Zette skriver:
Nu har du jo så ikke set programmet - men det er klippet og tilrettelagt bagefter og misbrugeren har godkendt hvad der bliver sendt i tv. Fx. med alkoholikeren så beder hun lige da hun bliver trængt op i en krog om at få slukket kameraet, og det kan jo af gode grunde ikke lade sig gøre da jeg gætter på at det er programmet der betaler for hendes ophold på misbrugcenteret. Herefter forklarer misbrugskonsulenten at hun ikke skal tænke på hvad der sker på det bånd og at det kan cuttes som hun efterfølgende ønsker det.
Efterfølgende er jeg RET sikker på at hun har fået lov til at fravælge. Jeg er ret sikker på at der ikke bliver vist noget på tv som familien ikke ønsker.
Og jeg synes bestemt ikke det er værre end at sætte sig ned og se DUM og pudse sin egen glorie bagefter... eller hvad vi nu ser i tv!
Jeg synes så der en stor forskel på at se dokumentar om unge mødre, der fremstilles naive og i den stil, frem for misbrugere der rent faktisk kan dø af deres misbrug. Det her er mennesker med modbydelige kampe inde i sjælen, og pårørende, hvis hjerter knuses gang på gang. Det kan godt være de lige der siger ja til at det program må vises, men det er ikke sjovt når de, som fx den helt unge fyr der er kommet ud af misbruget, gerne vil videre i livet. Man stempler så gerne mennesker her hjemme, hvis man først har været i misbrug.
Man vokser sig ud af at være en af deltagerne i D.U.M, men man vokser sig aldrig ud af et misbrug, der er man i det for life.
Anmeld