jeg mangler argumenter - nogen der kan hjælpe(om dagpleje)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.047 visninger
19 svar
0 synes godt om
14. maj 2010

Anonym trådstarter

Jeg har brug for nogle gode saglige og faglige argumenter for hvorfor man skulle vælge dagpleje (frem for vuggestue). Jeg vil helst ikke ud i en stor debat og af flere grunde vil jeg vente med at fortælle årsagen til mit spørgsmål til jeg har fået svar fra jer

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. maj 2010

quity

Til min søn stod jeg også og vaklede mellem dagpleje og vuggestue. Er selv pædagog og følte lidt at jeg svigtede mit fag hvis jeg valgte dagpleje. Jeg var splittet, da der var både plus og minus ved begge dele.

Plus ved vuggestue: Professionelle pædagoger, (har en uddannelse), ved sygdom skal de ik andre steder hen.

Plus ved dagpleje: Hjemlig atmosfære, få børn ergo mere tid til børnene, I mit område mulighed for udeliv på landet.

Minus ved vuggestue: Mange børn ergo mindre tid pr barn,kan tidlig nok starte i institution, kan risikere mange skift i personalegruppen.

Minus ved dagpleje: Få børn=ik så mange legekammerater, ikke uddannet, ser måske ik hvis der bliver noget. Skal i gæstepleje ved sygdom hos dagpleje. Åbningstider når man selvhar skiftende arbejdstider.

Dette var noget af det jeg havde i tankerne dengang. Mit valg blev dagplege og det har jeg aldrig fortrudt, jeg fik en dagpleje der virkelig gik op i sit arbejde. Hun brugte teori i praksis. Var fantastisk. Desværre holder hun, så jeg kan ik få min datter om til hende. Men vælger uden tvivl også dagpleje denne gang.

Anmeld

15. maj 2010

JustAnotherName

Plus ved vuggestue: Professionelle pædagoger, (har en uddannelse), ved sygdom skal de ik andre steder hen - så både pasningssted og personale er velkendt +  Lange åbningstider

Plus ved dagpleje: Hjemlig atmosfære, få børn ergo mere tid til børnene, I mit område mulighed for udeliv på landet.

Minus ved vuggestue: Mange børn ergo mindre tid pr barn,kan tidlig nok starte i institution, kan risikere mange skift i personalegruppen.

Minus ved dagpleje: Få børn=ik så mange legekammerater, ikke uddannet, ser måske ik hvis der bliver noget. Skal i gæstepleje ved sygdom hos dagpleje. Åbningstider når man selv har skiftende arbejdstider.

Jeg er MEGET enig i din for-og-imod liste.

Jeg startede selv ud med dagpleje, men var ikke så heldig med hende.
Sidenhen flyttede vi vores ældste datter i vuggestue, og det har jeg aldrig fortrudt!! Og der var ingen tvivl, da min yngste skulle afsted efter endt barsel. Jeg er afgjort mest tilfreds med vuggestue, og har nu begge mine piger i den samme inst.
Det er en kombi-inst. hvor de kan gå fra 0-6 år. Så der er yderligere et bonus - at skiftet fra DP/VS til børnehave kan blive en smule nemmere, da huset fortsat er det samme, og der medfølger "bekendte/venner" fra tidligere stue, og de i forvejen har kendskab til (ihvertfald genkender ansigterne på) det nye personale, som skal passe dem fremover.

Men der er fordele og ulemper ved alting, og i sidste ende er det jo bare et temperaments-spørgsmål, hvad man har det bedst med.
Jeg TROEDE dagpleje var det mest skånsomme og rigtoge for vores datter, men det viste sig at jeg tog fejl. Min datter trives super godt i vuggestue, og jeg er positivt overrasket over, hvordan der tages hånd om tingene, hvor DP desværre blev en meget kedelig og skuffende oplevelse for mig.

Jeg gik selv i dagpleje dengang i tidernes morgen.... 

