Opskrift på luftigeboller med idiotsikker opskrift SØGES!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. maj 2010

Ansemusen

Opskrift på Frøken Jensens fødselsdagsboller (lette og luftige):

200 g kærgården/bakkedal el. lign

1/2 liter mælk

100 g gær

100 g sukker

2 æg

Evt. 75 g rosiner

800-900 g hvedemel (hæng dig ikke så meget i mængden af mel!)

Pensling: æg (sammenpisket med en gaffel)

Således:

Smelt fedtstoffet og tilsæt mælken og udrør gæren heri, når den er fingervarm.
Tilsæt sukker og sammenpisket æg (jeg plejer at piske æggene sammen med en elpisker for at gøre det endnu mere luftigt og lækkert). Bland evt. rosiner i lidt af melet og rær det i dejen. Kom resten af melet i lidt ad gangen, så du har kontrol over mængden (den bliver hurtigt pludselig for tør). Dejen behøves ikke kunne æltes i hænderne men kan godt røres sammen med en ske, hvis den er for våd.
Husk´ALTID hellere for lidt mel end for meget!

Dejen sættes til hævning et lunt sted en halv times tid (evt. ovenpå komfuret, som tændes på 215-220 grader (ikke varmluft).
Form dejen til boller og sæt bollerne på en bageplade belagt med bagepapir. Lad dem efterhæve i 10 minutter.

Pesles med det sammenpiskede æg og bages midt i ovnen ved ca. 215-220 grader!

Bon appetit

Bare skriv hvisa du er i tvivl om noget og vil give dig i kast med denne opskrift. Den er altså rigtig nem!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. maj 2010

smokin

Ansemusen skriver:

Opskrift på Frøken Jensens fødselsdagsboller (lette og luftige):

200 g kærgården/bakkedal el. lign

1/2 liter mælk

100 g gær

100 g sukker

2 æg

Evt. 75 g rosiner

800-900 g hvedemel (hæng dig ikke så meget i mængden af mel!)

Pensling: æg (sammenpisket med en gaffel)

Således:

Smelt fedtstoffet og tilsæt mælken og udrør gæren heri, når den er fingervarm.
Tilsæt sukker og sammenpisket æg (jeg plejer at piske æggene sammen med en elpisker for at gøre det endnu mere luftigt og lækkert). Bland evt. rosiner i lidt af melet og rær det i dejen. Kom resten af melet i lidt ad gangen, så du har kontrol over mængden (den bliver hurtigt pludselig for tør). Dejen behøves ikke kunne æltes i hænderne men kan godt røres sammen med en ske, hvis den er for våd.
Husk´ALTID hellere for lidt mel end for meget!

Dejen sættes til hævning et lunt sted en halv times tid (evt. ovenpå komfuret, som tændes på 215-220 grader (ikke varmluft).
Form dejen til boller og sæt bollerne på en bageplade belagt med bagepapir. Lad dem efterhæve i 10 minutter.

Pesles med det sammenpiskede æg og bages midt i ovnen ved ca. 215-220 grader!

Bon appetit

Bare skriv hvisa du er i tvivl om noget og vil give dig i kast med denne opskrift. Den er altså rigtig nem!

Nu har jeg gået på kokkeuddannelse i et par år og har lært at meget gær er en rigtig dårlig combi i brød og boller! Og at det er det der gør at det bliver tungt! 100 gram lyder altså af rigtig meget... Er du sikker på at vi skal putte så meget i? For så gør jeg det da...

Anmeld

21. maj 2010

lululupo

Zette skriver:

Jeg er god til at lave mad - fabelagtig hvis jeg selv skal sige det!

MEN MEN MEN - jeg kan ikke bage boller! Overhovedet! Og er ved at blive idiot af det. Mine boller bliver sådan nogle dem fra ungdomshuset med glæde ville kaste rundt med... tunge sataner!

Er der ikke en der har en idiotsikker opskrift?

ha ha ha det er så meget mig det der...... Må indrømme at jeg synder når det gælder boller, jeg bruger amo fødselsdags bolle blanding, pinligt ja men sandt.... Men shhh det er en hemmelighed så ingen må vide det....

Anmeld

21. maj 2010

smokin

lululupo skriver:

ha ha ha det er så meget mig det der...... Må indrømme at jeg synder når det gælder boller, jeg bruger amo fødselsdags bolle blanding, pinligt ja men sandt.... Men shhh det er en hemmelighed så ingen må vide det....

haha måske jeg bare skulle bruge det så

Anmeld

23. maj 2010

Ansemusen

Zette skriver:

Nu har jeg gået på kokkeuddannelse i et par år og har lært at meget gær er en rigtig dårlig combi i brød og boller! Og at det er det der gør at det bliver tungt! 100 gram lyder altså af rigtig meget... Er du sikker på at vi skal putte så meget i? For så gør jeg det da...

Ja, elsker de boller, og min veninde laver dem også altid, hvor folk spørger om opskriften. Man går aldrig galt i byen med Frøken Jensen  De er luftige og lækre, men dejen SKAL være lind (fugtig)!!!

Du må bare ikke ælte meget længere end til melet er fordelt, da gluten ikke har godt af for meget æltning. Det gør den ikke mere luftig men snarere tværtimod (noget jeg lærte for noget tid siden, efter at jeg altid har troet, at jo mere æltning jo bedre).

Anmeld

23. maj 2010

betjenten

Zette skriver:

Den opskrift Ansemusen har givet dig, er stort set den samme som bageren bruger til theboller  Når der er så meget gær i, hæver de hurtigere, og bliver derfor meget luftige...

Ja var lige nød til at blande mig

Anmeld

23. maj 2010

smokin

betjenten skriver:

Den opskrift Ansemusen har givet dig, er stort set den samme som bageren bruger til theboller  Når der er så meget gær i, hæver de hurtigere, og bliver derfor meget luftige...

Ja var lige nød til at blande mig

Alle er velkomne til at blande sig Jeg prøver den tusind tak.

Anmeld

23. maj 2010

betjenten

Zette skriver:

Alle er velkomne til at blande sig Jeg prøver den tusind tak.

Held og lykke

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.