opdragelse og time out??? hvad gør i ??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.046 visninger
10 svar
0 synes godt om
11. maj 2010

millesofie

ja så er jeg lige blevet beskyldt for at nyde at give den store skæld ud..

ved ikke helt lige hvad der sker ????

jeg ser det program i tv som hedder super nanny og har så taget de råd til mig som hun giver

og hun siger altid at man skal huske at være konsekvent og at det samme adfærd skal give den samme straf HVER GANG

det er jo det jeg gør, der er jo ingen af os som vil have at vores ynglige vokser op og bliver dårlige mennesker fordi vi som forældre har gjordt noget galt..

men ak ja herhjemme er vi vist ikke enige..

jeg mener at nu vi ved at det i tv virker så kan vi da lige så godt gøre det sådan

og ja anden part mener altså at vi skal gøre det hele på slum.. give skæld ud når vi mener det er for meget eller når vi har en dårlig dag eller få et hys uden lige når alt ting går op i en spis osv osv

jeg synes bare det er godt at hver dag er ens, så selv om jeg idag har overskud til at han er fræk og ikke høre efter så synes jeg det er mest fair at han får de samme regler som ellers..

nå skulle nok bare ud med det..

men hvad gør i derhjemme??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. maj 2010

Svei

Jeg skælder helst ikke ud og straffer gør jeg aldrig.

Jeg taler med mit afkom og så handler jeg ud fra den enkelte situation, det enkelte barn og det der er gået forud.

knus

Anmeld

11. maj 2010

lonemus

ja så er jeg lige blevet beskyldt for at nyde at give den store skæld ud..

ved ikke helt lige hvad der sker ????

jeg ser det program i tv som hedder super nanny og har så taget de råd til mig som hun giver

og hun siger altid at man skal huske at være konsekvent og at det samme adfærd skal give den samme straf HVER GANG

det er jo det jeg gør, der er jo ingen af os som vil have at vores ynglige vokser op og bliver dårlige mennesker fordi vi som forældre har gjordt noget galt..

men ak ja herhjemme er vi vist ikke enige..

jeg mener at nu vi ved at det i tv virker så kan vi da lige så godt gøre det sådan

og ja anden part mener altså at vi skal gøre det hele på slum.. give skæld ud når vi mener det er for meget eller når vi har en dårlig dag eller få et hys uden lige når alt ting går op i en spis osv osv

jeg synes bare det er godt at hver dag er ens, så selv om jeg idag har overskud til at han er fræk og ikke høre efter så synes jeg det er mest fair at han får de samme regler som ellers..

nå skulle nok bare ud med det..

men hvad gør i derhjemme??

Herhjemme taler vi meget sammen - følelser osv. For det meste kan problemet løses, men der er så osse bare de dage, hvor det ikke virker. Og de dage bliver de sendt på værelset og bedt om først at komme ud, når de fx er færdig med at hyle. Jeg kan simpelthen ikke klare hele huset skal skriges op pga de enten ikke fik deres vilje, et raseriflip eller andet. Nogle gange når de så højt op, at man slet ikke kan tale med dem - de hyler bare og hører simpelthen ikke efter.

De bliver så bedt om at gå på værelset og når de er færdig med at hyle kan vi tale sammen igen. Det virker faktisk super godt. De går lige ind og hyler/skriger galskaben ud, kommer ud igen og siger selv de ikke hyler mere. Her kan jeg så sætte mig ned, holde om dem og forklare dem hvorfor tingene gik som de gik. Det hele er meget hurtigt overstået - de har fået deres frustrationer ud og samtidig er de blevet mødt med kærlighed og vi har talt sammen om tingene.

Det nævnte program ser jeg aldrig, men bruger min egen sunde fornuft. Børn skal behandles med respekt.

Lone

Anmeld

11. maj 2010

betski

Uh ha må indrømme at det er de færreste råd jeg tager til mig fra det program. Underholdning? Ja det er det og jeg tager det ikke for mere end underholdning.

Jeg håndtere enhver situation efter de omstændigheder der er lige på daværende tidspunkt. Ja børn kan godt lidt fast rammer og rutiner, men tro ikke de har brug for "fast skæld ud" - hvis du forstår, hvad jeg mener.

Anmeld

11. maj 2010

Vial

Nu er jeg helt forvirret. Er du ikke single og har lige født dit første barn vha donor?

I så fald er der måske forskel på at opdrage andres børn. Jeg vil i hvert fald nok stejle over, hvis en 2. person gik ind og var konsekvent overfor mine børn.

