Øv, at du har graviditetsbetinget sukkersyge, men det hele skal nok gå godt alligevel.
Jeg havde graviditetsbetinget sukkersyge under begge mine graviditeter. Det er selvfølgelig surt, men set i bagspejlet så var det altså slet ikke så slemt som jeg havde forestillet mig, da jeg fik diagnosen. Jeg kan dog godt forstå at du er lidt ked af alle de undersøgelse du skal til, med hensyn til dit arbejde.
Men derimod kan du glæde dig over at de følger dig og baby meget nøje i løbet af graviditeten og ikke mindst kan du glæde dig over alle de dejlige ekstra scanninger som du får. Dem nød jeg i fulde drag.
Første gang fandt de ud af at jeg havde graviditetsbetinget sukkersyge, fordi at min læge fandt sukker i min urin, hvor jeg efterfølg. blev sendt til glukosebalstning. Føj for den lede, den dér sukkervæske
Anden gang blev jeg checket, fordi at jeg havde haft det under min første graviditet.
Ja, alle kan få graviditetsbetinget sukkersyge. Nogle er selvfølgelig mere i farezonen end andre. Har man f.eks. sukkersyge i familien eller har man et højt bmi, så bliver man ofte sendt til glukosebelastning for en sikkerhedsskyld. Hos mig var der dog intet der tydede på det.
Begge gange målte jeg mit blodsukker 3 gange i løbet af dagen og begge gange lå mit blosukker heldigvis fint stabilt hele vejen igennem. Og begge gange havde jeg på intet tidspunkt behov for insulin.
Jeg har født to velskabte piger ved normal fødsel, begge gange på terminen. Isabella vejede 3680 g og målte 53 cm, Victoria vejede 3480 og målte 51 cm. Der var intet i vejen med deres blodsukker efter at de blev født og min blodsukker er også helt normalt i dag.
Jeg håber at du holder humøret oppe og nyder din graviditet, trods en lidt anderledes levemåde under graviditeten. Jeg må indrømme at det var lidt surt at være nødsaget til at begrænse alle de søde sager over juletiden.
Prøv at besøge http://www.diabetes.dk/ Der kan du bl.a. købe bøger med masser af lækre opskrifter, som du kan nyde i løbet af graviditeten.
Held og lykke med graviditeten og rigtig god fødsel