Opskrift på luftigeboller med idiotsikker opskrift SØGES!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15.759 visninger
17 svar
0 synes godt om
21. maj 2010

smokin

Jeg er god til at lave mad - fabelagtig hvis jeg selv skal sige det!

MEN MEN MEN - jeg kan ikke bage boller! Overhovedet! Og er ved at blive idiot af det. Mine boller bliver sådan nogle dem fra ungdomshuset med glæde ville kaste rundt med... tunge sataner!

Er der ikke en der har en idiotsikker opskrift?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. maj 2010

Sjl-msl-Mkl

Haha en lækker tråd.... Jeg har været på over arbejde den seneste mdr., jeg har nu fundet en pisse god opskrift. Jeg skal ud og finde den, så jeg skriver den om et øjeblik. Dejen er blød og lækker, og sådan er de også at spise..

Anmeld

21. maj 2010

quity

Jeg bruger altid følgende opskrift:

50 g. gær

100 g. margarine eller smør

3 dl mælk

½ tsk salt

1 dl sukker (her bruger jeg ik nær så meget)

1 æg

½ tsk hjortetaksalt

ca. 1 liter hvedemel

Pensling: æg

Smuldr gæren ned i et dejfad. Smelt fedtstoffet, tilsæt mælken og varm op til fingervarme, 37 grader. Hæld væsken over gæren og rør, til den er opløst. Tilsæt salt, sukker og æg. Bland hjortetaksalt og det meste af melet i.

Arbejd dejen igennem, til den bliver blank og smidig, og lad den hæve under et viskestykke i ca. ½ time.

Tag dejen ud på bordet og ælt den med resten af melet. Form store, glatte boller og læg dem på en bageplade beklædt med bagepapir. Lad dem hæve under et viskestykke til dobbelt størrelsei 30-40 min.

Pensl dem med sammenpisket æg.

Bagning: Bag bollerne midt i ovnen ved 200 grader i 10-12 min. og lad dem køle af under viskestykke på rist.

Denne opskrift lykkedes altid for mig, medmindre jeg glemmer at jeg har sat bollerne i ovnen og de får ca 45 min derinde...

Anmeld

21. maj 2010

smokin

DatterMalou skriver:

Haha en lækker tråd.... Jeg har været på over arbejde den seneste mdr., jeg har nu fundet en pisse god opskrift. Jeg skal ud og finde den, så jeg skriver den om et øjeblik. Dejen er blød og lækker, og sådan er de også at spise..

Og HUSK den skal være idiotsikker! haha

Anmeld

21. maj 2010

Sjl-msl-Mkl

400 g. hvedemel

100 g. margarine

50 g. gær

50 g. sukker

1 æg

2 dl lunken mælk

kan f.eks bruges til, kanel/choko snegle, marmelade horn eller almindelige snegle m. tomat og skinke.

Anmeld

21. maj 2010

smokin

DatterMalou skriver:

400 g. hvedemel

100 g. margarine

50 g. gær

50 g. sukker

1 æg

2 dl lunken mælk

kan f.eks bruges til, kanel/choko snegle, marmelade horn eller almindelige snegle m. tomat og skinke.

Det kan du gøre bedre! Hvor er hævetid og hvad grader ovnen skal stå på?

Jeg er meget meget dårlig til boller!!!

Anmeld

21. maj 2010

Sjl-msl-Mkl

Zette skriver:

Og HUSK den skal være idiotsikker! haha

det er den med garanti.

Den skal pensles med med mælk og have 10 min. i forvarmet ovn på 225 grader (varmluft 200).

Dajen hæves i 20 min. derefter formes bollerne og så efterhæver de i 10 min.

De er så gode at min datter godkendte dem ved og sige mer mer mer, hun bliver 2 på søndag. Jeg lavede chokolade snegle. MUNS.

Anmeld

21. maj 2010

Sjl-msl-Mkl

Zette skriver:

Det kan du gøre bedre! Hvor er hævetid og hvad grader ovnen skal stå på?

Jeg er meget meget dårlig til boller!!!

Rolig rolig, dame. Det har du nu.

Anmeld

21. maj 2010

JacobsMoar

1 L. hvedemel

1 L. vand

1 L. havregryn

25 g. gær

4 spsk. græsk youghurt

En smule salt

Gæren opsløses i det lunkne vand, resten blandes i og mixes med håndmixer med dejkrog på. Dejen stilles i køleskabet natten over med et fugtigt viskestykke over (i en stor skål, har været ude for at den hævede ud over kanten).

Dagen efter:

Tænd ovnen på fuld skrue (ca. 225-250 grader)

Tag dejen ud af køleskabet og form bollerne

Bollerne stilles i ovnen og bages 20-30 min, alt efter hvor varm ovnen er når du putter dem ind.

Skift evt. halvdelen af hvedemelet ud med noget groft mel.

De kan godt være lige klistrede og "klappe sammen" når de kommer ud på pladen, så skal der en smule mere mel i før du former bollerne.

God fornøjelse

De behøver ikke stå i køleskabet hele natten, men bliver gode luftige hvis de står så længe som muligt.

Anmeld

21. maj 2010

Ansemusen

Jeg er sikker på du begår samme fejl som de fleste, ALT for meget mel!! Du skal bruge så lidt mel som overhovedet muligt og ikke nøødvendigvis den mængde som står i opskriften, da ægget størrelse, afmåling af mælk osv. kan variere og derfor kan der være brug for mere eller mindre mel. Men SÅ LIDT SOM MULIGT!!!  Mit trick er at bruge stramme engangshandsker, så dejen hænger lidt mindre fast. Kokke siger altid, at man skal røre ved maden, men min kokkeveninde er faktisk hoppet på mit trick efter at hun så at det virkede. Så prøv det. En fed dej er lettest at lave let og luftig, da fedtstoffet gør at den sætter sig mindre fast og der behøves derfor mindre mel. Husk også, at dejen gerne må føles lidt for klistret inden den sættes til hævning, da hævningen altså tørrer den lidt ud.

Prøv evt. at beslutte dig for at sige at 'Nu er dejen færdig og har fået mel nok' hvor du faktisk stadig tror at den er alt for våd, og så se. Du kan altid ælte lidt mere i senere.

Held og lykke!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.