I øvrigt mener jeg - helt uerfarent - at man skal tilpasse opdragelsen og graden af konsekvens efter det individuelle barn, dens dag og hvordan hele landet ligger. Dårlig opførsel udspringer vel af forskellige situationer, følelser osv. Hvis det fx skyldes barnet er ked af noget alvorligt vil en timeout jo være under bæltestedet osv.

Jeg tror ikke man skal læne sig for meget op af tv programmer, men i stedet mærke efter i sig selv - og alternativt søge rådgivning, som er målrettet direkte på ens barn og familie.

Anmeld

11. maj 2010

DK

Prøv at læse Erik Siigsgaards bog "skæld mindre ud". Det er en super god opdragelsesbog der handler om hvordan man får sin vilje uden at skælde ud/råbe og om hvilken effekt det har på børnene at få skæld ud. Den er vist ikke ret dyr!

Knus Ditte

Anmeld

11. maj 2010

DK

Jeg fandt lige et link. Du kan måske sagtens finde den billigere et andet sted. Jeg købte min til 149 på udsalg i Bog og ide engang!

http://www.saxo.com/dk/item/erik-sigsgaard-skaeld-mindre-ud-haeftet.aspx

Anmeld

11. maj 2010

netdaddy

Hos os opdrager vi efter det vi kalder for "Kærlig Konsekvens", hvilket også omfatter de berømte/udskældte "time-out" situationer, selv om de sjældent er nødvendige hos os (endnu).

I praksis betyder det at vi aldrig nogensinde råber ad vores søn, eller hinanden for den sags skyld, men han mærker at der er en konsekvens når han udfører handlinger som ikke er i orden.

Eksemplevis bliver tallerkenen fjernet med det samme han begynder at lege med maden. Han ved godt han ikke må lege med maden og siger også undskyld, hvorefter han får tallerkenen igen. Fortsætter han så med at lege med maden bliver han ganske enkelt sat fra bordet, hvilket han egentlig ikke synes er sjovt når nu mor og far sidder og hygger omkring måltidet (han er en rigtig hyggefis), hvor han jo gerne vil være med. Hver gang taler vi stille og roligt (men alvorligt til ham) og forklarer ham hvad han har gjort galt, hvilket virker for os. Og sådan er det med alt hjemme hos os. I 9 ud af 10 gange kan vi også nøjes med én konsekvens handling over for vores søn - og han er altså kun 20 måneder - og så forstår han fint hvad der skete og retter ind efter de regler der gælder i vores hjem.

Synes nemlig der er himmelvid forskel på det vi gør og "Misforstået Omsorg", hvilket vi nogen gange ser hos folk der enten lader deres børn køre rundt med dem, for "man må jo ikke skælde ud", eller modsat hvor børnene nærmest ikke må sige et pip inden de får en skideballe (Pædagogisk diktatur).

Den gyldne middelvej kan være svær at finde og med al sandsynlighed forskellig fra barn til barn og familie til familie og jeg vil på ingen måde stille mig til dommer over hvad andre forældre vælger at gøre - men jeg kan konstatere, at det nogen gange ikke er den måde som jeg/vi vil gøre det på med vores børn.

Så min konklusion er at man skal lade forældre finde deres egen måde at gøre tingene på og så egentlig bare holde sin mund lukket med syv segl ift hvad man mener om deres måde at opdrage på.

Internt i hjemmet bør man naturligvis snakke meget sammen om hvordan man gør tingene, så børnene mærker en ensartet konsekvens af dets handlinger. Det modsatte skaber i mine øjne nemlig forvirrede og urolige børn, hvilket jeg ikke mener vil gavne dem senere i livet.

Anmeld

11. maj 2010

Mathilde & Frederikkesmor

DK skriver:

Prøv at læse Erik Siigsgaards bog "skæld mindre ud". Det er en super god opdragelsesbog der handler om hvordan man får sin vilje uden at skælde ud/råbe og om hvilken effekt det har på børnene at få skæld ud. Den er vist ikke ret dyr!

Knus Ditte

Det er en super bog, kan kun anbefale den ligesom dig!

Jeg købte den i sin tid, da jeg skulle bruge den til en opgave på seminariet, men den gav mig rigtig mange informationer jeg selv som mor kan bruge i dagligdagen

Anmeld

11. maj 2010

DK

Mathildesmor skriver:

Det er en super bog, kan kun anbefale den ligesom dig!

Jeg købte den i sin tid, da jeg skulle bruge den til en opgave på seminariet, men den gav mig rigtig mange informationer jeg selv som mor kan bruge i dagligdagen

Lige præcis. Og det er nogle enkle råd der er til at gå til, og den er forklaret på en god forståelig måde, med mange fine eksempler!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.