nogen kloge på hunde???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.076 visninger
10 svar
0 synes godt om
9. juni 2008

heaven

Håber nogen kan/vil give bud på løsning på et begyndende problem, inden det bliver alvor.
Har en blanding ml schæfer og labrador, 4,5 år... vi har haft RIGTIG RIGTIG mange "alene hjemmeproblemer" med hende de første 2 år og hun har været i clomicalm-behandling og vi har været omkring Lone Greva (meget anerkendt hundepsykolig i Århus), og få lagt handleplan. Den virkede bare perfekt, og alt har kørt indtil nu...

Problemet er hun er en rigtig dejlig, men også en usikker hund psykisk... hun kan ikke tåle at man hæver stemmen for meget, så kryber hun eller ørerne hænger osv.. og det er heldigvis ikke nødvendig ret tit.. hun er dygtig/klog og vi har stor glæde af mental-aktiviteter, og hun elsker at bruge sig selv i øvelserne... hun er lydig og meget glad og logrende.... og vil gøre alt for os..

Men som sagt er hun samtidig en usikker hund, og efter Lasse er begyndt at vise hende interesse og kravle efter hende, bliver hun så nemt stresset. Nu har jeg så hørt et par gange, at hun knurre af ham, og lægger an til at løft læben - hun advarer! Jeg stopper hende selvfølgelig, ved at sige " nej Zitta.." Men idag gøede hun af ham også, og det har hun aldrig gjort... og jeg kan tydeligt se på hende, at hun ved hun ikke må... Hun kigger på mig med det samme... Hun beder om hjælp.. Hun kan ikke lide når han vil pille hende på tærene, eller pludselig hiver hende i pelsen.... vi har så valgt at kurven er Zittas helle, samt vand-og madskål. Hvis han nærmer sig de ting, tager vi Lasse væk, og siger nej - det er Zittas. Men jeg kan jo ikke forhindre at han tit kravler efter hende...

Tror simpelthen det er fordi hun er usikker på ham og hans bevægelser, hvordan hjælper vi dem begge??

Jannie

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. juni 2008

82Miraklet

uha ville ønske jeg havde verdens bedste råd til dig.. Men det er bare så svært, og især når det netop er dyr og børn det handler om...
Hvordan reagere Zitta overfor lasse når i sidder sammen på gulvet... Altså hvis I sidder sammen med lasse og Zitta ligger ved siden af, er hun så lige så utryg ????

Kærligst Maria

Anmeld

10. juni 2008

heaven

Maria82 skriver:

uha ville ønske jeg havde verdens bedste råd til dig.. Men det er bare så svært, og især når det netop er dyr og børn det handler om...
Hvordan reagere Zitta overfor lasse når i sidder sammen på gulvet... Altså hvis I sidder sammen med lasse og Zitta ligger ved siden af, er hun så lige så utryg ????

Kærligst Maria

Ja, det er sgu svært, jeg knuz-æææælsker min hund(L)(L), og vil nødig i den situation, at vi må af med hende... Men nu må vi se, det er ikke så "galt", jeg vil bare gerne tage det i opløbet, da jeg kan mærke der er noget under opsamling.......
Hun kan såmænd godt ligge på gulvet med os, men hun lægger/stiller sig "bagved" mig - altså så jeg ligesom er imellem dem.... men det er ikk sådan, at hun trækker sig fuldstændig, men hun gider bare ikke de pludselige bevægelser, som der er over en 10 mdr-gammel dreng...
Og hun advarer nu, men jeg vil jo ikke det kommer til mere end det... nu må vi se, de skal være der begge to - vi har haft SÅ mange problemer med Zitta, som vi har løst... Og vi tager gerne kampen igen, for den skide hund, har virkelig sat sig i vores hjerter.... Men selvfølgelig vil det aldrig blive på Lasses bekostning... hrum...

Jannie

Anmeld

10. juni 2008

Christinahr

Ja nu er jeg jo fra en familie med hunde alle vejne. Jeg ville ikke turde beholde hende :-(

Vi fik aflivet en hund da den bed den lille, dog af jalusi, det var hårdt men nødvendigt.

Du har ikke et sted hun kunne bo et års tid til han bliver større?

