Eksamen.. Skriftlig dansk.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.000 visninger
14 svar
0 synes godt om
27. april 2010

Anonym trådstarter

Jeg skal op i skriftlig dansk, hvor jeg har trukket: ''avisen'' .
Jeg skal finde en artikel som jeg skal snakke om. Jeg leder på ekstra bladet på nettet, for vi læser ikke aviser her hjemme.

Nogen der kan komme med nogen eksempler? -Som der er noget at fordybe sig i. Det ville være rigtig dejligt, og en stor hjælp.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. april 2010

LotteN

hvorfor anonym?

Jamen hvad interessere dig? så er det jo bare at finde noget du finder interessant, så er det jo noget der sidder fast

Anmeld

27. april 2010

Anonym trådstarter

LotteN skriver:

hvorfor anonym?

Jamen hvad interessere dig? så er det jo bare at finde noget du finder interessant, så er det jo noget der sidder fast

Har ikke lyst til ikke at være anonym

Jamen, alt interesserer mig .. Selvfølgelig noget mere end andet, men det skal bare være en go' artikel der er nem at snakke om.

Anmeld

27. april 2010

Risen

Anonym skriver:

Jeg skal op i skriftlig dansk, hvor jeg har trukket: ''avisen'' .
Jeg skal finde en artikel som jeg skal snakke om. Jeg leder på ekstra bladet på nettet, for vi læser ikke aviser her hjemme.

Nogen der kan komme med nogen eksempler? -Som der er noget at fordybe sig i. Det ville være rigtig dejligt, og en stor hjælp.

Må du vælge flere end 1 ? Ville nemlig selv vælge min 2 og snakke ud fra dem.. Måske noget så forskelligt som ekstra bladet og jyllands posten?

Anmeld

27. april 2010

E.T

Hej

Jeg ved ikke hvad niveau din eksamen er på, men hvis jeg har din lærer ville jeg ikke blive glad for at se en artikel fra Ekstra bladet eller BT, de er formiddagsaviser, som ikke altid er lige troværdige.

Du skal hellere finde noget fra Berlingske eller Politiken. Og hvis du vælger en artikel fra Ekstra Bladet ville jeg kombinere den med en fra Berlingske eller Politiken og sammenligne de to artikler om det samme enme. Så kan du lægge et kristisk syn, på begge. Kildekritik er utrolig vigtigt, når det handler om aviser. 

fra en kommende samfundsfagslærer (færdig til sommer )

Anmeld

27. april 2010

Risen

E.T skriver:

Hej

Jeg ved ikke hvad niveau din eksamen er på, men hvis jeg har din lærer ville jeg ikke blive glad for at se en artikel fra Ekstra bladet eller BT, de er formiddagsaviser, som ikke altid er lige troværdige.

Du skal hellere finde noget fra Berlingske eller Politiken. Og hvis du vælger en artikel fra Ekstra Bladet ville jeg kombinere den med en fra Berlingske eller Politiken og sammenligne de to artikler om det samme enme. Så kan du lægge et kristisk syn, på begge. Kildekritik er utrolig vigtigt, når det handler om aviser. 

fra en kommende samfundsfagslærer (færdig til sommer )

Ja det var også min tanke faktisk.. Du fik bare sagt det lidt bedre.. Ekstra bladet næsten gået hen og blevet til et sladderblad istedet for en rigtig avis.. Men det er jo faktisk også interessant at man som avis kan være så forskellige i skrivemåde og holdninger..

Knus og tillykke til den kommende samfundsfagslærer ,  glæder mig til at det er min tur !

Anmeld

27. april 2010

E.T

Risen skriver:

Ja det var også min tanke faktisk.. Du fik bare sagt det lidt bedre.. Ekstra bladet næsten gået hen og blevet til et sladderblad istedet for en rigtig avis.. Men det er jo faktisk også interessant at man som avis kan være så forskellige i skrivemåde og holdninger..

Knus og tillykke til den kommende samfundsfagslærer ,  glæder mig til at det er min tur !

he he tak det bliver skønt at blive færdig som lærer til sommer.

Ja lige præcis, det er ikke en "rigtig" avis, selvfølgelig kan de godt have gode okay historier, men man skal passe på.

Du må også held og lykke med din uddannelse og maven

Anmeld

27. april 2010

Mettemus

Jeg tænker måske en sammenligning af to politiske artikler om samme emne, en måske fra Information og en måske fra Jyllandsposten? Opgaver med en komparativ vinkel er altid godt, da det er her du tydeligst viser et selvstændigt arbejde.

Held og lykke og god arbejdslyst!

Klem Mette - kommende gymnasielærer (håber jeg i hvert fald )

Anmeld

27. april 2010

DK

Da jeg var til danskeksamen på 3. år på gymansiet på A niveau, trak jeg i den mundtlige eksamen en artikel fra BT (eller ekstrabladet) der handlede om 2 unge der var blevet kørt ned. Når man så nærlæste artiklen der var en "synd for de unge mennekser"-artikel, så viste det sig at de havde været 2 på en knallert, uden hjelme, uden lys på knallerten, stukket af fra et ungdomscenter og fulde...  Så jeg gav kritik af hvordan avisen havde fået drejet historiens objektivitet osv. Jeg fik 10 for den, så det var jo fint.  Det jeg prøver at fortælle er at du skal finde en historie som du kan give noget "kritik" ud fra, altså det er kanon hvis der er et journalistisk problem som du kan gå i dybden med!

Rigtig god fornøjelse!

Anmeld

27. april 2010

Anonym trådstarter

Risen skriver:

Må du vælge flere end 1 ? Ville nemlig selv vælge min 2 og snakke ud fra dem.. Måske noget så forskelligt som ekstra bladet og jyllands posten?

Jeg må kun vælge én, og skal sammenligne den med 1 anden som vi har haft om i løbet af året .. Det behøver ikke være en der passer med den anden, de skal bare sammenlignes.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.