Vi valgte DP fra fordi man ikke kan gå på besøg hos den enkelte og derfor ikke ved hvordan personen er. Men nu ville kommunen det sådan, at der var 9 måneders ventetid på VS efter behovsdato. Derfor begyndte jeg et par måneder før jeg skulle på arbejde at lede efter en privat dagpleje. Jeg havde nogle kriterier. Det ene var, at det ikke skulle være én som også stod med et lille barn og ventede på palds. Har hørt alt for tit, at når de så fik plads så stod man der og flagrede. Det skulle også gerne være en som havde været i faget i flere år.
På en af vores leggstuer fandt jeg den sødeste dame som havde et par dp børn på samme alder. Så det blev hende. Vi var simpelthen så glad for hende og det samme var vores lille pige. Da vi senere fik tilbudt pladsen i vs ventede vi endnu et år indtil vi sagde ja.
Her er min liste:
For dp: Utrolig meget tid til den enkelte
Kun et par andre børn, derfor meget mindre larm og uro
Mere tid til at lærer f.eks at spise med ske, spise selv, lære at tage tøj på osv.
Omsorg (f.eks sidde hos dp mor i sofaen og putte hvis man vågner tidligt)
vores dp mor var aldrig syg en enste dag og ringde os heller aldrig hjem pga en snottet næse (ved godt det er overdrevet, men har bare hørt så mange sige at de i VS ringer og man skal hente bare ved det mindste-ved ikke om det er rigtigt)
Vores dp mor var tit til legestue (3 gange om ugen) så massere tid sammen med flere børn.
Hendes åbningstider var dog meget begrænset og det var en af de enste minusting vi havde.
Nu er hun så lige startet i VS for at være klar til at kunne komme i BH samme sted. Har kun været der et par måneder. men her er det positive derfra:
De laver flere pædagogiske ting (morgensamling med aktiviteter)
Jeg har været overrasket over hvor ofte der alligevel er på tur, det synes jeg er rigtig, rigtig godt. Det gjorde dp sjældent.
Mange flere børn, så hun skal lære at man også skal dele.
Negativt: Det virker på mig som om der ofte er meget larm (men det er måske bare på gangen når jeg henter) - det undre mig også at næsten lige meget hvor tidlig jeg henter (f.eks 15.15) så er hun en af de sidste, jeg spekulere ofte på hvordan alle andre kan hente så tidligt. Nå det var et sidespor 
Hvis jeg en dag bliver gravid igen, håber jeg meget vores dp vil kunne tage hende/ham i de første par år og så derefter skal han/hun i vuggestue.