Ikke det bedste (eller det du vil hører ) råd herfra, beklager.

Anmeld

10. juni 2008

Stumpen

Kan det hun gør ikke også være hendes måde at sige fra på?? Hun skal jo også markere overfor Lasse hvor hendes grænser går -dermed ikke sagt at hun skal have lov at bide ham, men jeg synes godt hun må gø... Måske du skulle kontakte psykologen igen? (H) Anja -der ved hvor hårdt det er at miste et kæledyr, måtte selv aflive den mest fantastiske kat for 3 uger siden :'(

Anmeld

10. juni 2008

heaven

Christinahr skriver:

Ja nu er jeg jo fra en familie med hunde alle vejne. Jeg ville ikke turde beholde hende :-(

Vi fik aflivet en hund da den bed den lille, dog af jalusi, det var hårdt men nødvendigt.

Du har ikke et sted hun kunne bo et års tid til han bliver større?

Ikke det bedste (eller det du vil hører ) råd herfra, beklager.

hehe, nej det er bestemt ikke løsningen her.... ikke endnu i hvert fald. og skal vi ikke have hende, skal ingen - det vil jeg ikke byde hende. Så er det bedre at få hende aflivet herhjemme i haven:(
men så langt er vi slet ikke endnu, og jeg føler ikke det er en fare at have hende - men hun gør opmærksom på at hun ikke bryder sig om nogle ting, og det er det vi skal handle på....

Jannie

Anmeld

10. juni 2008

heaven

[citat][f][småt]Stumpen skriver:[/småt][/f] Kan det hun gør ikke også være hendes måde at sige fra på?? Hun skal jo også markere overfor Lasse hvor hendes grænser går -dermed ikke sagt at hun skal have lov at bide ham, men jeg synes godt hun må gø... Måske du skulle kontakte psykologen igen? (H) Anja -der ved hvor hårdt det er at miste et kæledyr, måtte selv aflive den mest fantastiske kat for 3 uger siden :'([/citat] jo du kan tro hun siger fra..... hun advarer, og det er trods alt bedre end at hun farer direkte på ham.... og vi er fuldstændig enig i hun gerne må markere - det skal bare være rimeligt for dem begge to.. derfor er hendes kurv og vand - og foderskål fredet, og det bliver han fjernet fra med det samme, hvis han nærmer sig.... håber sådan at han lære det er forbudt, og at hun forstår at hun er "fredet"der... og omvendt må un også acceptere at han er der... Jannie

Anmeld

10. juni 2008

Muffinmus

Uha..pas nu på. Jeg ved i elsker den lille vovse, men at hun knurrer og gør er virkelit er MEGET stort skridt i den forkerte retning. I er faktisk SÅ tæt på at hun bider at det er usikkert at lade dem være alene bare 2 sek. Knurre en hund siger den MEGET fra, for ellers ville den bare gå sin vej og ignorere ham. Jeg ville ikke lade min dreng være i nærheden af en knurrende eller truende hund uanset hvor sød den nu ellers er.

Kender 2 der har måtte opgive deres hunde fordi de til sidst bed, der må i ikke komme hen i hvert fald. Så hellere give hunden bort eller få den passet til din søn rent faktisk ved hvad han foretager sig. Han vil jo bre lege, men jeres hund vil bare slet ikke være med og vil i diste ende vælge at bide fra sig for at få fred. Som du selv siger er hun stresset og det kan gøre enhver sød hun tosset til sidst.
Så pas nu på både hund og barn:)

Anmeld

11. juni 2008

heaven

MariaE skriver:

Uha..pas nu på. Jeg ved i elsker den lille vovse, men at hun knurrer og gør er virkelit er MEGET stort skridt i den forkerte retning. I er faktisk SÅ tæt på at hun bider at det er usikkert at lade dem være alene bare 2 sek. Knurre en hund siger den MEGET fra, for ellers ville den bare gå sin vej og ignorere ham. Jeg ville ikke lade min dreng være i nærheden af en knurrende eller truende hund uanset hvor sød den nu ellers er.

