idamaria83 skriver:
Kære Rikke,
Uanset hvilket barn man er velsignet med, vil man altid have bekymringer og stille sig selv spørgsmålet om, om man nu gør tingene på den bedste måde for sit barn - og svaret er jo, at selvfølgelig gør man det godt ... enhver mor vil gøre det allerbedste for sit barn, og de fleste mødre ved instinktivt, hvad der er bedst for hendes barn - og du, søde Rikke, du ved hvad der er bedst for lille Vinker - det lyder som om I tackler hans følsomme væsen fuldstændig rigtigt!
Desuden tænker jeg, at NE er en meget intelligent lille dreng - selvom han ikke er ret gammel, virker han meget tunet ind på andre mennesker og har travlt med at læse dem - han er samtidig forsigtig og træder derfor et skridt tilbage, når de gør noget pludseligt og for ham uventet (som at grine højt). Han er ved at gøre sig endnu klogere på verden og på de mennesker, der befinder sig i den - han observerer, suger til sig og vil helst have andre (fremmede) menneske to skridt fra sig, mens han prøver at finde ud af, hvad de er for nogen og om de er værd at bruge tid på 
Jeg vil i øvrigt give Katrine 100% ret - en vis portion skepsis over for verden er bestemt ikke sådan at kimse ad - jeg ville faktisk være mere nervøs, hvis jeg havde et af de der børn, der ingen skepsis og tilbageholdenhed ejer...sådan et barn ville jeg frygte for i enhver forsamling (stor eller lille) - for det barn vil leve farligere end sådan en dreng som NE.
Jeg er desuden sikker på, at noget af det har at gøre med hans alder...han har endnu ikke en så nuanceret (sprog)forståelse, at han kan forstå, hvorfor og hvad folk f.eks. lige pludselig griner af - han er desuden endnu ikke i stand til at sætte ord på sine følelser....måske I skulle prøve at hjælpe ham? Annika er f.eks. nu i stand til selv at sætte ord på, når hun bliver bange, ked af det og forskrækket...men det er først lige kommet - tidligere har man kunnet se på hende, når vi har ramt den følelse, hun har haft rigtigt...(når hun er faret sammen over en høj lyd el.lign., har vi sagt "Uh blev du forskrækket skat" - ligeledes når vi selv f.eks. er kommet til at råbe højt i en situation, hvor hun f.eks. har været lige ved at gå ud foran en bil (tænkt eksempel), har vi sagt "mor blev forskrækket/bange, fordi..." - måske vil det også lette ham at vide, at I oplever de samme følelser?)...
Der er ingen tvivl i mit sind om, at NE er en dejlig lille dreng - følsom ja, men han trives og udvikler sig jo som han skal - han har det godt, når han er hjemme og det lyder til, at han går i en rigtig god vuggestue, hvor de også er opmærksomme på han sensitivitet - I er de bedste forældre NE kunne få her i verden - tvivl aldrig på det!!
Og I gør alt det rigtige!! BASTA 
Tak for dine dejlige varme ord Ida 
Åååh ja de evige bekymringer man har som forældre. Hvis det ikke er det ene man fylder tankerne med så er det det andet. Når denne fase er overstået som er der vel kommet en ny, men der er jo også mange ting de kære små skal lære her i livet. Der er så meget de først skal tage stilling til og også vende sig til. Det kan være ekstremt hårdt at stå på sidelinjen og opservere ens barn, men så længe man støtter og vejleder så kan man vel ikke gøre så meget andet - Kan man? ;)
Vores egen opfattelse er også at Niklas Emil er en intelligent dreng og det siger min papmor også altid til mig. Hun synes han udvikler sig meget hurtigt. Han er lærenem. Han snakker helt vildt og forstår meget mere end vi lige tror. Det er også hende der har sagt at hun synes vi skal prøve så vidt muligt ikke at snakke om problemet mens han høre på det. Både fordi han fornemmer den lidt negative/anspændte stemning som emnet vækker og så fordi han altså forstår flere og flere ord. Og ja jeg tror hun har ret, men det er lidt svært når folk spørger til hvad der sker når han så pludseligt reagerer, men jeg gør helt sikkert hvad jeg kan for at give en positiv energi omkring andre mennesker.
Og ja som både dig og Katrine er inde på så har I nok ganske ret i, at det kun er gode tegn at børn har en smule skepsis. Tror også jeg ville være en smule bekymret hvis han ingen hæmninger havde, så det vælger jeg at se positivt på ;)
Det lyder rigtig fornuftigt det du skriver med at det også hænger sammen med hans alder og mangel på ord samt forståelse. Nu jeg tænker over det så prøver jeg også at sætte ord på de forskellige føleleser mm når der sker noget godt og dårligt, men jeg skal være meget mere omhyggelig med at forklare ham de forskellige ting. Det vil jeg helt sikkert prøve for ja, det kunne være en stor hjælp for ham!
Vi er også super glade for vuggestuen. Jeg føler virkelig at de tar hånd om ham og støtter ham i de forskellige ting. De er absolut ikke firkantet og putter ikke bare børnene i den samme bås. De er uden tvivl en stor hjælp samt støtte for ham!