june1987 skriver:
man kan da godt sige til et barn man bliver ked af det over de slår en ??
når man skælder et barn ud er det vigtigt at du ikke bliver ved med at påminde barnet på det at det har gjort forkert, da du feks går ind til hende anden gang, ville jeg gå hen til hende og sætte mig ned i hendes højde og sige til hende at det er helt iorden hun er sur og gal, men hun har gjort mor meget ked af det. og derfor blev mor lige lidt sur..
Jeg tænker, at dét at sige til barnet, at det er barnets skyld, at mor blev ked af det og dermed reagerede på den måde, er at ligge ansvaret fra sig og over på barnet. Barnet slår jo i afmagt og - som en anden så fint har skrevet - i mangel på bedre kommunikationsværktøjer, og det synes jeg ikke, man skal bebrejde barnet for, for det er helt normalt, når de ikke er ældre. I stedet tror jeg, at man burde forklare barnet, hvordan man ellers kan reagere, få sat ord på de overvældende følelser, som barnet stod med, i stedet for bare at sige: sådan gør man ikke! Så lærer man i stedet barnet ikke at reagere, når barnets grænse er blevet overtrådt, så barnet fremover lader folk trampe på sig.
Giver det mening, eller lyder det som volapyk? Synes jeg havde lidt svært ved at forklare det 
Anmeld