kan marcipan erstatte smørcreme??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.474 visninger
15 svar
0 synes godt om
25. maj 2010

Nemesis

altså kan man lægge et lag marcipan på kagen inden fondanten så man ikke behøver smørcreme eller vil frugtfyld stadig "æde" sig igennem begge lag??

:-) Sisse som ikkeer så vild med smørcreme

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. maj 2010

Mira0911

ladydan1 skriver:

altså kan man lægge et lag marcipan på kagen inden fondanten så man ikke behøver smørcreme eller vil frugtfyld stadig "æde" sig igennem begge lag??

:-) Sisse som ikkeer så vild med smørcreme

Hvad med Nutella?

Anmeld

25. maj 2010

Nemesis

MoarJ skriver:

Hvad med Nutella?

ja når der er chokolade i, kan jeg godt bruge nutella..men når der nu ellers kun er lyst fyld og bunde så passer det ikke rigtig.

:-) Sisse

Anmeld

25. maj 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Umiddelbart tror jeg godt at det kan... For 'før i tiden' brugte jeg jo altid marcipan til mine kager Og da kendte jeg ingenting til opsmøring og alt det stads der, men det virkede ok. De blev ikke så fine og farverige og flotte og sjove, som med fondant, men de blev ikke snaskede som med fondant uden opsmøring

Så jeg vil tro at du sagtens kan.

Anmeld

25. maj 2010

Nemesis

Zafir skriver:

Umiddelbart tror jeg godt at det kan... For 'før i tiden' brugte jeg jo altid marcipan til mine kager Og da kendte jeg ingenting til opsmøring og alt det stads der, men det virkede ok. De blev ikke så fine og farverige og flotte og sjove, som med fondant, men de blev ikke snaskede som med fondant uden opsmøring

Så jeg vil tro at du sagtens kan.

Super for sp kan jeg jo dække kagen med et lag marcipan og så med fondant udenpå som er sjovt, farverigt og som ikke snasker.

Det må prøves.

Anmeld

25. maj 2010

Kløver

hmm lige et tillægsspørgsmål, hvis man vil lave en kage og så bruge mmf, kan man godt det direkte på kagen, nu du snakker smørcreme ? og så lave fondant figurer som man så sætter på kagen

Anmeld

26. maj 2010

Nemesis

Maja84 skriver:

hmm lige et tillægsspørgsmål, hvis man vil lave en kage og så bruge mmf, kan man godt det direkte på kagen, nu du snakker smørcreme ? og så lave fondant figurer som man så sætter på kagen

ja man kan godt lægge mmf direkte på, MEN hvis man fx har en frugtmousse i kagen så kan syren fra frugten "smelte" mmf og derfor kommer man smørcreme ovenpå kagen.

Smørcremen kan også bruges til at udglatte kagens ujævnheder så den bliver mere glat og fin.

Anmeld

26. maj 2010

Anasmor

JA, det kan man godt,,, det gør man i England, dvs de smører derres kager op/pensler kagen med smeltet abricosgele, så lægger de et lag marcipan og derefter et lag mmf/ fondant...

Og det er IKKE rigtigt at det er frugtsyren der smelter fondanten... det er vandet i moussen der opløser fondanten, da sukkeret suger fugt, og når der er så meget fugt i mousse, så opløses fondanten/mmf´en simpelthen... Jeg har altid før i tiden penslet med enten ribsgele eller anden gele og så overtrukket med sugarpaste eller fondant, og aldrig har jeg haft en kage der smeltede pga syren i geleen...Når man er på kursus ved f.eks kagekompagniet, så pensler de også deres kager med gele, før mmf, og de lever af at sælge kager, så er ret sikker i min sag omkring frugtsyre og fondant...

Håber det gav mening

Anmeld

27. maj 2010

MoarTNoah

Anasmor skriver:

JA, det kan man godt,,, det gør man i England, dvs de smører derres kager op/pensler kagen med smeltet abricosgele, så lægger de et lag marcipan og derefter et lag mmf/ fondant...

Og det er IKKE rigtigt at det er frugtsyren der smelter fondanten... det er vandet i moussen der opløser fondanten, da sukkeret suger fugt, og når der er så meget fugt i mousse, så opløses fondanten/mmf´en simpelthen... Jeg har altid før i tiden penslet med enten ribsgele eller anden gele og så overtrukket med sugarpaste eller fondant, og aldrig har jeg haft en kage der smeltede pga syren i geleen...Når man er på kursus ved f.eks kagekompagniet, så pensler de også deres kager med gele, før mmf, og de lever af at sælge kager, så er ret sikker i min sag omkring frugtsyre og fondant...

Håber det gav mening

Så man behøver slet ikke bruge smørecreme?? jeg kan bare bruge syltetøj, eller hvad er det du mener??

Anmeld

27. maj 2010

Anasmor

Det kommer helt an på hvor meget fyld du har i... hvis fyldet går helt ud til kanten så får fondanten fat i fugten alligevel, men hvis du bare laver en chokoladekage uden fyld så kan du sagtens bruge marmelade som "klister" istedet for smørcreme til at holde mmf´en på plads...

Det er ikke frugtsyre, men fugt der smelter fondant...

I England bruger de jo heller ikke fyld som vi gør.. de bager oftest en sandkage og fylder et lag smørcreme eller marmelade i, det er også derfor de kan lave så fantastiske kager, for deres kan jo skæres i utallige variationer, hvilket vores ikke kan pga fyldet...

Plusset ved smørcreme er jo så, at enhver bump kan udlignes, før overtrækket, og kager kun med et lag mmf, og ingen smørcreme er ikke for kønne at kigge på, så der skal der et lag marcipan under for at gøre den pæn...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.