Ja, nu er det officielt på Pelles arbejdsplads - og således er der ikke nogen grund til at skrive som anonym. Kontrakten på Pelles nye job blev underskrevet i sidste uge, og idag har han sagt op på sin nuværende arbejdsplads.
Sidste uge blev brugt på at forsøge at få et overblik over de første praktiske ting, som det jo er vigtigt at få på plads; bolig og pasning til ungerne. Boligen gik noget nemmere igennem, end jeg havde regnet med. I Viborg er der faktisk rigtig mange ledige lejeboliger, men der er ikke ret mange, der lever op til det, vi gerne vil have - først og fremmest er der noget der hedder beliggenhed. Pelles job ligger i Foulum, og for at det skal hænge sammen for os, så ville der være fedest for os at bo i østbyen, så der er mulighed for, at Pelle kan cykle til og fra arbejde de dage, hvor jeg skal have bilen til Århus. Og når man snakker Viborg østby (Houlkær), så falder mulighederne drastisk - dels fordi der i Houlkær ligger Viborgs "slumkvarter"...et socialt boligbyggeri med ca. 600 lejligheder...der har vi ikke lyst til at bo (selvom lejlighederne vist skulle være fine)...
Så jeg har været ved at kigge flere forskellige steder - og endte op med at ringe på en 4 værelses lejlighed ved Viborg Boligselskab som ligger på Fristruphøjvej - i noget der hedder Houlkærparken. Og dagen efter havde vi et tilbud på lejligheden i postkassen ( http://www.boviborg.dk/ebolig/LmOpl.asp?vis=hoejre&sel=156&afd=18&lejemaal=129&depos=12500&omr=Viborg øst - læg mærke til at der også er en grundplan).
Vi var oppe og se lejligheden i lørdags og var meget ambivalente, da vi gik derfra - vi skal virkelig vænne os til tanken om at flytte fra et rækkehus på 116 kvm med egen lille have, indkørsel og skur til en 90 kvm førstesals lejlighed (som dog har nogle gode altaner). MEN vi kan altså spare svimlende 2800 kr om måneden på husleje - og det drejer sig om, at vi nok skal bo der i 2-2½ år...som vi siger, hvad er 2 år mod resten af vores liv!!! Plus det faktum, at det ligger ca. 700 meter fra mine forældre, i gåafstand fra skov, sø, indkøbsmuligheder, bibliotek, idrætshal og intet mindre end tre integrerede institutioner - hvoraf den ene ligger lige på den anden side af vejen. Boligen har de antal rum, vi har brug for - ungerne får hver deres værelse, og meget positivt, ligger børneværelserne i god afstand fra stue og køkken, så ungerne kan have ro, selvom vi har gæster/ser tv eller hører musik.
Pasning er det næste punkt på dagsordenen. Jeg snakkede med pladsanvisningen i sidste uge. Meldingen lød, at der intet problem er i at skaffe børnehave til Annika, men at det hed dagpleje til Lina - og det vil jeg bare ikke acceptere - der ligger hele tre integrerede inst. inden for gåafstand, og vi ønsker ikke at skulle hente og aflevere vores børn to forsk. steder - det tager bare for lang tid! Desuden kan jeg ikke lige se, hvordan jeg ene menneske skal køre to børn ind på samme tid, hvis de skal passes hver deres sted. Så nu er de blevet skrevet op, og jeg ringer til pladsanvisningen igen midt på ugen - og jeg bliver altså ved til de skaffer os pladser til dem i samme inst!! (Hun sagde derinde, at jeg kunne forvente at kunne få Lina i vugger, når hun var 1½ - hun er 1 år og 4 mdr, når vi skal bruge pladsen
)
Nå det var en lille update herfra...der er stadig helt vildt meget, vi skal have styr på og overskue...vi tager en ting af gangen...men tiden er knap! Der er kun 6 uger til Pelle starter på det nye job...