jeg mangler argumenter - nogen der kan hjælpe(om dagpleje)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. maj 2010

Ni-ko-li-ne

i Odense kommune er 2/3 dele af pasningstilbuddene før børnehavealderen, dagplejere...

vi valgte DP fordi:

- der er færre børn = mindre larm

- vi synes det er mere intimt og der er ikke så mange mennesker den lille skal forholde sig til

- mht sygdom er smittefaren lavere (det siger flere læger i alt fald) og selvfølgelig bliver de små syge, men det er også mest i forhold til MØB osv... hvis man har et barn der hele tiden får det....

- selvom en DP har travlt, synes vi det virker mere roligt end VS

så er der ulemperne.....

- når DP er syg, skal dit barn i gæste DP. og det er ikke altid muligt at det er den samme gæste DP

- DP´ere har ikke altid en uddannelse som har med faget at gøre

vi har været kanon glade for vores DPére.....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. maj 2010

Mor til Frederic og Freya

Her var vu slet ikke oppe at vende, vi vidste fra start at dp ville være det bedste for vores søn..

Han er ikke god til larm og mange mennesker, da han bliver hurtig træt. Her har vi en dp der er obs på alle hendes børn....

Nu er dp'erne her i vores kommune altså udd og har/ er stadig på kursus. Ved vores lige har været afsted til på kursus; konflikt håntering...

Hele vores kommune er med i sund politik, så her er der ingen usunde ting på menu'en. Heller ikke ved føz'dage osv.

Vores dp går både i legestue - gymnastik og besøger bh derude.

Hun omfavner hvert et barn - lader dem vokse og gro. Hun laver altid hjemmelavet mad til dem; grønsags tærter - suppe - fisk - rugbrød - grov boller osv.

De er en ren drenge bande - så hun har sit at se til... Ligeledes må de være i hele hendes hus.

I vores øjne kun hun nå hvert et barn, hvor man før har hørt om børn i vu for lov at passe lidt sig selv...

Det er trygt - der er omsorg - der er kærlighed - der er nærhed - der er mere hygge. End på en stue med over 12 børn...

En anden ting er sygdom. Frederic har nu været i dp i 1 år og i hele hans levetid (20 mdr) har han 'kun' været forkølet 5 gange. Vi har ikke haft; øjne - lunge - hals eller mellemøre betændelse - influenza - omgangs syge osv.

Vores fætter og kusine går begge i samme vu - de er konstant syge. Så har de lige fået en bakterie med hjem, 14 dage senere øjenbetændelse osv. Lille pigen bliver 1 år idag, men har stadig ikke være til 1 års undersøgelsen endnu pga sygdom konstant. De bøvler også begge med ørene.

Så nej til vu her... Aldrig i livet...

Anmeld

15. maj 2010

Kaufie

Vi valgte dp til William fordi han kun var lige godt 8 mdr, da han skulle starte. Jeg synes han var for lille til at komme i vuggestue - han kunne jo ikke engang kravle!

For os var det derfor de få børn, lavere støjniveau, mere familiære omgivelser og trygheden i at dpmor og barn kender hinanden, der var de primære grunde til at vælge dp. Vi har så været heldige at få en dp, der meget sjældent har været syg, og de gange W har skulle i gæstedp har det været en kendt dp'er fra legestuen.

Ved næste barn vil jeg dog overveje vuggestue - men det er fordi William skal starte i en integreret institution, så han vil være i børnehavedele og lillebror/søster i vuggestuedelen. Det vil så være ud fra egen bekvemmelighed - at jeg kun skal hente/bringe et sted - og fordi den lille sandsynligvis kender stedet på forhånd når vi henter/bringer den store - og så har den jo storebror indenfor rækkevidde. Men altså - det er altsammen sådan jeg håber det forløber, hvis min mavefornemmelse for vuggestuedelen ikke er god, så vil jeg hellere vælge dp igen.

Anmeld

15. maj 2010

Mamman

Profilbillede for Mamman

Den tætteste vuggestue i kommunen ligger 30 km. væk fra hvor vi bor, så vuggestue var ikke oppe at vende her hos os.

Anmeld

15. maj 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
s.tina skriver:

Hvad er det der gør at du er så meget i mod det??

Bare nysgerrig, for vi alle er gudskelov ikke ens, og træffer de valg som er bedst for en selv..

jamen, da det var at denne tråd skulle handle om agumenter FOR en dagpleje, syntes jeg det ville være synd at ødelægge den med mine agumenter imod. - Men jeg skriver dem her for at svare dig.

Her i vores kommune har vi pt og har ikke haft mulighed for at vælge. Dagpleje eller ingenting. Til at starte med valgte vi at køre 15 km frem og tilbage for at bruge en privat dagpleje. Da hun flyttede til lolland, så skulle vi til den kommunale dagpleje.

Idun blev i den følgende tid KASTET rundt. For det første er det sådan at dagplejere bliver syge. Så skal de have sygedage og barnet skal et andet sted hen. Uden indkøring eller noget som helst. - Jeg kan fortælle dig sindsygt mange skrækkelige historier om den slags. Men det skal jeg nok undlade.

Derudover skal de have ferie, afspadsering, barnsyg osv. Dit barn skal hele tiden sendes til folk de ikke kender. Du ved aldrig hvor du skal aflevere dit barn og du ved aldrig hvad de bliver udsat for. Du har ingen kontrol med dagplejerne, der ikke er uddannet og du har ingen mulighed for at klage, fordi klagerne bliver taget ind til dagpleje styelsen i komunen der siger at der ingenting galt.

Til sdist kom det så vidt, at Idun var 9 forskellige steder på 3 mrd. Hun sov ikke om natten, hun kravede rundt på væggende og skreg og græd hver eneste dag.

