Rotavirus

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.749 visninger
17 svar
0 synes godt om
16. maj 2010

CamillaSoefelt

Hej alle.

Så her den anden dag i tv at man kan få sit barn vaccineret mod denne her såkaldte "rotavirus" ( opkast og dårlig mave ).. I sjældne tilfælde kan de nemlig blive så dårlige at de skal indlægges. Men de sagde at der var rigtig mange forældre som ikke kendte til denne vaccine. Den skal gives inden barnet fylder 3mdr. Har Jeres barn fået denne vaccine?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. maj 2010

klmf

Jeg vidste godt vaccinen fandtes, der bliver reklameret heftigt for den i vores fagblad Sygeplejersken. Min søn har ikke fået den, da jeg synes han var for lille til at udsætte for vaccine, mener de skal hae første gang når de er 6 uger (er dog ikke helt sikker). Desuden tænkte jeg også, at hvis de virkelig er sådan en god ide, så synes jeg også man skal informeres af egen læge og/eller sundhedsplejerske. Jeg har ikke kunne finde Sundhedsstyrelsens holdning til denne virus, for hvis de anbefaler den, så ville jeg nok have overvejet det nærmere.

Min søn fik så desværre rota-virus for 2 uger siden og endte også med en kort indlæggelse pga. dehydrering. Han var gdt nok ikke så slemt ramt, han havde lidt diarré , men ingen opkast - han mistede bare appetiiten fuldstændig og vi var derfor lige en tur omkring børneafdelingen....

Er heller ikke sikker på jeg vil vaccinere nr.2 når det engeng bliver aktuelt, men det må vi se til den tid

Anmeld

16. maj 2010

CamillaSoefelt

lotchen skriver:

Jeg vidste godt vaccinen fandtes, der bliver reklameret heftigt for den i vores fagblad Sygeplejersken. Min søn har ikke fået den, da jeg synes han var for lille til at udsætte for vaccine, mener de skal hae første gang når de er 6 uger (er dog ikke helt sikker). Desuden tænkte jeg også, at hvis de virkelig er sådan en god ide, så synes jeg også man skal informeres af egen læge og/eller sundhedsplejerske. Jeg har ikke kunne finde Sundhedsstyrelsens holdning til denne virus, for hvis de anbefaler den, så ville jeg nok have overvejet det nærmere.

Min søn fik så desværre rota-virus for 2 uger siden og endte også med en kort indlæggelse pga. dehydrering. Han var gdt nok ikke så slemt ramt, han havde lidt diarré , men ingen opkast - han mistede bare appetiiten fuldstændig og vi var derfor lige en tur omkring børneafdelingen....

Er heller ikke sikker på jeg vil vaccinere nr.2 når det engeng bliver aktuelt, men det må vi se til den tid

Okay.. Hmm, jeg synes nemlig også det er rigtig rigtig svært om man skal eller ikke? Men omvendt er det jo frygtelig for dem og ende på sygehuset og være dehydrerede og rigtig skidte..;( Men jeg kender slet heller ikke noget til det og har også først termin den 30/6-10.. Så der er jo god tid til og tjekke det ud...

Anmeld

16. maj 2010

Mira0911

Hmm... Har slet ikke hørt om Rota.. Julie har ikke fået denne vaccine..

Anmeld

16. maj 2010

Mor til Frederic og Freya

Hørte også om den i nyhederne...

At hvis den blot indgik i den normale vaccination, ville de små være bedre stillet og ikke så mange små ville blive indlagt for dehydreing

Da der er mange børn på børne afd, med netop den virus lige fortiden....

Anmeld

16. maj 2010

klmf

MoarJ: Det er en virus, der rammer mave-tarm systemet og kan give opkast og / eller diarré i svingende grad. Nogle børn mister desværre så meget væske, at de bliver alvorligt dehydrerede og behøver indlæggelse for at få væske enten intravenøst eller gennem en nasalsonde...

Anmeld

16. maj 2010

16. maj 2010

N&J

Nikita har ikke fået den, havde min læge, som ikke gå ind for unødvendig medicin, ikke engang pamol, anbefalet den, så havde jeg da overvejet det, men vi har heller ikke været ramt, så vidt jeg ved at virussen, og jeg er i forvejen ikke for pjattet for vacinerne, hader nåle.. 

Anmeld

16. maj 2010

N&J skriver:

Nikita har ikke fået den, havde min læge, som ikke gå ind for unødvendig medicin, ikke engang pamol, anbefalet den, så havde jeg da overvejet det, men vi har heller ikke været ramt, så vidt jeg ved at virussen, og jeg er i forvejen ikke for pjattet for vacinerne, hader nåle.. 

dette står bla i det link om rotavirus jeg har lagt ind..

Hvordan kan rotavirus-diarré forebygges?

Rotavirus-diarré kan forebygges ved vaccination. Det er vist, at rotavirus-vaccine kan forebygge 85-98% af svær rotavirus-diarré. Rotavirus-vaccine gives som dråber i munden fra barnet er seks uger gammelt - barnet skal altså ikke stikkes for at få vaccinen. Rotavirus-vaccine skal kun anvendes til spædbørn, og første dosis skal være givet inden barnet er 12-13 uger. Barnet skal have vaccinen to til tre gange, og vaccinen gives af den praktiserende læge.

Anmeld

16. maj 2010

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Jeg kender godt virusen Rota, men har aldrig hørt om, at man kunne få sine børn vaccineret imod den.

Jeg ved dog ikke om jeg ville vælge, at have fået dem vaccineret, hvis jeg har kendt til den da de var helt små. Der må være en årsag til, at den ikke er i det almindelig vaccinationsprogram samtidig at hverken ens læge eller sp oplyser en om muligheden for den.

Kh.

Katja

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.