Celle forandring

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.124 visninger
14 svar
0 synes godt om
8. juni 2010

Anonym trådstarter

Hej

Nogen der har/har haft celle forandring??

Hvordan foregår det når de skal tage prøve (altså tage væv fra livmoderhalsen)???

Nogen der har prøvet det??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juni 2010

numsefisk

Profilbillede for numsefisk
Anonym skriver:

Hej

Hvordan foregår det når de skal tage prøve (altså tage væv fra livmoderhalsen)???

Hejsa

Ja jeg har prøvede det..

Det er ikke så slemt som det lyder.. 

Jeg blev sendt fra lægen til en gyn.

De tager nogle stykker fra din livmor hals, som de tjekker. Det er hurtigt overstået. 

Du kan bløde en lille smule efter de har gjort det..

Kram Tina

http://miniministeren.blogspot.com/

Anmeld

8. juni 2010

Anonym trådstarter

Bliver man bedøvet og har man ondt bagefter?? Eller er det bare som en alm gyn. undersøgelse??

Anmeld

8. juni 2010

Alexis - i den virtuelle verden!

Hejsa, jeg var møllen igennem sidste år. Kom til gyn. som tog nogle vævsprøver. 2 gange med et halvt års mellemrum.

Hos mig blev der taget 4 små trykker væv af gangen. Man bliver gerne bedøvet, enten med sprøjte, eller med creme. Jeg valgte creme og det var fint nok. Kunne godt mærke når gyn tog prøverne, men det var hurtigt overstået og til at holde ud.

Da man kan bløde lidt bagefter sættes der en form for rondel op som suger evt. blod til sig. Den er lille og det kan ikke mærkes overhoved. Den bliver nedbrudt naturligt eller falder ud af sig selv ved toiletbesøg. Første gang blødte jeg slet ikke bagefter, og anden gang pletblødte jeg en lille uges tid. Begge dele er normalt så længe det ikke er meget blod, eller gør ondt.

Bagefter har jeg hos min gyn. fået lov til at ligge og sunde mig nogle minutter med et tæppe på og et glas iskold juice. Ja det er service!!

Prøve nr. to hos mig indholdte heldigvis ikke noget, og så har jeg været til kontrol en enkelt gang efter et halvt år, og skal igen om et halvt år. Det gør man det første år, og så ryger man tilbage til hvert tredje år, hvis der ikke bliver fundet nye celleforandringer.

Håber du kan bruge disse oplysninger til noget, og så håber jeg at det ikke er noget alvorligt hos dig.

Anmeld

8. juni 2010

Plysbjørnen

Anonym skriver:

Hej

Ja jeg har lige været i gennem hele baduljen lige før jul...

Det der sker et at du skal ind og og have lavet en biopsi af selve livmoder halsen dvs at først bliver du grundigt undersøgt med en mikroskop og så nipper de et lille stykke af der hvor de kan se at det er "galt"...

Bagefter går der ca. tre uger max så har du svar i hånden, er det et ikke så godt svar skal du ind og have lavet et keglesnit... Jeg fik det fortaget i fuldnakose...

Anmeld

8. juni 2010

Anonym trådstarter

BetinaTrold skriver:

Ja jeg har lige været i gennem hele baduljen lige før jul...

Det der sker et at du skal ind og og have lavet en biopsi af selve livmoder halsen dvs at først bliver du grundigt undersøgt med en mikroskop og så nipper de et lille stykke af der hvor de kan se at det er "galt"...

Bagefter går der ca. tre uger max så har du svar i hånden, er det et ikke så godt svar skal du ind og have lavet et keglesnit... Jeg fik det fortaget i fuldnakose...

Hvad er et keglesnit???

Anmeld

8. juni 2010

Anonym trådstarter

Alexis skriver:

Hejsa, jeg var møllen igennem sidste år. Kom til gyn. som tog nogle vævsprøver. 2 gange med et halvt års mellemrum.

Hos mig blev der taget 4 små trykker væv af gangen. Man bliver gerne bedøvet, enten med sprøjte, eller med creme. Jeg valgte creme og det var fint nok. Kunne godt mærke når gyn tog prøverne, men det var hurtigt overstået og til at holde ud.

Da man kan bløde lidt bagefter sættes der en form for rondel op som suger evt. blod til sig. Den er lille og det kan ikke mærkes overhoved. Den bliver nedbrudt naturligt eller falder ud af sig selv ved toiletbesøg. Første gang blødte jeg slet ikke bagefter, og anden gang pletblødte jeg en lille uges tid. Begge dele er normalt så længe det ikke er meget blod, eller gør ondt.

Bagefter har jeg hos min gyn. fået lov til at ligge og sunde mig nogle minutter med et tæppe på og et glas iskold juice. Ja det er service!!

Prøve nr. to hos mig indholdte heldigvis ikke noget, og så har jeg været til kontrol en enkelt gang efter et halvt år, og skal igen om et halvt år. Det gør man det første år, og så ryger man tilbage til hvert tredje år, hvis der ikke bliver fundet nye celleforandringer.

Håber du kan bruge disse oplysninger til noget, og så håber jeg at det ikke er noget alvorligt hos dig.

1000 tak for svar... Det var rart lige at læse lidt om det inden jeg skal på briksen! Så du har ikke fået foretaget et keglesnit??

Anmeld

8. juni 2010

Alexis - i den virtuelle verden!

Anonym skriver:

1000 tak for svar... Det var rart lige at læse lidt om det inden jeg skal på briksen! Så du har ikke fået foretaget et keglesnit??

Nej det har jeg ikke. Det var slet ikke slemt hos mig. De deler det vist op i nogle katergorier. Mit var på første stadie, og forsvandt af sig selv igen. Tror det er meget sjældent at keglesnit kommer på tale.

Min gyn har dog forslået mig at blive vaccineret på sigt selv om jeg er 28, da vaccinen kan forbygge de mange andre hpv virusser der findes. (ca. 100 forskellige) - værd at have emd.

Dog vil jeg lige vente til jeg har været gravid med den første, for ellers skal jeg sætte projektet i stå et halvt års tid, og det ønsker jeg ikke.

Anmeld

8. juni 2010

Plysbjørnen

Anonym skriver:

Hvad er et keglesnit???

Ja det er lidt svært at forklare... Men prøv at forestille dig livmoderhalsen som hudlapper (fingerformede) ved siden af hinanden... og så at der bliver lavet et snit formet som en kegle...

Håber du forstår, for ellers må jeg til at tegne og fortælle...

Anmeld

9. juni 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Jeg har haft celleforandringer... Det var første gang jeg fik lavet den der prøve... Jeg tænkte ikke så meget over det, så jeg ringede ikke for at få svaret. Efter en måneds tid ringede lægen til mig på arbejdet. Så viste det sig at være stadie 4 forandringer, hvilket var stadiet før kræft og jeg var 22 år

Så jeg fik SINDSYGT respekt for det... Jeg var inde og få lavet kegle-snit, som i mit tilfælde blev til et skive-snit, fordi de måtte tage en hel skive... Det var i lokalbedøvelse og hun skar det af med lazer. Bagefter sad hun og viftede med den og sagde: SEEE, det var så en skive af dig.. mmm.

Men altså, min livmoderhals er en halv cm kortere end andres og jeg har fået super meget respekt for det. Jeg får lavet mine prøver, hvergang jeg får indkald.

det niver lidt, når man får lavet prøven, men ellers er det ikke slemt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.