Tak for jeres svar, vil helt klart prøve dem af, så hun ikke skal lide mere..
Rosiner må kun gives i moderate mængder !!!
Jeg har en datter på 2½ år, som har fået lactulose fra hun var 2 måneder til hun var knap 1½ år. Og jeg var ligesom dig lidt modstander af at begynde på alt sådan noget med aff-middel. Men samtidig, så ville jeg også bare have at det skulle stoppe, og min datter ikke skulle have så ondt i maven og bløde ved aff. fordi det var så hårdt 
Men lactulosen var en evig tur op og ned.
Det var såååå svært at trappe ud af, og hver gang det næsten var lykkedes, så stoppede maven igen, og vi måtte sætte dosis op igen ....sådan fortsatte det, indtil vi fik en snak med vores læge.
Herefter blev lactulose udskiftet til Movicol.
Fordelen ved lactulose er at det er flydende og dermed nemmere at give og sikre sig at de har fået det hele, mens de er små, hvor imod movicol er pulver, som skal blandes op ....og dermed kan være sværrere at sikre sig, at de får indtaget.
Vi blandede det i starten op i hendes flaske med MME. Så var vi sikre på, at hun drak det.
Senere, da hun ikke længere fik flaske, blandede vi det så i tudkop (så hun ikke spilder det, da det jo er vigtigt at hun får det), og blander det med enten juice eller icetea, da det dækker bismagen godt.
Og hun drikker stadig en blanding med en smule movicol i idag.
Forskellen er, at hvor det før gik godt, og så skidt, og så godt, og så skidt igen. Så ligger det hele tiden stabilt nu. Godt nok behøver hun hjælpen (desværre) fra movicolen. Men det gør at hendes mave fungerer.
Da hun fik latulose undgik jeg alle stoppende fødevarer såsom majs, kartofler, ris og banan.
Idag, hvor hun får movicol, kan hun spise ALT uden det ændrer på noget.
Og det var mit ønske, at hun kunne spise lige hvad det måtte være, uden at maven ville gå i stå af det.
Så min erfaring er, at det er bedre at udskifte lactulose til movicol - hvis man endelig er nødt til at benytte aff-midler - Og det er der desværre faktisk en HEL DEL der bliver nødt til ...Flere end man lige umiddelbart måske ville tro.
Det vigtigste er jo bare, at ens barn har det godt og ikke har ondt !!!!