stor begrebsverden og fantasi...der kan Annika slet slet ikke være med - og Annika er ellers ikke sådan bagud det er bare vores venners datter der er meget foran på det område...

Jeg tror faktisk ikke engang at Liva forstår hvis jeg siger imorgen.... hmmm....

Anmeld

15. juni 2010

Ida.

TbCp skriver:

Jeg tror faktisk ikke engang at Liva forstår hvis jeg siger imorgen.... hmmm....

Så skal du prøve den der med, at når hun har sovet (her snakker vi, når hun har sovet i sengen, så skal vi.... - eller når hun har sovet i barnevognen, så skal vi... Det konkretiserer det for hende

Anmeld

15. juni 2010

Pige2009

Min tidligere niece forstod det hvis man forklarede hende, hvor mange dage hun skulle sove op til 3 dage. Så hvis vi sagde, at hun skulle sove to gange inden vi skulle til fødselsdag, så kunne hun forholde sig til det

Anmeld

15. juni 2010

TbCp

Baagøe skriver:

Min tidligere niece forstod det hvis man forklarede hende, hvor mange dage hun skulle sove op til 3 dage. Så hvis vi sagde, at hun skulle sove to gange inden vi skulle til fødselsdag, så kunne hun forholde sig til det

Hvor gammel var hun da?

Anmeld

15. juni 2010

Pige2009

TbCp skriver:

Hvor gammel var hun da?

Nå, ja det glemte jeg lige Hun var præcis 3 år, for der talte de ned til hendes 3 års fødselsdag

Anmeld

15. juni 2010

TbCp

idamaria83 skriver:

Så skal du prøve den der med, at når hun har sovet (her snakker vi, når hun har sovet i sengen, så skal vi.... - eller når hun har sovet i barnevognen, så skal vi... Det konkretiserer det for hende

Det må jeg prøve lørdag... og så se om hun forstår det....

Anmeld

15. juni 2010

TbCp

Baagøe skriver:

Nå, ja det glemte jeg lige Hun var præcis 3 år, for der talte de ned til hendes 3 års fødselsdag

Så burde det være lige omkring nu at Liva også skulle begynde at kunne forstå det...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.