Kender 2 der har måtte opgive deres hunde fordi de til sidst bed, der må i ikke komme hen i hvert fald. Så hellere give hunden bort eller få den passet til din søn rent faktisk ved hvad han foretager sig. Han vil jo bre lege, men jeres hund vil bare slet ikke være med og vil i diste ende vælge at bide fra sig for at få fred. Som du selv siger er hun stresset og det kan gøre enhver sød hun tosset til sidst.
Så pas nu på både hund og barn:)

hey hey

du kan tro vi passer på, og de er heller ikke alene - har faktisk heller ikke været det;) vil ikke opgive uden kamp, men INGEN må tvivle på at Lasse kommer i første række, hvis det kommer så vidt...... men det er kun ( ikke misforstå - det er nok) hvis han vil pille hende i tæerne f.eks og hvis han hiver hende i pelsen. Og det synes jeg egentlig er ok, hunden ikke gider, den skal ikke finde sig i alt..... og langt de fleste gange, går hun faktisk også bare væk.. Jeg indrømmer jeg har et MEGET MEGET blødt punkt ang zitta, men jeg er ikke blind eller dum.... Og min, søn er ikke i fare på nuværende tidspunkt - og kommer han det må hunden jo aflives.. men det er absolut absolut sidste udvej!!!

Jannie

Anmeld

11. juni 2008

Kiri´s mor

Hejsa.

Jeg tror det handler om at hun ikke rigitig ved hvordan hun skal handle overfor ham!!!

Hvordan gjorde i dengang i kom hjem fra sygehuset??? Satte i liften på gulvet så hunden kunne få lov at hilse på den nye bebs i familien??

Hun lyder til at have svært ved at kende sin rangorden overfor jeres dreng. Og det i kan gøre ved det er at i sidder op gulvet sammen med drengen og hunden og leger og viser hunden at hun altså stadig er nederst på ranglisten. Problemet er at hun tror hun har en højere rang end jeres dreng og det kan være farligt. For mig lyder det som om hun gerne vil underkue jeres dreng til at vise at det altså er HENDE der bestemmer over ham. og det er noget i skal gøre noget ved NU.

Det er helt korrekt at i viser hende at det IKKE er okay at knurre af ham eller hæve læben/vise tænder. Det i skal gøre er at give hende en straf-plads, altså en plads i forviser hende til når hun gør noget forkert - det samme som en skammekrog- Og så snart hun antyder det mindste overfor drengen skal hun forvises til pladsen og hun må IKKE gå derfra før i har givet hende lov. På den måde vil hun finde ud af at hver gang hun knurrer eller viser tænder at det er MEGET forkert og til sidst finde ud af at hun stadig er NEDERST på ranglisten.

Men det er MEGET vigtigt at hun oplever GODE stunder med jeres dreng og ikke kun ser ham som et irriterende element. Og det er meget vigtigt at i stopper med at lege mens der er succes og ikke strækker den så langt at hun når at blive sur. Og når i så har siddet på gulvet og nusset og leget lidt og så stopper mens hun stadig er glad er det MEGET vigtigt at i roser hende højt til skyerne. En god ting er at få jeres dreng ved hjælp af jer selvfølgelig at give zitta godbidder - det er en form for bestikkelse - men hvis hun får godbidder når hun leger med ham forbinder hun ham med noget godt og sødt og vil temmelig sikkert ændre adfærd.

Se om det hjælper, men jeg kan jo selvfølgelig ikke garantere at det hjælper på ligenøjagtig din hund, men det har hjulpet på andre. Og giv ikke op, det kan tage tid, specielt når zitta er en usikker hund kan det godt tage lang tid for hende at opbygge en tillid til jeres dreng. Og så lige en ting til, når jeg dreng er kommet i seng skal enten du eller i sætte jer på gulvet og enten lege eller hygge med zitta som et tegn på at i altså IKKE har glemt hende. Det er også et meget vigtigt element i at hun skal accepterer jeres dreng, da det overfor hende viser at i stadig er der for hende selv om der er kommet en lille ny og at i ikke har glemt hende. Mange gange mener man at man stadig er den samme overfor hunden men det er sjældent man er det og det er de små ting hunden husker. Så det med en hyggestund på gulvet er jeg sikke rpå jeres hund vil nyde i FULDE drag.

Håber det er en hjælp og ser frem til at hører hvordan det går med det :)

Knus Becca

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.