Anmeld

15. maj 2010

foto på lærred

Vi valgte DP fra fordi man ikke kan gå på besøg hos den enkelte og derfor ikke ved hvordan personen er. Men nu ville kommunen det sådan, at der var 9 måneders ventetid på VS efter behovsdato. Derfor begyndte jeg et par måneder før jeg skulle på arbejde at lede efter en privat dagpleje. Jeg havde nogle kriterier. Det ene var, at det ikke skulle være én som også stod med et lille barn og ventede på palds. Har hørt alt for tit, at når de så fik plads så stod man der og flagrede. Det skulle også gerne være en som havde været i faget i flere år.

På en af vores leggstuer fandt jeg den sødeste dame som havde et par dp børn på samme alder. Så det blev hende. Vi var simpelthen så glad for hende og det samme var vores lille pige. Da vi senere fik tilbudt pladsen i vs ventede vi endnu et år indtil vi sagde ja.

Her er min liste:

For dp: Utrolig meget tid til den enkelte

Kun et par andre børn, derfor meget mindre larm og uro

Mere tid til at lærer f.eks at spise med ske, spise selv, lære at tage tøj på osv.

Omsorg (f.eks sidde hos dp mor i sofaen og putte hvis man vågner tidligt)

vores dp mor var aldrig syg en enste dag og ringde os heller aldrig hjem pga en snottet næse (ved godt det er overdrevet, men har bare hørt så mange sige at de i VS ringer og man skal hente bare ved det mindste-ved ikke om det er rigtigt)

Vores dp mor var tit til legestue (3 gange om ugen) så massere tid sammen med flere børn.

Hendes åbningstider var dog meget begrænset og det var en af de enste minusting vi havde.

Nu er hun så lige startet i VS for at være klar til at kunne komme i BH samme sted. Har kun været der et par måneder. men her er det positive derfra:

De laver flere pædagogiske ting (morgensamling med aktiviteter)

Jeg har været overrasket over hvor ofte der alligevel er på tur, det synes jeg er rigtig, rigtig godt. Det gjorde dp sjældent.

Mange flere børn, så hun skal lære at man også skal dele.

Negativt: Det virker på mig som om der ofte er meget larm (men det er måske bare på gangen når jeg henter) - det undre mig også at næsten lige meget hvor tidlig jeg henter (f.eks 15.15) så er hun en af de sidste, jeg spekulere ofte på hvordan alle andre kan hente så tidligt. Nå det var et sidespor

Hvis jeg en dag bliver gravid igen, håber jeg meget vores dp vil kunne tage hende/ham i de første par år og så derefter skal han/hun i vuggestue.

Anmeld

15. maj 2010

XXSS

JustAnotherName skriver:

Plus ved vuggestue: Professionelle pædagoger, (har en uddannelse), ved sygdom skal de ik andre steder hen - så både pasningssted og personale er velkendt +  Lange åbningstider

Minus ved dagpleje: Få børn=ik så mange legekammerater, ikke uddannet, ser måske ik hvis der bliver noget. Skal i gæstepleje ved sygdom hos dagpleje. Åbningstider når man selv har skiftende arbejdstider.

Jeg er MEGET enig i din for-og-imod liste.

Jeg startede selv ud med dagpleje, men var ikke så heldig med hende.
Sidenhen flyttede vi vores ældste datter i vuggestue, og det har jeg aldrig fortrudt!! Og der var ingen tvivl, da min yngste skulle afsted efter endt barsel. Jeg er afgjort mest tilfreds med vuggestue, og har nu begge mine piger i den samme inst.
Det er en kombi-inst. hvor de kan gå fra 0-6 år. Så der er yderligere et bonus - at skiftet fra DP/VS til børnehave kan blive en smule nemmere, da huset fortsat er det samme, og der medfølger "bekendte/venner" fra tidligere stue, og de i forvejen har kendskab til (ihvertfald genkender ansigterne på) det nye personale, som skal passe dem fremover.

