Sen abort, kvindens eller eksperternes valg?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.176 visninger
10 svar
0 synes godt om
15. juni 2010

IAH

Hej hej

Jeg faldt over denne artikel på Berlingskes hjemmeside. http://www.berlingske.dk/danmark/jeg-synes-det-er-grotesk

Den handler om en mor, der fik foretaget en sen abort i Englangd p.ga misdannelse hos fostret. Abortsamrådet havde afvist at foretage aborten i Danmark, da de ikke vurderede at handicappet var slemt nok.

Læs (den lidt lange) artikel og kom med din holdning.

Synes det er OK at hun fik barnet fjernet?

Ville du selv have handlet sådan i en lignende situation?

Og sidst, men ikke mindst! Lad debatten være i mindelighed og god tone    

Knus

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. juni 2010

Findusinde

Nøøj hvor synes jeg det er svært!! Kan måske godt forstå at der bliver sagt nej i Danmark... Det er "kun" en ½ arm barnet mangler.. Og det vil jeg mene at man godt kan leve med... kender en der mistede en hånd da han var 2 år gammel, og han fungere upåklageligt i dag, og man ligger slet ikke mærke til at han mangler den.

Ja, der er øget risiko for andre handicaps... Men Vi andre kan jo hellere ikke være 100% sikre selvom alt er OK ved scanningerne.. Men personligt må jeg nok indrømme, at jeg synes det er OK at hun har fået nej i Danmark...

At hun så vælger at tage til England og få det foretaget.. Hmmm...

Anmeld

15. juni 2010

3xM

Jeg syntes det er en svær debat. For ser man koldt på det så har hun jo ret i at når man tilbyder en MD skanning i uge 20 og finder ud af der er handicap og man ikke selv føler at kan varetage det, skal det så ikke kunne vælges fra?

På den anden side er følelser noget man som mennesker ikke kan pille ved...

et meget svært dilemma

Anmeld

15. juni 2010

oo

vi blev indkaldt til møde hos jordemødrene i Svendborg i starten af denne graviditet. Her gennemgik de NF og MD scanningen og forklarede hvilke misdannelser der ville blive set som gyldig grund til sen abort. Som jordemoderen sagde dengang, så er manglen på en arm eller fingre eller et ben fx ikke en gyldig grund til at få foretaget en abort, da barnet ellers er sundt og raskt og sagtens kan fungere i dagens Danmark selvom de mangler en af disse ting.

og der må jeg altså give "retten" ret. jeg synes ikke at det at mangle en halv arm er gyldig grund til abort. når jeg tænker på at grunde til abort, så skulle det være langt større misdannelser der ville gøre at barnet skulle have hjælp gennem hele livet, være lænket til rullestol eller andet osv osv o den dur. jeg ville ikke selv overveje at få fjernet et barn fordi det manglede en halv arm, det ville simpelthen ikke veje tungt nok i min vægtskål.

og nåhjo, så har man jo forsangeren fra Sort Sol som man lige kan hive frem som forbillede, han er jo født med kun 1 arm

Anmeld

15. juni 2010

Maise

tror nu ikke at det er på baggrund af den halve arm hun får fortaget aborten, men de meget høje ricisi ved hvad barnet kan fejle. den vurdering har hun fået foretaget i forbindelse med misdannelsesscanning. Man skal huske på hvad det er man tilbyder et handicappet barn at leve med, her tænker jeg multihandcaps. dertil er hun medicinstuderende, og så ved hun på den baggrund formentlig en del om hvad der kan være galt. synes det er helt op til den enkelte om man skal få foretaget abort når man får af vide at ens barn kan fejle en masse forskelligt. det er der ingen af os der har prøvet og kan derfor ikke sætte os ind i og burde derfor eller ikke dømme hende. Bare min holdning.

mvh Maise 

Anmeld

15. juni 2010

Stumpen

Puha kan stadig huske den debat den gav herinde, da sagen var hel ny.. Jeg husker at Christina(et eller andet) og jeg var i modvind bigtime

Men jeg mener fortsat at det er forkert at dømme deres valg. At det for dem var en for så stor en ting er deres barn ville mangle en halv arm at de valgte en abort er deres valg.. Men jeg må sige at jeg nødig vil være barn af hende, for de må jo gå rigtig meget op i at barnet er perfekt, hvad hvis det viser sig at det næste er ordblind??? En anden diskusion, ja...

Men som jeg også sagde dengang, hvad jeg selv vil gøre ved jeg ikke, for jeg ved ikke hvilke følelser jeg vil sidde med, hvis jeg fik at vide at mit barn var handicappet -som udgangspunkt, så jo selvfølgelig vil jeg beholde det, men jeg ved jo bare ikke hvad der popper op, hvis det skulle gå hen og blive virkelighed for mig...