Den sidste dagpleje hun var hos, i 1½ mrd i træk, sad de og gloede fjernsyn hverdag, eller når det gik vildt for sig sprang de nøgne rundt i deres trampolin. Manden sad i underbukser (IKKE boxer short) og spiste ude i køkkenet, sammen med 4 nøgne børn der løb rundt. - Det var rædselsfuldt. Men de er ikke uddannet og der er ikke nok kontrol med dem!

Det er et underligt system. Det er for sårbart og børn har brug for trygge rammer, hvor de kan være med folk de kender og der er uddannet til at tage sig af børn. I en vuggestue.

Anmeld

15. maj 2010

JustAnotherName

Svar til ZAFIR nedenunder dette....

Anmeld

15. maj 2010

JustAnotherName

JustAnotherName skriver:

Føj!!

Min datter var hos 3 dagplejere på 4 dage .....lige inden hun skulle have afslutning og i vuggestue.  To af dem var helt fremmede for hende, og den ene kom oven i købet fra en helt anden gruppe, end den med  TI DPere, som hun gik i legestue med (vildt at der ikke kunne gøres plads hos een af de ti ...og ikke hos nogen af de to faste gæsteplejere hun ellers var tilknyttet - rystende!)

Jeg har alle dage siden da, været lykkelig for mit valg om, at skifte til VS.
Jeg var elelrs af dén overbevisning, at dagpleje var det helt rette miljø for en lille rolig pige som min datter. Men jeg tog fejl. Og godt jeg fandt ud af det.

Vores DPér er efterfølgende blevet fyret. Gudskelov. For jeg havde mine bekymringer på andres vegne, efter vores egne oplevelser.

Med lillesøster er jeg kommet i mødregruppe med én, som har et større barn på samme alder som min den store. Vores 2 store børn har tilfældigt lappet over hinanden hos den samme DPer, og vi har pudsigt nok de samme kedelige erfaringer derfra ....faktisk var det historierne der lød så ens, at vi til sidst fandt ud af, at det var den samme person vi snakkede om.

Jeg synes der er mange gode ting ved dagpleje - NÅR DET FUNGERER!
Og der findes da garanteret og helt sikkert en masse skønne dagplejere. heldigvis. Og godt for dém hvis børn der ender dér.

Men der er desværre også for mange DPere, som ikke skulle have haft lov!

Anmeld

15. maj 2010

Mor til Frederic og Freya

Derudover skal de have ferie, afspadsering, barnsyg osv. Dit barn skal hele tiden sendes til folk de ikke kender. Du ved aldrig hvor du skal aflevere dit barn og du ved aldrig hvad de bliver udsat for. Du har ingen kontrol med dagplejerne, der ikke er uddannet og du har ingen mulighed for at klage, fordi klagerne bliver taget ind til dagpleje styelsen i komunen der siger at der ingenting galt.

Sådan her det heldigvis ikke alle steder.... Her kender frederic alle de 3 andre dp'ere derude, da de mødes til gymnastik - legestue osv. Derud over mødes de også andre dage, hvor de bager - leger osv med én anden dp'ere. Så vi har ingen problemer her og ved at klagerne bliver taget hånd om i vores kommune.

Anmeld

15. maj 2010

Tvilling

I vores område. Er det et gæstehus, hvis DP er syg, så bliver dette fyldt op. Og så er der herude teams, chancen for at alle 4 dp er syg samtidig er minimal, de kommer ikke på samme kursus og lign.

Her i området er der også krav til at dp er på kursus og siden 2001 har der været krav fra regeringen om at ALLE dp skal gennemgå et pædagogisk program med det enkelte barn, altså mål hvert kvartal. Nogen fremligger det synligt andre gør ikke. Jeg er selv indenfor den pædagoiske verden og foretrak VG. Men efter at have snakket med flere dp nu. Kan jeg se hvorfor jeg skal betale over det dobbelt for vuggestue. Når mit kommende barn kan få tilsvarende i dp.

_V Tvilling

Anmeld

15. maj 2010

foto på lærred

JustAnotherName skriver:

Jeg tillader mig lige at knytte et par kommentarer/meninger til dét du har skrevet

For dp:

Utrolig meget tid til den enkelte ....men ikke alle der TAGER SIG den tid til den enkelte, selvom muligheden for det er der - desværre.

Kun et par andre børn, derfor meget mindre larm og uro - Enig!

Mere tid til at lærer f.eks at spise med ske, spise selv, lære at tage tøj på osv. Jeg er ikke enig. Der er ligeså mange voksne i vuggestuerne pr. barn. Faktisk flere! I min datters vuggestue er de 4 ansatte (men i perioder kun 3 på) - og tre voksne til 12 børn giver 4 børn pr. voksen  ....ligesom i dagpleje (hvor de endda også tit hatr 5 børn) - og når alle 4 voksne er på arbejde i VS på samme tid, så er nomeringen 3 børn pr. voksen. Så faktisk BEDRE end i DP.

Du har sikkert ret mht det med at tage sig tiden til det. Jeg kan kan kun udtale mig om vores elskede dagpleje mor som bare var så sød, kærlig og altid havde tid og overskud. Derfor var det kun hende jeg kommenterede på.

Mht at der er mere tid i vs pr barn har du sikkert ret. Mit barn har kun været i vuggestuen et kort stykke tid, og der virker det som om, at selv om der er 3 til 13 børn, så er de der ikke hele tiden (da det jo også ville give en alt for lang arbejdsuge) Men du har sikkert ret, de har sikkert lige så meget tid til det enkelte barn. Der er bare mig, som lige skal vende mig til at der er så mange unger lillepigen elskede både sin dagpleje og virker også rigtig glad for sin Vuggestue, så jeg synes vi har fået det bedste fra begge verdener.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.