Men der er fordele og ulemper ved alting, og i sidste ende er det jo bare et temperaments-spørgsmål, hvad man har det bedst med.
Jeg TROEDE dagpleje var det mest skånsomme og rigtoge for vores datter, men det viste sig at jeg tog fejl. Min datter trives super godt i vuggestue, og jeg er positivt overrasket over, hvordan der tages hånd om tingene, hvor DP desværre blev en meget kedelig og skuffende oplevelse for mig.

Jeg gik selv i dagpleje dengang i tidernes morgen.... 

Hos er åbningstiderne altså de samme om det er dagpleje eller vuggestue. Vores vuggestue holder åbent fra 7-17 og 16 fredag. Det samme gør dagplejen.

Vi har valgt vuggestuen fordi vi venter nr. 2 og gerne vil have dem begge i integrerede inst. Men vi har intet imod dagplejen, min mor selv er dagplejer og tager løbende mange kurser - så hun er fuldt opdateret, laver mange aktiviteter med børnene i hverdagen (i forhold til vuggestuen), har mere intim atmosfære. Så jeg tror man skal vælge ud fra hvad man har det bedst med, jeg tror ikke altid at vuggestuen er bedst, det kan ret tit virker ret kaotisk dernede vil jeg mene altså med hensyn til alt for mange børn og for få pædagoger.

Anmeld

15. maj 2010

JustAnotherName

foto på lærred skriver:

Vi valgte DP fra fordi man ikke kan gå på besøg hos den enkelte og derfor ikke ved hvordan personen er. Men nu ville kommunen det sådan, at der var 9 måneders ventetid på VS efter behovsdato. Derfor begyndte jeg et par måneder før jeg skulle på arbejde at lede efter en privat dagpleje. Jeg havde nogle kriterier. Det ene var, at det ikke skulle være én som også stod med et lille barn og ventede på palds. Har hørt alt for tit, at når de så fik plads så stod man der og flagrede. Det skulle også gerne være en som havde været i faget i flere år.

På en af vores leggstuer fandt jeg den sødeste dame som havde et par dp børn på samme alder. Så det blev hende. Vi var simpelthen så glad for hende og det samme var vores lille pige. Da vi senere fik tilbudt pladsen i vs ventede vi endnu et år indtil vi sagde ja.

Her er min liste:

Omsorg (f.eks sidde hos dp mor i sofaen og putte hvis man vågner tidligt)

vores dp mor var aldrig syg en enste dag og ringde os heller aldrig hjem pga en snottet næse (ved godt det er overdrevet, men har bare hørt så mange sige at de i VS ringer og man skal hente bare ved det mindste-ved ikke om det er rigtigt)

Vores dp mor var tit til legestue (3 gange om ugen) så massere tid sammen med flere børn.

Hendes åbningstider var dog meget begrænset og det var en af de enste minusting vi havde.

Nu er hun så lige startet i VS for at være klar til at kunne komme i BH samme sted. Har kun været der et par måneder. men her er det positive derfra:

De laver flere pædagogiske ting (morgensamling med aktiviteter)

Jeg har været overrasket over hvor ofte der alligevel er på tur, det synes jeg er rigtig, rigtig godt. Det gjorde dp sjældent.

Mange flere børn, så hun skal lære at man også skal dele.

Negativt: Det virker på mig som om der ofte er meget larm (men det er måske bare på gangen når jeg henter) - det undre mig også at næsten lige meget hvor tidlig jeg henter (f.eks 15.15) så er hun en af de sidste, jeg spekulere ofte på hvordan alle andre kan hente så tidligt. Nå det var et sidespor

Hvis jeg en dag bliver gravid igen, håber jeg meget vores dp vil kunne tage hende/ham i de første par år og så derefter skal han/hun i vuggestue.

Jeg tillader mig lige at knytte et par kommentarer/meninger til dét du har skrevet

For dp:

Utrolig meget tid til den enkelte ....men ikke alle der TAGER SIG den tid til den enkelte, selvom muligheden for det er der - desværre.

Kun et par andre børn, derfor meget mindre larm og uro - Enig!