Anmeld

15. juni 2010

IAH

Stumpen skriver:

Puha kan stadig huske den debat den gav herinde, da sagen var hel ny.. Jeg husker at Christina(et eller andet) og jeg var i modvind bigtime

Men jeg mener fortsat at det er forkert at dømme deres valg. At det for dem var en for så stor en ting er deres barn ville mangle en halv arm at de valgte en abort er deres valg.. Men jeg må sige at jeg nødig vil være barn af hende, for de må jo gå rigtig meget op i at barnet er perfekt, hvad hvis det viser sig at det næste er ordblind??? En anden diskusion, ja...

Men som jeg også sagde dengang, hvad jeg selv vil gøre ved jeg ikke, for jeg ved ikke hvilke følelser jeg vil sidde med, hvis jeg fik at vide at mit barn var handicappet -som udgangspunkt, så jo selvfølgelig vil jeg beholde det, men jeg ved jo bare ikke hvad der popper op, hvis det skulle gå hen og blive virkelighed for mig...

Jeg er i høj grad enig med det du skriver...

Det er jo svært, om ikke umuligt, at vide eller dømme på hendes vegne, hvad et velfungerende barn er.

Jeg ved blot, at et barn i mine øjne ikke behøver være helt perfekt - det er der jo sjældent børn der er, både fysisk, mentalt og intellektuelt. 

IAH

Anmeld

15. juni 2010

4kløver

Kan også godt huske at jeg læste om det..

og jeg er i mod det. kan ikke se hvorfor det barn ikke skulle ha lov til at leve bare fordi den mangler noget arm.. Min søn mangler sit ene øje (har glas øje) og så skulle han måske ikke ha lov til at leve..

Anmeld

15. juni 2010

Mumto3

Grænsen skal jo gå et sted, og vi kan sikkert hurtigt blive enige om at det barn som ingen hjerne har, og ingen bevisthed, og som skal leve hele sit liv i en respirater., lænket til en hospitalseng, og leve af sondemad, ja, der skal forældrene have lov til en abort.

Omvendt mener de fleste sikkert også, at hvis man på en scanning kan se at barnet får lyst hår og man ønsker sig et mørkthåret barn, ja, så er det ikke grund nok til at få en abort. Men hvorimellem disse to ydrepunkter, skal grænsen så ligge mellem abort og ikke abort?

Jeg synes som udgangspunkt ikke der er noget galt i at der sidder et abortråd og  bestemmer. For ja, der findes altså mennesker som er lidt XXXXX og som kunne finde på at få abort pga køn, hårvækst osv.

Derudover skal man også tænke på glidebaneeffekten. Lige nu er det relativt 'nemt' at vælge et barn der mangler en halv underarm til eller fra. Men hvis der er flere og flere der gør det, så bliver der til sidst så langt i mellem dem at der mangler en finger-hånd-arm-fod-underben osv. at det bliver sværre og sværre at vælge til. Omgiverelserne kan ikke forstå hvorfor man vil beholde det, når man nu kan få det fjernet og få et andet perfekt barn. Så selvom den enkelte vælger for sig selv, så vælger den store masse, altså også en trends, som 'tvinger' andre ud i samme valg.

Se bare hvordan det er gået med monogolerne!!! Det bliver sværre og sværre at vælge til, for der fødes næsten ikke nogen mere. 

Anmeld

15. juni 2010

Muffinmus

NEJ fandme overhovedet ikke. Magen til egoist skal man lede længe efter. Så lille et handicap og så vælge fra med den baggrund at hendes barn f.ekls ikke ville kunne blive prof tennisspiller eller lign..kan SAGTESN huske hende og var lgie så forarget dengang som nu.

Håber ikke de får flere børn når de skal være så skide perfekte...de meste af deres grund var at barnet ikke ville blive prof i noget som helst??? jamen hvad filan, skal barnet så også dø hvis det pludselig mister en arm i en ulykke fordi de så ikke kan få et prof barn??

Synes det er sørgeligt og forkert i det her tilfælde.

Indrømmet der kan være nogle hvor det er ok, f.eks kendte jeg en i min gamle mg hvis barn ikke udviklede en hjerne og kun blev holdt i live ved hjælp af moderens mave. Så snart barnet ville være født ville det være dødt på stedet. De valgte at få det født i 5 mdr og få det overstået med det samme. Sådanne mennesker og sådannen valg føler jeg med, men sgu ikke sådan et pigebarn.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.