kan marcipan erstatte smørcreme??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. maj 2010

XXSS

ladydan1 skriver:

altså kan man lægge et lag marcipan på kagen inden fondanten så man ikke behøver smørcreme eller vil frugtfyld stadig "æde" sig igennem begge lag??

:-) Sisse som ikkeer så vild med smørcreme

Jeg tror at det vil blive alt for "sejt og sødt".. Smørcreme er hellere ikke lige mig, jeg brugte også nutella en gang. Men behøver der at komme noget på?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. maj 2010

AnnePedersen

hvis du bruger nogle former for bær creme imellem dine lag så skal du smøre op for ellers smelter din mmf.

Anmeld

27. maj 2010

Nemesis

Tanja78 skriver:

Jeg tror at det vil blive alt for "sejt og sødt".. Smørcreme er hellere ikke lige mig, jeg brugte også nutella en gang. Men behøver der at komme noget på?

Jeg kommer langt fra altid smørcreme på, men når jeg laver noget med fx hindbær og jordbær så er min erfaring at det er nødvendigt for ellers "smelter" mmf´en der hvor det er i kontakt med frugten.

jeg kan jo ikke aflevere/komme med en kage hvor overtrækket smelter fordi den ikke skal bruges indenfor ganske få timer efter den er lavet.

Hvis marcipanen er rullet tyndt ud og mmf´en ligeså tror jeg ikke det bliver mere vammelt end med smørcreme..det vil smage mere af marcipan..håber jeg.

:-) Sisse

Anmeld

27. maj 2010

Nemesis

Anasmor skriver:

JA, det kan man godt,,, det gør man i England, dvs de smører derres kager op/pensler kagen med smeltet abricosgele, så lægger de et lag marcipan og derefter et lag mmf/ fondant...

Og det er IKKE rigtigt at det er frugtsyren der smelter fondanten... det er vandet i moussen der opløser fondanten, da sukkeret suger fugt, og når der er så meget fugt i mousse, så opløses fondanten/mmf´en simpelthen... Jeg har altid før i tiden penslet med enten ribsgele eller anden gele og så overtrukket med sugarpaste eller fondant, og aldrig har jeg haft en kage der smeltede pga syren i geleen...Når man er på kursus ved f.eks kagekompagniet, så pensler de også deres kager med gele, før mmf, og de lever af at sælge kager, så er ret sikker i min sag omkring frugtsyre og fondant...

Håber det gav mening

aii hvor genialt...det er da også super meget nemmere at pensle noget på end at smøre på mousse og kage..genialt.

Men det er da også bare vildt meget vand i gele?!Så jeg forstår ikke hvordan det kan være mmf/fondant reagerer anderledes på det.

Men hvis du har prøvet og det virker..ja så kan jeg vist også komme med en kage der så kan holde i flere timer.

Anmeld

27. maj 2010

Anasmor

Det har jeg gjort mange mange gange og også lært det sådan på kagekursus... men som før skrevet, hvis der er fyld i kagen, så læg først et lag marcipan, og derefter et lag mmf...

Anmeld

27. maj 2010

Kløver

ladydan1 skriver:

ja man kan godt lægge mmf direkte på, MEN hvis man fx har en frugtmousse i kagen så kan syren fra frugten "smelte" mmf og derfor kommer man smørcreme ovenpå kagen.

Smørcremen kan også bruges til at udglatte kagens ujævnheder så den bliver mere glat og fin.

ahhhh derfor :-P så må jeg skynde mig at købe ind til smørcreme

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.