Mere tid til at lærer f.eks at spise med ske, spise selv, lære at tage tøj på osv. Jeg er ikke enig. Der er ligeså mange voksne i vuggestuerne pr. barn. Faktisk flere! I min datters vuggestue er de 4 ansatte (men i perioder kun 3 på) - og tre voksne til 12 børn giver 4 børn pr. voksen  ....ligesom i dagpleje (hvor de endda også tit hatr 5 børn) - og når alle 4 voksne er på arbejde i VS på samme tid, så er nomeringen 3 børn pr. voksen. Så faktisk BEDRE end i DP.

Anmeld

15. maj 2010

Con

Gad vide, om vores område er atypisk, men.....

Størstedelen af vores dagplejere har mange års erfaring og er meget engagerede, og desuden arbejder de i tæt kontakt med kommunen og deres ergoterapeuter, fysioterapeuter, udviklingspædagoger osv., der er intet at sætte fingre på.

Vores dagplejere deltager i børnehavens arrangementer hver 14. dag, hvor de deltager i legedag i hallen for at udvikle børnenes motorik og få dem ud blandt andre (ældre) børn, og hver 14. dag har de legestue, hvor alle dagplejere i området kommer med deres børn og hygger en hel dag, eller de har en dag ved stranden eller i skoven, eller hvad der passer for årstiden, det vil sige, at der er aktiviteter hver uge, der øger børnenes sociale formåen og giver de uuddannede dagplejere et sparringsgrundlag (der er også uddannede pædagoger ansat som dagplejere), så hvis der er den mindste tvivl om noget, så tages der hånd om det med det samme. Derudover har vores dagplejer mange aktiviteter med børnene, heraf rigtig mange udeaktiviteter.

Vi fravalgte primært vuggestue pga. den høje brugerbetaling (dobbelt af dagplejeprisen), men jeg er da lykkelig for vores valg den dag i dag - og forstår slet ikke, at man vil udsætte sit barn for samlebåndsarbejde i forbindelse med spisning, bleskift osv. - og så ovenikøbet betale dobbelt for det, bare for at barnet har sporadisk kontakt med forskellige uddannede pædagoger hver dag - vi vælger den faste, trygge kontakt med vores uuddannede, engagerede dagplejer, som kender vores barn og kan læse hende og fortælle os, hvor langt hun er nået i sin udvikling, fordi vores dagplejer har haft ene-kontakt med vores barn og observeret al hendes udvikling og givet hende tryghed og kærlighed.

Det skal da lige tilføjes, at vi ikke har noget personligt kendskab til vuggestuer og ønsker det bestemt heller ikke på sigt...

Anmeld

15. maj 2010

Livsmor

Voes valg var DP, da jeg syntes at det ikke virker så anderledes end hjemme. Vi har været utrolig heldig med vores, hun har tidligere arbejdet i inst., men sjovt nok haft alle sine 3 børn i DP. Vores er i legestuen 1 gang om ugen, om sommeren har gruppen havetræf, samt de render på besøg hos hinanden, eller bruger hele dagen i haven. Ulemper, ja det er der da, mest med åbningstider, og hvis der er sygdom/ferie - men her passes de indenfor gruppen, eller hos fast reserve.

I Århus er der en stor prisforskel, DP koster ca. 2700,- ekskl. bleer og VS står vist i ca. 4200-4400,-. Jeg har altid været tilhænger af DP, og så BH når de får den aldre. Det er jeg glad for med de priser.

Karina

Anmeld

15. maj 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Jeg er ked af at sige det, men jeg har KUN argumenter MOD dagpleje... Jeg skal ALDRIG ud i det system i det, med lillesøster...

Anmeld

15. maj 2010

numsefisk

Profilbillede for numsefisk
Zafir skriver:

Jeg er ked af at sige det, men jeg har KUN argumenter MOD dagpleje... Jeg skal ALDRIG ud i det system i det, med lillesøster...

Hvad er det der gør at du er så meget i mod det??

Bare nysgerrig, for vi alle er gudskelov ikke ens, og træffer de valg som er bedst for en selv..

http://miniministeren.blogspot.com/

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.