nogen kloge på hunde???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. juni 2008

heaven

Rebecca Reeckmann Thomsen skriver:

Hejsa.

Jeg tror det handler om at hun ikke rigitig ved hvordan hun skal handle overfor ham!!!

Hvordan gjorde i dengang i kom hjem fra sygehuset??? Satte i liften på gulvet så hunden kunne få lov at hilse på den nye bebs i familien??

Hun lyder til at have svært ved at kende sin rangorden overfor jeres dreng. Og det i kan gøre ved det er at i sidder op gulvet sammen med drengen og hunden og leger og viser hunden at hun altså stadig er nederst på ranglisten. Problemet er at hun tror hun har en højere rang end jeres dreng og det kan være farligt. For mig lyder det som om hun gerne vil underkue jeres dreng til at vise at det altså er HENDE der bestemmer over ham. og det er noget i skal gøre noget ved NU.

Det er helt korrekt at i viser hende at det IKKE er okay at knurre af ham eller hæve læben/vise tænder. Det i skal gøre er at give hende en straf-plads, altså en plads i forviser hende til når hun gør noget forkert - det samme som en skammekrog- Og så snart hun antyder det mindste overfor drengen skal hun forvises til pladsen og hun må IKKE gå derfra før i har givet hende lov. På den måde vil hun finde ud af at hver gang hun knurrer eller viser tænder at det er MEGET forkert og til sidst finde ud af at hun stadig er NEDERST på ranglisten.

Men det er MEGET vigtigt at hun oplever GODE stunder med jeres dreng og ikke kun ser ham som et irriterende element. Og det er meget vigtigt at i stopper med at lege mens der er succes og ikke strækker den så langt at hun når at blive sur. Og når i så har siddet på gulvet og nusset og leget lidt og så stopper mens hun stadig er glad er det MEGET vigtigt at i roser hende højt til skyerne. En god ting er at få jeres dreng ved hjælp af jer selvfølgelig at give zitta godbidder - det er en form for bestikkelse - men hvis hun får godbidder når hun leger med ham forbinder hun ham med noget godt og sødt og vil temmelig sikkert ændre adfærd.

Se om det hjælper, men jeg kan jo selvfølgelig ikke garantere at det hjælper på ligenøjagtig din hund, men det har hjulpet på andre. Og giv ikke op, det kan tage tid, specielt når zitta er en usikker hund kan det godt tage lang tid for hende at opbygge en tillid til jeres dreng. Og så lige en ting til, når jeg dreng er kommet i seng skal enten du eller i sætte jer på gulvet og enten lege eller hygge med zitta som et tegn på at i altså IKKE har glemt hende. Det er også et meget vigtigt element i at hun skal accepterer jeres dreng, da det overfor hende viser at i stadig er der for hende selv om der er kommet en lille ny og at i ikke har glemt hende. Mange gange mener man at man stadig er den samme overfor hunden men det er sjældent man er det og det er de små ting hunden husker. Så det med en hyggestund på gulvet er jeg sikke rpå jeres hund vil nyde i FULDE drag.

Håber det er en hjælp og ser frem til at hører hvordan det går med det :)

Knus Becca

Hej med dig...

1000 tak for svar..... jeg er helt enig i hun ikke ved hvad hun skal "stille op" med ham.... og det er jo også derfor, jeg så gerne vil hjælpe hende, for det er ikke fordi hun er en ond hund!!! hun er usikker på ham og hans signaler, og vi skal have hende lært at det er ok...
det er lidt "sjovt", alle de forslag i er kommet med (er også på juli-07), er det vi gør eller har gjort..... Lasse blev lagt på sin dyne på gulvet, da vi kom hjem fra sygehuset, og der var ingenting.... det er også først nu, der er lidt fnidder... indtil nu har Lasse ikke vist zitta den store interesse, og hun har heller ikke vist ham... men nu kan han jo pludselig bevæge sig rundt, så nu er der jo også uforudsigelighed over situationerne.... og det er ikke så fedt, når man er en usikker hund, der nemt bliver stresset...
Vi lader også Lasse "fodre" hende, og det vil hun gerne (man er vel halv labrador, hehe), og min mand går stadig tur med hende morgen og aften som hun er vant til, og hun er med på gulvet når Lasse og jeg leger... og når han er kommet i seng, - ja, så kommer hunden som sædvanligt i sofaen og bliver nusset og nysset til den store guldmedalje... og hundkurv og mad-og vandskål er "no go" for Lasse - konsekvent hver gang........ hrum... er sku snart tom for ideer... må nok lade tiden råde, og ellers kontakte den hundepsykolog vi har samarbejdet med omkring hendes angst og "alene-hjemme" problemer...
Tak for svar, igen:P

Jannie

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.